Redactie

Veel misvattingen over ‘einde’ van tv-kijken via de antenne

Het aanbod bestaat nagenoeg enkel uit VRT en Canvas, maar toch zijn er in Vlaanderen nog verbazend veel gezinnen die via een antenne tv-kijken. Volgend jaar is het analoge sprookje echter voorbij. Als een van de eerste regio’s in Europa stopt Vlaanderen met het aanbieden van analoge tv-uitzendingen.

Uit een onderzoek van de onderzoeksgroep Media en ICT van de Universiteit Gent blijkt dat er nog 60.000 gezinnen televisie kijken met behulp van een antenne. Dat is ongeveer 2,5 procent van alle Vlaamse gezinnen. De meerderheid van de Vlamingen kiest voor een kabelabonnement. Daarnaast zijn er 80.000 tot 180.000 gezinnen die in de slaapkamer of het vakantiehuis een tweede televisietoestel hebben staan waarop een antenne prijkt.

Van Europa uit is er een verplichting om tegen 2012 te stoppen met analoge tv-uitzendingen. Analoge signalen nemen veel meer bandbreedte in beslag dan digitale uitzendingen. De Europese Commissie wil het vrijgekomen radiospectrum gebruiken voor nieuwe diensten of gewoonweg meer digitale tv-kanalen.

Vlaanderen speelt hierin een voortrekkersrol, want in onze regio is de omschakeling naar digitale televisie al volgend jaar definitief. Onze noorderburen zijn nog sneller, want zij stopten eind 2006 al met de uitzendingen.

Onwetendheid
Het is niet zo dat van de ene dag op de andere het analoog signaal vervangen wordt door een digitaal. Analoog wordt gewoon geschrapt. VRT en Canvas zenden al jaren via de ether digitale televisie uit.

Uit het Gentse onderzoek blijkt dat de resterende analoge kijkers weinig weten over het einde van het antennetijdperk. De meesten denken dat ze verplicht een kabelabonnement moeten nemen. “Dat klopt natuurlijk niet”, zegt de Vlaamse minister van Media Geert Bourgeois. “De VRT-kanalen zullen ook in de toekomst nog gratis met de antenne te bekijken zijn, mits de eenmalige aanschaf van een digitale decoder. Eenvoudige decoders vind je momenteel in het buitenland, waar de omschakeling volop aan de gang is, al vanaf 40 euro.” Bourgeois plant daarom een informatiecampagne, ter waarde van 350.000 euro.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.