Beeld

IFA 2015: de trends, de hypes

In Europa is er geen elektronicabeurs zo belangrijk als IFA, dat zoals elk jaar in september doorgaat in Berlijn. Dit jaar bleven schijnbaar de grote aankondigingen uit, al werd er wel veel boeiende producten voorgesteld. Het is bovendien duidelijk dat 2016 veel interessante nieuwigheden zal brengen.

De IFA, of Internationale Funkausstellung Berlin, bestaat al sinds 1926. Inmiddels is de beurs in Messe Berlin uitgegroeid tot een gigant, waar zowel grote AV-reuzen, audiomerken, bouwers van mobiele producten, witgoedfabrikanten en veel meer hun nieuwe waren etaleren. In heel wat van die segmenten is september het begin van het belangrijkste verkoopmoment, met een climax in december en januari. De meeste merken gebruiken IFA dus graag om hun nieuwste producten te tonen, net op tijd om consumenten en inkopers van winkelketens te verleiden.

Elders op FWD lees je meer over de nieuwe producten van verschillende merken. Maar wat zijn de grotere trends in de stortvloed van aankondigingen? Tijd om ze op een rij te zetten!

,

Ultra HD is geen hype meer, het is gewoon een feit. Steeds meer nieuwe televisies zijn 4K-toestellen, ondanks het uitblijven van meer 4K-bronnen. Ja, Samsung sleurde een vertegenwoordiger van Astra op podium om te komen vertellen over een nieuwe satellietzender die 24/7 Ultra HD zal uitzenden. Maar dat is een nichegebeuren.

Iedereen wacht op de formele lancering van Ultra HD Blu-ray. Samsung en Panasonic tonden op IFA wel Ultra HD Blu-ray-spelers die ze begin volgend jaar gaan uitbrengen. CES in Las Vegas, begin januari, zal vast het moment zijn dat de nieuwe Blu-ray-standaard echt van de grond komt.

,

Bij tv-bouwers draaide het op IFA veel meer rond HDR, High Dynamic Range. Ook wij vinden HDR een belangrijke evolutie, want dankzij een hoger dynamisch bereik worden televisiebeelden veel realistischer. Je hebt er ook iets aan op een kleiner scherm, iets dat je niet van 4K kan zeggen.

Sleutel tot effectieve HDR zijn twee zaken: panelen die meer licht kunnen produceren (zonder heel veel te verbruiken) en een of ander standaard rond HDR. Er wordt aan zo’n standaard gewerkt, maar een consensus ontbreekt nog en er is rivaliteit tussen verschillende technologieën. Opmerkelijk is wel dat ook heel wat contentmakers, met Netflix voorop, een leidende stem hebben in de discussie. 

Een positieve evolutie voor wie een opvolger van plasma zoekt, is de verder uitrol van OLED bij LG. Bovendien zal Panasonic binnenkort de markt betreden met 4K OLED, maar enkel als premiumproduct. LG lijkt toch op pad om OLED ook lager in het assortiment aan te bieden.
,

Welke tv-fabrikant had de indrukwekkendste stand? Samsung was de grootste, maar bij Philips stond in een hoekje iets heel apart. De nieuwe Ambilux-tv neemt Ambilight naar het volgende niveau, door de led-lichtjes aan de zijranden van de televisie te vervangen door picoprojectoren. Wat je dan krijgt, zie je in onderstaande filmpje.

Gek genoeg is de Ambilux-televisie niet het hoogste model bij Philips. Die rol is weggelegd voor de 65PUS9600 met zijn 1.000 cd/m² piekhelderheid. Daarmee is hij helemaal klaar voor HDR.

,

Multiroom blijft zonder twijfel dé trend in de audiowereld. Op IFA valt er gewoonweg niet aan te ontsnappen. Op enkele tientallen vierkante meters in Hal 1.2 zie Yamaha, Raumfeld, Pure en Sonos – om maar enkele namen te noemen – elkander te beconcurreren, met nog extra multiroomgeweld bij Samsung, Sony, LG en Panasonic. En dan zijn we vast nog enkele namen vergeten.

Yamaha pakt het duidelijk groots aan, want zijn MusicCast-technologie wordt onderdeel van ongeveer elk nieuw audioproduct, van AV-receivers tot soundbars toe. Het is een indrukwekkend offensief. Maar marktleider Sonos, die op IFA niets formeel aankondigde, heeft in de coulissen wel wat indrukwekkende dingen klaarstaan… Bij Samsung waren we onder de indruk van nieuwe, stijlvolle 360-speakers die samen naast hun ei-vormige WAM7500 en WAM6500 komen te staan. De nieuwe Multiroom-app van Samsung maakt hun systeem ook heel wat gebruikersvriendelijker.

Ook niet onbelangrijk is dat de nummer 2 qua multiroom, Bose, op IFA zijn derde generatie SoundTouch-speakers toonde. 

,

Een ander belangrijk segment blijft hoofdtelefoons. Ze verkopen immens goed, en bijgevolg zagen we op IFA weer heel verschijnen. Bij Sennheiser stonden er lange rijen om in een luisterruimte een klassieke Orpheus te beluisteren. Zoals je al eerder op FWD kon lezen, plant de Duitse hoofdtelefoonbouwer een opvolger met een indrukwekkend frequentiebereik.  Qua nieuwe lanceringen lag de nadruk op de nieuwe HD400-modellen: HD 451, HD 461 en HD 471. Het zijn drie gesloten en betaalbare modellen.

Bij Beyerdynamic kon je genieten van de nieuwe versie van de T1, hun topmodel. Veel bereikbaarder is de nieuwe h.ear-lijn van Sony, dat je laat kiezen uit een hoofdtelefoon of oortelefoon in een felle kleur, die je kan combineren met een Walkman in dezelfde tint.

Wat opvalt bij veel hoofdtelefoons, is de nadruk op hi-res audio. Het Hi-res Audio-label is duidelijk prestigieus en wordt door fabrikanten graag gekleefd op toestellen met een breed frequentiebereik. Eentje om naar uit te kijken volgend jaar is de eerste hoofdtelefoon in lange tijd van Technics. Het herboren merk plant trouwens opnieuw een draaitafel, een opvolger voor de legendarische SL1200. Maar dan wel een luxe-editie.

Bij Harman regende het hoofdtelefoons. Onze aandacht werd getrokken door de Everest-lijn van JBL, met name de Elite-editie. Deze circa 300-euro kostende trendy hoofdtelefoon is de eerste die de TruNote-technologie van de veel duurdere AKG N90Q bevat. TruNote is innovatief omdat ingebouwde microfoons je oorkanalen meten en de klank er naar aanpassen. Kamercorrectie dus, maar dan in je oren.

,

Het is gek, maar de muziekspeler of DAP is helemaal terug. Op IFA zag je ze overal – en vaak nog wel in een vorm die je premium kan noemen. Zowel bij Sony (de h.ear Walkman), Onkyo en Pioneer zagen we spelers die mikken op de veeleisende luisteraar. Bij Onkyo en Pioneer ging het bovendien om spelers met indrukwekkende DAC-componenten.

,

Op IFA 2015 werden veel van de verschuivingen in de audiowereld echt zichtbaar. Je had de sterke positie van sommige ‘nieuwe’ merken, zoals Sonos en Teufel/Raumfeld (die voor het eerst op IFA stond), maar ook de nieuwe relatie die tussen voormalige rivalen is ontstaan. We hebben het dan over Onkyo en Pioneer, die broederlijk een persconferentie hielden en stands naast elkaar hadeen, en Philips/Gibson Innovations dat onder de merknaam Onkyo een reeks producten uitbrengt die de Onkyo uit Japan moeilijk in de mark gezet krijgt. Denk dan in de eerste plaats aan Bluetooth-speakers en hoofdtelefoons.

Wie duidelijk wel een goede visie heeft op zijn merken, is de Harman Group. Binnenkort lees je hier op FWD een interview met Harman vice-president Carsten Olesen over de evolutie die de groep meemaakt. Maar op IFA maakte Harman indruk door een coherente strategie voor te stellen voor al zijn merken, met Harman, JBL en AKG voorop.

Even sterk is de visie van Gibson, de gitaarbouwer die ondertussen tientallen audiobedrijven bezit, en er in slaagt een sluitend verhaal te hebben voor elk merk. Er komt ook een echt Gibson-merk met audioproducten, maar dat duurt nog even. 

,

Veel mobiele merken lanceren hun toestellen liever niet op een beurs. Zie ook de beslissing van Samsung om hun nieuwe Note voor het eerst in jaren niet in Berlijn te presenteren, maar enkele weken eerder op een eigen event. Hierdoor werden Huawei en Sony de mobiele sterren van IFA.

Huawei met de Mate S, de eerste smartphone met een Force Touch-aanraakscherm (dat een onderscheid kan maken tussen een lichte en zware aanraking). Het is een prachtig, dun toestel van dit aanstormend Chinees merk. Huawei brengt ook zijn eigen Watch in stelling. Binnenkort in de winkel, deze zeer luxueuze uitdager voor de Apple Watch. Samsung van zijn kant liet zich qua wearables ook niet onbetuigd, met de lancering van de mooie Gear S 2.

Sony lanceerde de Xperia Z5 in drie varianten: de gewone, de compact en de Z5 Premium. Deze laatste is de eerste smartphone ter wereld met een echt 4K-scherm, goed voor een verbijsterende (en misschien wel wat overbodige) 806 pixels per inch. Dat zijn waanzinnig veel kleine beeldpunten.

,

IFA werd in de wandelgangen een “tussenbeurs” genoemd, een editie die vooral voorbereidingen trof voor wat later gaat volgen. Dat hoor je vooral uit de mond van mensen die bezig zijn met tv's en video, een verwijzing naar de strijd rond HDR en het wachten op de Ultra HD Blu-ray-schijven. 

Maar het is ook waar als je het hebt over die andere grote trend op IFA: IoT (Internet of Things) en thuisautomatisering. Bijna heel de persconferentie van Samsung draaide rond IoT, een indicatie van het belang dat het grootste elektronicabedrijf ter wereld aan die trend hecht. Het zal een trend zijn die ook op audio, video en mobiel de nodige invloed zal uitoefenen – en ze misschien finaal samenbindt.

,

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.