Of er veel overeenkomsten zijn tussen een automerk zoals Ferrari, een modelabel zoals WeSC en een rockband zoals Motörhead? Op het eerste zicht niet echt, maar toch is er op z'n minst één link die deze drie namen bindt: je kan ze stuk voor stuk op hoofdtelefoons vinden.
Toch ziet de ontstaansgeschiedenis van die sets er vaak heel verschillend uit. Zo sloot Ferrarri recent een deal met Logic3 voor een lijn hoofdtelefoons die onder de naam 'Ferrari by Logic3' worden aangeboden, terwijl kledijmerk WeSC besloot om onder de eigen merknaam een reeks hoofdtelefoons in de markt te zetten.
Motörhead pakt het op een gelijkaardige manier aan als WeSC en doopte de eigen lijn hoofdtelefoons simpelweg 'Motörheadphönes'. Of hoe een bandnaam maar enkele letters meer nodig heeft om een hoofdtelefoonmerk te worden. Voor de technische kant van het verhaal sloot de band overigens een deal met de Zweedse fabrikant Krusell, die voor de productie van de Motörheadphönes instaat.
Momenteel zitten er drie verschillende full-size modellen in het aanbod: de Bomber, Ironfist en Motörizer – stuk voor stuk gesloten hoofdtelefoons die mikken op de rockliefhebber en een relatief betaalbaar prijskaartje dragen.
,
Bij lifestylehoofdtelefoons kan je er meestal veilig vanuit gaan dat het design een van de belangrijkste verkoopsargumenten is, wat zich vertaalt in excentrieke vormen en opvallende kleurtjes. De Motörheadphönes hebben duidelijk lak aan die aanpak: ze zitten stuk voor stuk in een volledig zwart jasje, en dat past ook gewoon bij een ruige heavymetalband.
Maar helemaal ontsnappen aan de 'branding'-trend doet onze Motörizer ook weer niet: op de zijkant van beide behuizingen prijkt een grote Warpig-afbeelding en een Motörhead-opschrift dat is uitgevoerd in hetzelfde kenmerkende lettertype als op de overige Motörhead-merchandising. Ook op het meegeleverde draagtasje prijkt overigens een knoert van een logo. Ongetwijfeld gesneden koek voor de fans.
De constructie komt alvast erg robuust over: finesse en elegantie staan duidelijk niet op het voorplan, en er wordt volop gebruikgemaakt van duurzaam plastic en dikke, stevige scharnierpunten voor de bewegende onderdelen. Van die laatste zijn er overigens bitter weinig te bekennen, in vergelijking met een doorsnee hoofdtelefoon voor mobiel gebruik.
Zo is de hoofdband een zelfstellend exemplaar – naar de juiste maat zoeken is dus overbodig – dat aan de bovenkant opengelaten is. Zodra je de Motörizer opzet voel je de hoofdband zelfs helemaal niet meer – deze Motörheadphönes wegen dan ook nog geen 240 gram – en lijkt de hoofdtelefoon louter via de fluwelen oorpads op het hoofd vast gezet te worden.
Je voelt meteen dat er aardig wat druk wordt gezet door de oorpads, al wordt de druk wel mooi rond de oren verdeeld terwijl de oorpads voor een erg zacht contact met je huid zorgen. Het comfort kan er dus zeker mee door, al zouden we voor lange vliegreizen en dat soort trips toch eerder een wat losser zittend model verkiezen.
Bij de Motörizer krijg je natuurlijk ook enkele accessoires: een draagtasje, een 6,3-millimeter adapter voor je stereoset, en twee afneembare, geweven kabels van verschillende lengtes (1 meter en 2,5 meter) waarvan één met een remote en microfoon uitgerust is voor handsfree bellen. Daarmee komt de Motörizer even goed voor de dag als de best uitgeruste sets in dit segment, ook de aanzienlijk duurdere. Een duidelijk pluspunt.
,
Op technisch vlak zit de Motörizer eerder casual in elkaar wanneer je hem naast andere recente 'lifestyle' hoofdtelefoons zet, wat ook niet echt verwonderlijk is wanneer je de prijskloof tussen de Motörheadphönes en modellen zoals een B&W P5 of Sennheiser Momentum in gedachte houdt.
Zoals de meeste hoofdtelefoons voor onderweg maakt hij gebruik van een gesloten constructie, die – zoals eerder vermeld – wat strakker aansluit op het hoofd. Daardoor biedt de Motörizer wat isolatie tegen omgevingsgeluiden, maar ook niet overdreven veel.
De drivers in beide behuizingen zijn 40 millimeter exemplaren die in beweging worden gezet door neodymium magneten. Volgens het persbericht kunnen ze tot zes keer zoveel power verwerken dan de directe concurrentie. Iets anders hadden we ook niet echt verwacht van een groep die bekend staat om het credo 'Everything louder than everything else'…
Nochtans hebben deze Motörheadphönes (op papier) niet eens zo absurd veel power nodig om luid te klinken, met een gevoeligheid van 102 dB (1 mW). En met een nominale impedantie van 68 ohm zouden ze ook eenvoudig aan te sturen moeten zijn door mobiele toestellen.
,
Wanneer we aan het luisteren gaan, zijn de verwachtingen in eerste instantie niet al te hoog gespannen. Eerdere ervaringen leren immers dat er betere keuzes zijn wanneer je maximale waar-voor-je-geld wil dan een hoofdtelefoon waarvan een beroemdheid het uithangbord is.
Dat vooroordeel blijkt echter niet van toepassing op de Motörizer. Zo is het geluid opvallend goed in balans voor een set die volgens het persbericht specifiek is afgestemd op rock en harde gitaren.
Er zit zelfs aardig wat pit in de bas, zonder dat die gaat overheersen of andere frequenties overschaduwt. Daardoor blijft de hoofdtelefoon helder klinken wanneer de muziek daarom vraagt, in tegenstelling tot de meeste betaalbare hoofdtelefoons met een loodzware basweergave. Je kan dus net zo goed een streepje Norah Jones beluisteren op deze set.
Een bijkomend voordeel is dat de Motörizer ook niet smeekt om knalharde volumes – zelfs bij een heel bescheiden volume is het geluid al meer dan genietbaar.
Schroef je het volume toch op, dan springen twee andere zaken in het oog. Zo zit er in het hoog een piekje, waardoor snerpende gitaren en aanverwanten net wat extra nadruk meekrijgen. Niet overdreven veel, maar wanneer je er op let merk je het wel – vooral bij hogere volumes.
Wat ons eveneens opvalt wanneer we met de volumeknop spelen, is dat de Motörizer in de praktijk minder gevoelig lijkt dan de cijfers aangeven. Zelfs met een smartphone kan je er nog steeds een hoog volume uit persen wanneer je dat echt wil – en al helemaal wanneer je iets beters gebruikt om ze aan te sturen – maar je zal het volume dan wel iets hoger moeten zetten dan bij heel wat andere populaire hoofdtelefoons.
,
De Motörizer mag dan wel het topmodel zijn binnen de Motörheadphönes line-up, toch is het een eerder ingetogen set. Oké, naast de logo's en opschriften op de behuizingen kijken is quasi onmogelijk, maar verder is dit gewoon een degelijke all-round hoofdtelefoon die voor deze prijs beslist gehoord mag worden.