Geluid

Test: Yamaha YSP-5600

Met zijn sound projector-technologie heeft Yamaha altijd de ambitie gehad om op een heel hoogwaardige wijze een alternatief te bieden voor een surroundopstelling met discrete speakers. Nu beweert elke soundbarfabrikant wel dat zijn producten surroundgeluid leveren, maar enkel Yamaha heeft de technologie om het echt te doen.

In de YSP-5600 nemen de Japanners deze techniek om geluid te weerkaatsen van de muren naar nieuwe hoogten – en neem dat maar letterlijk – door de voorste hoogtekanalen van Dolby Atmos te reproduceren.

In de zomer kwam daar dankzij een firmware-update ook ondersteuning voor het concurrerende DTS:X bij. Kortom, dit is een hele bijzondere soundbar, getuige ook de EISA Award voor soundbar van het jaar die de YSP-5600 eind van de zomer ontving.

 

,

Het grote probleem met Atmos (en ook zijn rivaal, DTS:X) is dat het bouwen van een surroundopstelling er nog moeilijker door wordt. Je moet immers werken met speakers in het plafond of – een mindere keuze, toch – speakers die naar het plafond gericht zijn en vertrouwen op reflectie.

Maar hoe dan ook, je zit met meer speakers en dus hogere kosten, meer bekabeling en meer installatiewerk. Net daarom is de YSP-5600 zo’n interessante propositie: Yamaha brengt Atmos naar je woonkamer, zonder veel gedoe met kabels en het ophangen van speakers. Daar tekenen we graag voor – als het werkt, tenminste.

,

Als we de YSP-5600 opstellen bevindt er zich toevallig in de testruimte nog een andere soundbar, de LG SH7. Een heel ander apparaat, zowel qua mogelijkheden als prijspunt. Maar het contrast is vooral immens qua afmetingen.

Waar de SH7 een zeer slank ding is, durven we de Yamaha gerust een van de grootste soundbars ooit te noemen. 1,10 meter breed, 21,2 cm hoog en 9,3 cm dik, met een gewicht van 11,7 kg, je merkt het meteen bij het uitpakken.

Het zijn afmetingen die ervoor zorgen dat je de YSP-5600 niet even argeloos op een tv-meubel plaatst of tegen de muur hangt. In het eerste geval moet je even goed nadenken om te zorgen dat de soundbar niet in de weg van het tv-scherm staat, in het tweede moet je qua verankering in de muur ook het nodige doen.

Voor de grote afmetingen van de YSP-5600 is er een duidelijke verklaring. Om hoogtekanalen te brengen, moet deze soundbar veel meer drivers bevatten dan eerdere YSP-soundbars.

Voor wie Yamaha-terminologie niet kent: YSP staat voor Yamaha Sound Projector, een techniek waarbij software na een meting van je kamer een groot aantal drivers juist aanstuurt om door middel van reflectie geluid achter en naast je te laten komen. En bij de YSP-5600 komt daar nog ‘van boven je’ bij.

De soundprojectietechnologie vereist sowieso altijd een groot aantal (kleine) drivers, maar bij de YSP-5600 tikt Yamaha af op een gigantische array van 46 stuks. Je kan de grille aan de gigantische voorkant van de soundbar niet verwijderen, maar als je dat toch zou doen dan zou je links en rechts een grotere driver zien, aan de buitenkant geflankeerd door een zestal kleine speakers die meer naar boven gericht zijn.

Het midden van de soundbar wordt gevuld met hetzelfde type mini-drivers, maar dan recht vooruit georiënteerd. Indrukwekkend allemaal – en bovendien noodzakelijk om geluidsgolven accuraat de kamer in te sturen.

,

De sterke nadruk op Dolby Atmos en DTS:X laat uitschijnen dat het bij de YSP-5600 enkel om filmgeluid te doen is. Maar dat klopt niet. Net als de meeste nieuwe Yamaha-producten is deze soundbar volledig MusicCast-compatibel.

Wie dat systeem niet kent: het is multiroom-platform van Yamaha dat toelaat om alle aangesloten analoge en digitale bronnen door het huis te streamen. Multiroom is natuurlijk ‘hot’ en staat bij meerdere merken hoog op de agenda, maar Yamaha is wat bijzonder omdat ze MusicCast vooral als een toegevoegde waarde bij hifi- en home theatre audio zien.

Je koopt dus een hifi-versterker, -miniketen of –soundbar die goed is in zijn kernkwaliteiten én die blijkt dan ook multiroom te kunnen. MusicCast werkt via zijn eigen app. Ideaal om muziek te selecteren van streamingbronnen en bijvoorbeeld de YSP-5600 met een actieve speaker als de WX-030 te koppelen.

Heb je meer nodig – bijvoorbeeld omdat je dieper in de specifieke instellingen van de soundbar wil duiken – dan schakel je over op een andere, meer toegewijde app (HT Controller). 

Dat wisselen tussen apps klinkt misschien ingewikkeld, maar in de praktijk gaat de overgang vlot. We vermoeden sowieso dat je vooral in de MusicCast-app zal werken. Je kan uiteraard ook gewoon met de meegeleverde remote aan de slag gaan. 

In termen van streamingdiensten is de YSP-5600 compatibel met Spotify en Juke, maar binnenkort komen daar enkele grote namen bij, vertelde een insider ons. Internetradio via TuneIn is nu ook al een optie.

Wil je eigen bestanden over het netwerk afspelen, dan kun je gangbare lossy formaten afspelen en lossless bestanden tot 192 kHz / 24-bit. ALAC is wel begrensd tot 96 kHz, niet bepaald een probleem. In tegenstelling tot sommige andere Yamaha-receivers kan de YSP-5600 geen DSD afspelen, ook niet bepaald een dealbreaker.

Overigens kun je wel op een MusicCast-receiver DSD afspelen en dat streamen naar de soundbar, maar dan wordt die DSD omgevormd naar PCM. Over MusicCast hebben we eerder al uitgebreid geschreven. Je vindt elders op FWD en bij HiFi.nl nog heel wat meer informatie over MusicCast.

,

De YSP-5600 is de eerste Dolby Atmos- en DTS:X-soundbar, maar zal niet lang de enige zijn. Zowel Philips als Samsung komen met een concurrent (de Samsung is ten tijden van schrijven zelfs net in de testruimte gearriveerd).

Het moet wel gezegd worden dat die twee rivalen het op verschillende fronten anders aanpakken. Een groot verschil zit hem in die geluidsprojectie van Yamaha, die via een meting afgestemd wordt op jouw woonkamer.

Nu moet je bij zo’n meting geen complexe, mijn-namiddag-is-om-zeep handelingen voorstellen. Je steekt de meegeleverde microfoon in, ontwart de gigantische lange kabel en plaatst de mic op je luisterplek op oorhoogte. Hier is een paar minuten de tijd nemen om de plaatsing goed te doen echt de moeite waard. Daarna initieer je de test en ga je best even koffie drinken. Elders, want naar testtonen luisteren is niet goed voor de zenuwen en de kans is groot dat je storende geluiden veroorzaakt.

Dankzij de meting weet de YSP-5600 onder andere hoe de kamer gevormd is en hoe de geluidsgolven gereflecteerd moeten worden. In onze testruimte werkte het systeem prima, al kunnen we ons inbeelden dat er wel beperkingen zijn aan geluidsprojectie. Als je bijvoorbeeld een woonkamer hebt met aan één kant een grote opening naar een andere ruimte, dan kan er wel eens een probleem zijn. Maar afgaande op onze ervaringen en wat andere testers rapporteren is het Yamaha-systeem toch behoorlijk robuust.

We kregen de YSP-5600 door de fabrikant aangeleverd met een subwoofer. Yamaha heeft echter geen draadloze sub in het assortiment – of toch nog niet – en dus moet je werken met een kabel of een draadloze module.

De YSP-5600 is net een interessante optie voor mensen die zonder kabels willen werken, dus het zal voor velen toch die draadloze optie worden. De draadloze ontvanger is echter wel een betrekkelijk grote unit die zijn eigen voeding nodig heeft. Het is geen onoverkomelijk probleem, maar minder elegant dan we zouden verwachten.

De keerzijde is wel dat je de module universeel is en je die met een sub van een ander merk zou kunnen gebruiken. Overigens, bij onze testing hadden we wél de neiging om de sub wat hoger in te stellen dan wat standaard voorzien was. 

,

De DTS:X-update voor de YSP-5600 kwam tegen het einde van de testcyclus en om eerlijk te zijn hebben we toch niet echt veel DTS:X-testmateriaal. Het formaat heeft vooralsnog maar weinig enthousiasme losgeweekt bij filmmakers, zo te zien.

Dit in tegenstelling tot Atmos, waarvan er al heel wat commerciële releases zijn. We zijn dus vooral met Dolby Atmos Blu-ray-schijven aan de slag gegaan. Op muzikaal vlak is ‘1615: Gabrieli in Venice’ onovertroffen. Zelfs al hou je helemaal niet van koormuziek, moet je het toch eens in een Atmos-opstelling gehoord hebben. Aan filmzijde bieden ‘John Wick’ en ‘Mission Impossible: Rogue Nation’ zeer coole Atmos-soundtracks.

Met name de eerder genoemde scene in de nachtclub bij John Wick en de helse achtervolging door de straten van Casablanca (alleen al voor het gejammer van Simon Pegg de moeite waard) zijn hoogtepunten waarbij de surroundtrack je echt in de actie sleurt.

Maar wat de MI-film wederom heel mooi aantoont is dat de meerwaarde van Atmos zit in het creëren van een zekere sfeer en ruimtelijkheid, waardoor de verschillende geluid in een soundtrack beter een eigen plaats krijgen.

Het is de zenuwslopende scene in het operahuis waar je dankzij Atmos je echt in de coulissen van het theater waant, via de extra geluidsinformatie die je via de hoogtekanalen krijgt. Bij actiescènes levert Atmos ook een meerwaarde, maar daar valt het niet tussen de explosies en geweerschoten niet altijd expliciet op. Wederom, Atmos (en DTS:X) leveren vaak een eerder subtiele maar heel reële meerwaarde.

En net het overbrengen van die subtiele meerwaarde via bovenliggende reflecties is iets waar de YSP-5600 wonderwel in slaagt. De dynamiek inherent aan films zoals deze is uitdagend om goed te brengen: één moment sluipt Ethan Hunt door de gangen van de Weense opera, terwijl er in de achtergrond ‘Turandot’ van Puccini wordt opgevoerd, even later is het hollen over de daken en vliegen er auto’s de lucht in.

Bij de opvoering van Giovanni Gabrieli waren we op muzikaal vlak echt aangenaam verrast door hoe de YSP-5600 de vele subtiliteiten van de blazers in het wondermooie kapel in King’s College in Cambridge overbracht.

Het ongelooflijke aan de YSP-5600 is dat deze soundbar heel dicht in de buurt komt van een discrete 7.1.2-luidsprekersetup. Kan het beter? Ja, een discrete 7.1.4-opstelling (dus ook met hoogtekanalen achteraan) zet je echt helemaal in het midden van het geluid. Maar zoals gezegd spreek je dan over een heel wat grotere investering qua tijd en geld.

,

De YSP-5600 is een waar premiumproduct dat een Dolby Atmos- en DTS:X-ervaring binnen het bereik van iedereen brengt. We hebben het dan over het installatiegemak en haalbaarheid, het (officiële) prijskaartje is wel aanzienlijk hoger dan die van een doorsnee soundbar.

Maar je moet de YSP-5600 niet vergelijken met een soundbar van enkele honderden euro’s. Die laatste zal beter klinken dan je tv-speakers, maar in geen enkel geval een echte surroundervaring leveren zoals deze Yamaha.

Je moet ook de prijs in verhouding zetten met wat je moet uitgeven om een Atmos-opstelling met discrete speakers, bekabeling en receivers te bouwen. Je zal heel wat moeite moeten doen om dan onder 5.000 euro te blijven. Als je dan die discrete speaker goed plaatst, dan zal je misschien een accuratere surroundervaring krijgen. Maar in een geschikte ruimte zal de YSP-5600 al verdomd goed klinken.

Dit is een referentieproduct, dat met MusicCast al helemaal onweerstaanbaar wordt.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.