Mobile

De zes trends van MWC

MWC is (net zoals High-end München dat voor betere audio is) een beurs die altijd vrij strak op één ding gericht is: mobiele toepassingen. Alle mobiele operatoren zijn er en er wordt veel gesproken over netwerkapparatuur waar de doorsnee burger niets mee te maken heeft. Maar als het over toestellen ging, dan sprak iedereen over smartphones. Ook dit jaar blijven telefoons hoog op de agenda staan, maar tegelijkertijd leek er bij momenten meer aandacht te gaan naar wearables – en dan meer bepaald naar slimme horloges.


Echt storm loopt de consument nog niet voor die producten, maar veel merken verwachten dat de introductie van de Apple Watch gaat leiden tot een plotse piek in de verkoop van smartwatches. Het recept bestaat vaak uit de combinatie van Android Wear (dat ook bij Samsung intensief gebruikt wordt) met een scherm (meestal OLED) waarop je meerdere wijzerplaten kan tonen en natuurlijk zaken als een navigatiehulp, berichten en andere apps.

De dreiging van Apple is wellicht de reden waarom onder meer Huawei op MWC een slim uurwerk voorstelt. Het is een behoorlijk stijlvol Android Wear-apparaat in verschillende metaalkleuren, met klassieke elementen als een kroon, en dat je met verschillende bandjes kan combineren. Zowel met dikke als dunne banden, trouwens, want de Huawei Watch is voldoende slank om ook een meer vrouwelijk publiek aan te spreken. Dat kan je ook zeggen over LG’s nieuwe G Watch Urbane, een heel wat slanker uurwerk dan de LG G Watch R. Het is de eerste keer dat LG een smartwatch volledig in metaal maakt. Er is een gouden uitvoering, maar in onze streek zou enkel de zilverkleurige editie beschikbaar zijn.

Het zijn overigens niet allemaal klassieke uurwerken, die smartwatches. Op MWC werden er veel meer sportieve armbanden voorgesteld. Vaak ook uitgerust met een schermpje met tijdsaanduiding, maar vooral ook propvol sensors om het aantal stappen, hartslag, slaapritme en meer te meten. Je ziet steeds betaalbaardere armbanden verschijnen, onder meer bij Acer en Alcatel.

,

Het hoogtepunt van MWC was ongetwijfeld het grootse event dat Samsung op de vooravond van de beurs organiseerde. Omdat er al aardig wat lekken waren op het internet én iedereen die het wereldje kent wel wist waar we aan toe waren, was de presentatie van de Galaxy S6 niet bepaald een verrassing.

Zoals je in onze verslaggeving kon lezen, trekt Samsung opnieuw heel expliciet ten strijde tegen de iPhone. Misschien heeft dat wel te maken met recente berichten dat Apple Samsung opnieuw voorbijgestoken heeft qua aantal verkochte smartphones? Iets dat Samsung niet zomaar wil toelaten, en daarom komen er twee vlaggenschepen op ons af. De Galaxy S6 en S6 Edge dus.

Technisch nagenoeg identieke toestellen, maar de Edge heeft een innovatieve afgerond scherm. Dat zeggen we al eerder bij de Galaxy Note Edge. Maar waar de Note slechts langs een kant afgerond wordt, is dat bij de S6 Edge zowel links als rechts het geval. Hoewel Samsung van de rondingen functioneel gebruikmaakt, is het toch vooral een designstatement. Gegeven de prijs van 849 euro en hoger, is het interessant om te zien of de consument voldoende verleid wordt door het aparte ontwerp.

Het enige andere topmodel op MWC was trouwens de HTC One (M9), een goed uitgeruste telefoon die het volledig speelt op het premiumgevoel. Wat dankzij de unibody uit aluminium toch wel behoorlijk goed lukt. Een belangrijk element bij de One (M9) is ook de Sense 7-software, die inhaakt op de AllPlay- en Blackfire-multiroomplatforms.

,

Wie tot voor kort dacht dat de mobiele wereld gedomineerd zou worden door enkele groten, met Samsung en Apple voorop, moet toch op die gedachte terugkomen. Op MWC zag je meer smartphonemerken dan ooit. De meesten maken handig gebruik van het feit dat je met je ideeën naar China kan trekken, alwaar er fabrieken genoeg zijn die toestellen aan scherpe prijzen willen produceren.

Overigens ook wel aan goede kwaliteit, want dat was toch ook een opvallend gegeven op MWC. Op verschillende stands van kleinere merken kwamen we zeer betaalbare toestellen tegen die eigenlijk goed afgewerkt waren en zeker niet slechte hardware bevatten. Misschien gaat het dan om chipsets van een generatie of twee geleden, maar de vraag is of iemand dat erg vindt. De echte prestatieliefhebbers gaan toch voor een topmodel.

Een heel aantal van die kleine merken mikt op één of enkele markten. Maar na een tijd durven ze ook uitbreiden naar elders. Zo zagen we in de Benelux al enkele maanden geleden Wiko opduiken, een Frans-Chinees merk dat in Frankrijk een behoorlijk groot aandeel heeft.

We spraken ook met Kazam, een Britse smartphonebouwer dat na succes in eigen land en in Rusland (onder de naam Fly) naar Nederland en België komt met scherp geprijsde smartphones. Hierboven zie je hun Tornado-topmodel. Je hebt daarnaast ook merken als Alcatel Mobile Phones, een joint-venture tussen Alcatel-Lucent en de Chinese gigant TCL.

China is vaak de rode draad die de nieuwe uitdagers bindt. Het meest succesvolle voorbeeld van die challengers is natuurlijk Huawei, dat vanuit een sterke positie als bouwer van netwerkapparatuur nu een heel stevige plek in de smartphonewereld veroverd heeft. Maar ook ZTE, Oppo en Xaomi zijn merken waar je meer en meer van gaat horen. We zijn ook benieuwd hoe OnePlusOne zal evolueren.

,

De uitdagers waar we het net over hadden, hebben er voor gezorgd dat je niet langer een zeer hoge prijs moet betalen voor een goed presterende smartphone. Het effect van de Huawei’s en ZTE’s is zo groot dat zelfs de grote merken nu hun assortiment aanpassen om plaats te maken voor zeer degelijke middenklassers.

De nieuwe Galaxy A-reeks van Samsung bijvoorbeeld, kost rond 300-400 euro en is met een volledig metalen behuizing heel aantrekkelijk. Op MWC presenteerde Sony de Xperia M4 Aqua, een Android-telefoon met 5-inch 720p-scherm die voor 299 euro een waterdichte behuizing biedt en mooie mediafuncties. Een 13-megapixelcamera, een octocore-processor en lichte behuizing maakt het verhaal af.

En wat te denken van de nieuwe Lumia 640 en 640 XL van Microsoft, een 5- respectievelijk 5,7-inch Windows Phone 8.1-telefoon die 159 en 219 euro zullen kosten? Dat is niet veel geld voor een toestel dat afgaande op onze hands-onervaring toch wel behoorlijk luxe overkomt. De beide Lumia’s worden geleverd met de upgrademogelijkheid naar Windows 10 en een jaar gratis Office 365.

Samsung, Sony en Microsoft waren zeker niet de enige drie met interessante middenklassers. Ook Lenovo, LG (onder andere met licht gebogen middenklassers, zoals de Spirit die je hierboven ziet), Acer en anderen presenteerden toestellen waar je aardig wat waar voor geld. 

,

Vergeleken met het aantal nieuwe smartphones dat je kan zien in Barcelona, valt het qua nieuwe tablets heel goed mee. Om niet te zeggen: het aantal lanceringen van tablets kan je op één hand tellen. Diegene die er zijn, zoals de Sony Xperia Tablet Z4 of de Lenovo A10 zijn zeker boeiende apparaten. De eerste omdat het stijlvol ontwerp van de Xperia Tablet Z2 verder verfijnt en slanker maakt, en in één slag het scherm upgradet naar 2.650 x 1.440 pixels. Sony voorziet bovendien een optioneel toetsenbord om de tablet tot werkpaard om te bouwen.

Maar het lijkt wel alsof de meeste merken die hier staan, de strijd tegen Apples iPad toch minder intensief willen voeren. Misschien heeft dat ook wel te maken met de groeiende populariteit van phablets, smartphones met grote schermen. Op een bepaald punt is een phablet nu eenmaal een tabletvervanger, toch voor sommige mensen.

De Huawei Mediapad X2 is een mooie illustratie van hoe ver je kan gaan, want deze 7-inch tablet – zeer goed afgewerkt voor zijn prijs, trouwens – heeft een sim-kaart en je kan er mee bellen. Toegegeven, een 7-inch tablet aan je oor houden lijkt wellicht een tikkel belachelijk. Maar combineer het met een Bluetooth-oortje en het concept houdt heel wat meer steek.

,

In de mobiele wereld is klank steeds belangrijker. Niet enkel Sony benadrukt bijvoorbeeld de mogelijkheid om hi-resaudio af te spelen op je telefoon. Heel wat toestellen krijgen een extra scheut audiomogelijkheden cadeau. We kijken dan bijvoorbeeld naar de HTC One (M9), dat uitgerust is met stereospeakers die ook Dolby Surround kunnen weergeven.

Wil je toch iets beter, dan heeft Harman Kardon speciaal voor het nieuwe HTC-toestel een passende, hoogwaardige Bluetooth-speaker gebouwd. De banden tussen HTC en Harman Kardon zijn trouwens nog sterker, want in de nieuwe Sense 7-software op de M9 is er ingebakken ondersteuning voor het Omni-multiroomsysteem van Harman.

Onze aandacht werd ook getrokken door een aantal Lenovo-telefoons en –tablets, waaronder de A8 en A10. Die twee toestellen zijn de eerste ter wereld die Dolby Atmos op een mobiel toestel ondersteunen. Al liet de rumoerige beursvloer niet toe om in te schatten hoe goed het allemaal werkt. Wat realisme is wellicht op zijn plaats…

Overigens is Lenovo ook het merk bij uitstek dat wel durft experimenteren met nieuwe en ongewone features op mobiele producten. Zoals op de Yota 2 Pro, een tablet die ondanks een prijs van minder dan 500 euro een zeer hoge resolutie-scherm én een ingebouwde projector bevat!

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.