Jongeren hebben een duidelijke voorkeur voor het onlineplatform als ze media consumeren. Dat heeft ook invloed op hoe marketing naar hen kijkt.
Millennials, noemen we ze. De generatie die nu tussen de 18 en 29 jaar is. Ze zijn opgegroeid met een computer en brengen er aanzienlijk meer tijd mee door. En dat heeft een duidelijke impact op hun televisiekijkgedrag.
Een onderzoek van Barkley, een marketingbedrijf in Kansas, samen met Service Management Group en The Boston Consulting Group, bracht een aantal opmerkelijke resultaten aan het licht. Slechts 26% van de millennials kijkt meer dan twintig uur televisie per week. Bij de oudere kijkers stijgt dat percentage tot 49%.
Die jongere kijkers zijn wel veel meer geneigd om tv-shows op hun laptop te bekijken: 42% doet dat, vergeleken bij 18% voor de oudere kijkers. Ook de digitale recorder is populairder bij hen (40% tegen 36%), evenals video-op-aanvraag: 26% tegen 18% voor andere kijkers.
Reclame speelt erop in
Millennials zijn zich ook veel meer bewust van advertentiecampagnes die specifiek op de jeugd gericht zijn. Ook al is die marketingactiviteit grotendeels tv-gebaseerd, de campagnes slaan aan dankzij een sterke socialemediacomponent. 40% van de millennials komt ermee in aanraking, terwijl slechts 22% van de andere consumenten dat doet.
Marketingjongens spitsen dan ook beter hun oren als deze groep spreekt. De groep millennials is driemaal groter dan ‘generatie X’ (de 30- tot 45-jarigen) en hun smaak, gedrag en behoeften zullen de huidige en toekomstige richting van heel wat zaken bepalen, aldus Jeff From, senior vicepresident van Barkley.