Beeld

3D zonder ‘actief’ brilletje bij Philips

Philips gaat in 2011 tv-toestellen aanbieden met passieve 3D-technologie. Daarmee kan je van 3D-beelden genieten met een eenvoudig brilletje zonder elektronica.

Net als sommige concurrenten, zet Philips de stap om enkele van de nieuwe toestellen uit het  2011-aanbod te voorzien van 3D-functionaliteit op basis van passieve 3D-technologie.

Dat betekent dat ze geen actieve shutterbril vereisen om van 3D-beeldmateriaal te genieten; een passieve bril (zonder elektronica) volstaat om van de stereoscopische beelden te genieten. De nieuwe technologie wordt onder de naam Easy 3D in de markt gezet.

Actief en passief naast elkaar
De actieve variant blijft ook gewoon voortbestaan, en luistert voortaan naar de naam 3D Max. Die 3D-technologie blijft voorbehouden voor de toestellen uit het hogere segment, met name de vernieuwde 8000 en 9000 Series en de Cinema 21:9 Platinum superbreedbeeld-tv.

De Easy 3D-technologie zullen we in de eerste plaats aantreffen bij de 7000 Series LED-tv’s en de Cinema 21:9 Gold, een meer betaalbare en iets kleinere versie van de 21:9 Platinum die we in FWD Magazine 34 aan de tand voelden.

Eveneens nieuw op 3D-vlak is de aankondiging dat alle toestellen uit de 2011-line-up over 2D-naar-3D conversie zullen beschikken.
 

,

Op maat van gamers
Een andere 3D-innovatie is volledig gericht op gamers. Met het opmerkelijke ‘Two Player Full Screen Gaming’ wordt het bij de 8000 en 9000 Series mogelijk om het met twee personen tegen elkaar op te nemen, terwijl beide spelers toch over de volledige schermgrootte beschikken op tv. Tot nu toe kon elke speler in dit soort situaties maar van één helft van het scherm gebruikmaken.

Spelen op de volledige schermgrootte wordt mogelijk door een afgeleide van de top-to-bottom 3D-technologie. Een 3D-bril en individuele beeldbewerking per speler zorgen ervoor dat je alleen de beelden te zien krijgt die voor jou relevant zijn in het spel.
 

Net TV in het nieuw
Philips heeft daarnaast zijn Net TV-internetplatform behoorlijk uitgebreid. Daarbij hoort ook een nieuwe naam: Smart TV, een term die we ook al gehoord hebben bij Samsung en LG. In FWD Magazine 35 (in de kiosk vanaf 15 maart) besteden we uitgebreid aandacht aan dit fenomeen.

Ook aan de bedieningsmogelijkheden voor dit internet-op-televisieplatformis werd gesleuteld, zodat het voortaan bijvoorbeeld bediend kan worden met Apple- en Android-smartphones en -tablets.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.