Geluid

Review: B&W ASW608 subwoofer

Dat laatste is best opvallend te noemen, aangezien de B&W ASW608 één van de kleinste subwoofers uit onze test in FWD Magazine 38 is. En kleinere subs die gelijkaardige prestaties willen voorleggen als hun grotere soortgenoten, zijn in principe namelijk duurder om te produceren.

De B&W kost echter niet meer dan 450 euro, en dat lijkt bepaald niet overdreven veel geld voor een sub waarvan het laagbereik doorloopt tot een niet onaardige 32 Hz, (bij +/- 3 dB). Heel netjes, allemaal. Over netjes gesproken: deze subwoofer ziet er in realiteit echt wel beter uit dan je uit de foto's zou opmaken.

De ASW608 heeft een 'Bass Extension'-schakelaar aan boord met drie standen. Eenvoudig gezegd kan die in het frequentiegebied waarop de subwoofer aan het einde van zijn latijn geraakt – ruwweg tusen de 20 Hz en de 40 Hz – nog wat extra 'ooomph' genereren. Maar dan wel rond één bepaalde frequentie. Als dit goed samenvalt met het gedrag van de staande golven in je kamer, kan dit echter best handig uitpakken.
 

,

Wat het aansluitgebeuren betreft, geeft B&W je bij de ASW608 de keuze tussen een lijningang op cinch en luidsprekeraansluitingen.

Als je voor die laatste kiest, sluit je naast – lees: op of onder – je gewone luidsprekerbekabeling die naar je hoofdluidsprekers leidt – een tweede set luidsprekerkabels aan, die het signaal naar de subwoofer transporteert.

Aangezien het een hoogohmige belasting betreft, ondervindt je versterker hier helemaal geen hinder van. Dat is meteen een heel ander verhaal dan wanneer je twee gewone luidsprekers aan dezelfde verbinding zou hangen.

,

Het eerste wat de B&W van zich laat horen is een zoemtoon die doet denken aan een forsgeschapen mug – de transformator is hier waarschijnlijk verantwoordelijk voor. Gelukkig hoor je dat alleen als de muziek uit staat en je je hoofd vlakbij de sub houdt. Niet wat je een dealbreker noemt, derhalve.

Met een knopje kun je de low-pass filter omzeilen, en dat doen we dan ook. De filtering laten we immers over aan onze AV-processor. Na enig experimenteerwerk besluiten we de EQ- en Bass Extension-functies beide in de A-positie te laten staan.

Tijdens het warmdraaien met muziek van Air, valt op dat het kastje sterk akoestisch gedempt is. De zware uithalen van de conus – het volume staat al redelijk ver open – zijn wel degelijk voelbaar als je je hand op de kast houdt, maar in veel mindere mate dan je zou denken.

Met de volumeknop stevig naar rechts gedraaid, merken we ook al snel dat de B&W geen onutputtelijke krachtreserves heeft. Als hij niet alleen sublaag maar ook geluid boven de 60 Hz moet weergeven (bijvoorbeeld tot 80 Hz), dan zal dit verschijnsel – waarbij je hoort dat de volumelimiet bijna bereikt is – zich ook al op iets lagere volumes manifesteren.

Daar staat natuurlijk wel tegenover dat de ASW608 toch wel erg compact is. En dat is ook veel waard, natuurlijk, vooral als je in het achterhoofd houdt dat onze opmerking over de krachtreserves moet gezien worden in verhouding tot zwaardere subwoofers. Voeg je de B&W ASW608 gewoon toe aan een geluidsinstallatie waar nog geen sub in opgenomen was, dan gaat de geluidskwaliteit er dermate op vooruit dat je gegarandeerd met een brede grijns op je gezicht loopt.


,

Als we op de specs van de fabrikanten mogen verdergaan, dan meet de ASW608 qua laagbereik tussen de Boston en de Harman Kardon HKTS200 (getest in FWD Magazine 38) in. Dat is best vreemd, want in onze luistertest lijkt hij ze op dat vlak beide te overtreffen. Met Massive Attack in de aanslag laat de B&W wat te weinig resolutie horen bij 'Karmacoma', eigenlijk een standaardopmerking in deze prijsklasse. Maar verder klinkt hij absoluut bevredigend.

In het sublaag van 'Papillon' van The Editors horen we weinig detail – geen wonder, want dat zit ook niet in de opname – maar het betere fuifgevoel weet de B&W met verve neer te zetten. De testtracks uit de soundtrack van Titanic worden zonder blubberrige naijleffecten weergegeven, maar ook hier kunnen we niet anders dan zeggen dat het niet heel gedetailleerd klinkt.

De goederentrein uit de Blu-ray van The Bone Collector klinkt een maatje kleiner dan bij de zwaardere subs in onze vergelijkende test. Het bommen- en granatengeweld uit Die Hard 4.0 komt er echter luid en duidelijk door, zolang je kamer niet overdreven groot is. Al kan je de sub natuurlijk wel gewoon tegen de muur of in de hoek plaatsen, als je volume tekort zou komen.

,

De B&W ASW608 is duurder dan de Boston en de Harman Kardon, maar ook beter.

Het is zelfs erg moeilijk om niet te vallen voor de charmes van deze sub: hij is uitgesproken compact, heeft z'n looks mee, hanteert een buitengewoon flexibele aansluitpolitiek en zet in verhouding tot z'n kostprijs een prima basfundament neer.


TERUG NAAR HET OVERZICHT
 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.