Sinds vorig jaar zet Sony sterk in op hi-res audio. Over de meer klassiek vormgegeven digitale spelers en versterkers hebben we het al vaker gehad, maar hi-res is volgens de Japanners breder inzetbaar dan enkel op ‘echte’ hifi-componenten.
Prompt gooide Sony de deur open voor een reeks speakers en andere audioproducten met een hi-res sticker. Je kan zeker discussiëren of er zoiets bestaat als een hi-reshoofdtelefoon, maar bij andere apparaten heeft dat label iets meer zin.
Op de CES-beurs in januari werd onze nieuwsgierigheid zo geprikkeld door de SRS-X9. En niet alleen omdat deze stijlvolle rechthoek zelfs op de Sony-stand met bijhorende loeiharde achtergrondmuziek toch nog z’n mannetje kon staan.
,
De X9 is een mooi voorbeeld van een nieuwe generatie speakers die bol staan van de mogelijkheden en tegelijkertijd het onderste uit de kan halen qua klankkwaliteit. Denk aan apparaten zoals de Bowers & Wilkins A7 (lees hier de test) of de Teufel iTeufel Blue (lees hier de test).
In de basis is de SRS-X9 een actieve 2.1-speaker aangedreven door een digitale versterker van 154 watt – een verbazend hoge wattage voor iets dat 43 op 13 op 13 cm meet.
Muziek lever je aan met een kabel – daarover zo dadelijk meer – maar eigenlijk wil Sony vooral dat je audio streamt naar dit apparaat. Dat kan op werkelijk elke manier dat je kan bedenken: Airplay, Bluetooth (via de aptX-codec is mogelijk) of via DLNA.
Nog niet genoeg? Ok, de X9 is ook Spotify Connect-compatibel, wat betekent dat je via de Spotify-app op een Apple- of Android-toestel deze speaker kan selecteren en muziek er naar laten streamen. Zoals bekend, gaat de muziekstroom dan rechtstreeks van de Spotify-servers naar de X9. Dat spaart de batterij van je mobiel toestel.
De veelvoud aan streamingmogelijkheden verlost je ook van de verplichting om met een bepaalde app te werken. Je kan bijvoorbeeld probleemloos audio naar de X9 sturen met een DLNA-app, zoals BubbleUPnP of Kinsky.
Tegelijkertijd voorziet Sony toch een eigen app die verrassend goed is. Songpal, zoals het heet, is helder en zet de keuzemogelijkheden qua aansluitingen en diensten centraal. Je vindt hier onder meer koppelingen naar Deezer en Sony’s eigen Music Unlimited, en Spotify. Op die laatste drukken brengt je trouwens meteen naar de Spotify-app zelve.
Wat je in de app niét zal vinden, is een hoop opties en instellingen. Buiten spelen met de equalizer en twee audiomodi (ClearAudio+ en DSEE HX) inschakelen, word je nauwelijks lastiggevallen. Het maakt wel duidelijk dat bij de X9 de nadruk ligt op muziek beluisteren, niet op snufjes.
,
Dan is er nog de optie om met een kabel te werken. Zoals gebruikelijk op een speaker zoals deze kan je een muziekspeler via een kabel met een 3,5 mm jack verbinden. Ook de USB-poort om een stick met muziekbestanden in te steken, is niet ongewoon.
Wat dan wél zeldzamer is – tenzij op die nieuwe lichting speakers waar we het over hadden – is de tweede, rechthoekige klasse B-USB-poort.
Deze poort komen we tegenwoordig vaak tegen op DAC’s, en dat is precies hoe je de X9 kan inzetten. Net zoals bij een USB-DAC gebruik je deze kabel om vanaf een computer of geschikt mobiel toestel muziek in hoge kwaliteit door te sturen, wat vooral interessant is voor hi-res audio.
Waarom hoge kwaliteit? Heel simpel, je stuurt over de USB-kabel de digitale data van het audiobestand door, zonder dat er een omzetting naar analoog in de minderwaardige geluidskaart van de pc is gebeurd. De cruciale digitale-naar-analoge-omzetting vindt in de X9 zelf plaats. Bij een DAC ga je daarna meestal met een analoge kabel door naar een versterker, bij de X9 speelt de muziek gewoon op de speaker af.
,
De USB-aansluiting klasse B is interessant omdat je vanaf je pc gemakkelijk allerlei soorten muziekbestanden kan aanleveren. De X9 bleek daarbij in staat om alle tests te overleven.
Of met andere woorden: dit toestel speelt nagenoeg alles af, van de populaire lossy formaten tot FLAC en ALACS (Apple Lossless) tot 192 KHz en 24-bit. Zelfs DSD-bestanden – mocht je die ergens opsporen – zijn welkom, zowel in de 2,8 als 5,6 MHz-varianten.
Het enige wat niet werkte, waren onze hi-res lossless WMA-bestanden. Maar die zijn ook notoir obscuur – ze spelen echt op niets af.
,
We hebben nog maar weinig gezegd over het design van de SRS-X9. Misschien is dat wel omdat er letterlijk weinig te melden valt. Wat ook de bedoeling was van Sony, vermoeden wij, want de X9 ademt helemaal de sfeer van het minimalisme uit. Je houdt absoluut geen goedkoop gevoel over aan deze speaker, daar zorgt de uitstekende bouwkwaliteit voor.
Het toestel is niets meer of minder dan een zwarte, glanzende rechthoek, waar je op eerste zicht geen knop op kan bespeuren. Breng je vinger in de buurt van de bovenkant van de speaker, en plots zie je dan toch aanraakvlakken oplichten. Heel stijlvol gedaan is dat. Je hdt ook absoluut geen goedkoop gevoel over aan deze speaker, daar zorgt de uitstekende bouwkwaliteit voor.
Bij de X9 wordt overigens een mini-afstandsbediening geleverd, in dezelfde stijl als bij de nieuwe Bravia’s en duurdere audioproducten. Mooi, maar we vonden de app en de lichtgevende knoppen leuker om te gebruiken.
,
De X9 hebben we geruime tijd op test gehad en ook even ingezet op het Sony-event in de Motormusic-studio’s, waar het demo draaide in een behoorlijk grote ruimte. In beide settings voelde de Sony zich goed thuis, vooral als je hem bevoorraadt met stemmige jazz of elektronische muziek. Maar ook onze hi-res FLAC’s van Radioheads ‘OK Computer’ klonken zeer goed.
Ondanks de relatief kleine behuizing bleek vervorming niet echt een probleem, ook niet als we een stevige draai gaven aan de volumeknop. Figuurlijk dan; we hebben vooral lang gedrukt op het plusteken bij het volume.
Bij de X9 ligt de nadruk op het weergeven van heel veel detail, waarbij we soms toch iets meer laag hadden verwacht. Zeker als je weet dat het apparaat uitgerust is met een grote centrale woofer die aan elk kant geflankeerd wordt door passieve basradiatoren. Niet dat de X9 een dun geluid produceert.
Wat ons vooral deed opkijken, was het vermogen van de al bij al kleine SRS-X9 om een helder en detailrijke klank heel breed door een redelijk grote kamer te verspreiden. De bovenliggende tweeters zorgen er voor je een wijds stereogevoel ervaart. De twee andere tweeters en dubbele magnetic fluid-drivers maken het verhaal af, en zorgen voor een knappe weergave van de stemmen.
Sony stelt overigens dat je de luidsprekergrille vooraan kan verwijderen voor een betere weergave in het hoog. We hebben met en zonder geprobeerd en het verschil is toch héél subtiel. Hoe dan ook, je hebt de keuze.
,
Het heeft een bedrieglijk uiterlijk, de X9. Je denkt: “Deze rechthoek kan toch niet zijn”, en dan blijkt het toch behoorlijk wat in z’n mars te hebben. Er ontbreekt om te beginnen geen enkele functie. Het is fijn dat je de X9 kan inzetten als externe DAC en speaker voor een computer, via de USB klasse B-aansluiting.
Dan wel om een laptop als bron te gebruiken in de woonkamer, minder om als speaker naast je op een bureau te zetten. Vanwege de driveropstelling geef je het apparaat beter wat ruimte. Op een afstand van een meter of twee klinkt het gewoon fijn, je moet niet dichterbij gaan zitten.
Hoewel dit ‘maar’ een draadloze speaker is, levert de SRS-X9 een mooie volle klank die zeker beter is dan een doorsnee miniketen – om maar een vergelijking te maken met een toestel dat veel mensen als alternatief zouden zien. Er is naar het verluidt lang gewerkt aan deze Sony, en dat merk je ook aan het prima resultaat.