Sportwagenmerk Pagani Automobili – waar Sonus Faber mee samenwerkt – en Sonus Faber bieden alle twee het premium-gevoel, en ze zijn beiden in Italië gevestigd. In die opzichten is een samenwerking tussen de twee een logische zet. Op het vlak van looks en stijl ligt een samenwerking dan weer minder voor de hand.
Want waar voor de Pagani’s de term ‘outrageous’ feitelijk nog een understatement is, laten de Sonus Faber-luidsprekers zich eerder omschrijven als minimalistische chique. Sonus Fabers zien er doorgaans uitermate elegant uit en het afwerkingsniveau is pico bello. En dat is bij de nieuwe Venere luidsprekerfamilie – het onderwerp van deze test – niet anders.
,
De nieuwe Venere luidsprekerfamilie telt zes leden. De grootste van de familie – de Venere 3.0 – hebben we op testbezoek. Het afwerkingsniveau van deze vloerstaanders is boven elke twijfel verheven.
Veel beter dan dit wordt het niet. Ook niet als je veel meer zou betalen. Over de looks valt natuurlijk te discussiëren, maar het aantal mensen dat z’n neus ophaalt voor deze Sonus Fabers is toch wel heel klein te noemen.
,
Als gevolg van de min of meer driehoekige vormgeving van de kast, bestaat het achterpaneel uit niet veel meer dan een dunne lat. Waaronder de dubbel uitgevoerde luidsprekerterminals een plaatsje gekregen hebben. Ook op de achterzijde: het ‘Made in China’ opschrift. Ja, dat doet best wel een beetje pijn.
Zoals net al even aangehaald, heeft de kast een soort driehoekvorm met afgeronde hoeken. Dat ziet er niet alleen mooi uit, het zorgt er ook voor dat interne staande golven weinig kans krijgen. Als we de vier drivers die de Venere 3.0 rijk is van onder naar boven bekijken, dan treffen we eerst twee woofers aan, elk met een diameter van 180 mm. Daarboven zit een 150 mm grote middentoner. Helemaal bovenaan is de 29 mm dometweeter geplaatst.
,
Op het moment dat we deze test schrijven is het beschikbare online cijfermateriaal dun gezaaid. Het enige wat we op die manier te weten komen is dat de Venere 3.0 1.157 mm hoog is, 340 mm breed en 438 mm diep. En dat hij graag een versterkervermogen van 40 à 300 watt aangeboden krijgt.
Gelukkig staat er in de handleiding wat meer te lezen. Daar vernemen we dat Sonus Faber een frequentiebereik van 38 Hz tot 25 kHz claimt. Een dB-afwijking op het frequentiebereik wordt niet meegegeven, maar die zal er zeker wel zijn. De gevoeligheid bedraagt een nette 90 dB (2.83V/1m) en de nominale impedantiewaarde ligt op 6 Ohm.
,
We hebben de Sonus Fabers in twee opstellingen getest. In eerste instantie in een opstelling met de Marantz SR5008 AV receiver als krachtcentrale en een Sonos Connect streamer als geluidsbron. De Venere’s klinken in deze opstelling op hun best wanneer ze zo’n drie meter uit elkaar worden geplaatst, vlakbij de achterliggende muur. Zonder grille zijn ze veel mooier dan met, en de met/zonder invloed op de geluidsweergave is verwaarloosbaar. Ook maakt het niet zo heel veel uit of de Venere’s al dan niet worden ingedraaid.
Het befaamde live dubbelalbum ‘Urk’ van Nits mag het spits afbijten. De intro van ‘Mask’ klinkt uitermate smakelijk op deze luidsprekers. Ook is heel goed te horen hoe de muzikanten de kleppen van hun saxofoons openen en sluiten. De zangstem wordt overtuigend en mooi realistisch neergezet. Vooral als het volume een eind open mag.
Anders is het ook goed, maar dan blijft het geluid wat vrijblijvender. Het pakt je dan minder. In sommige omstandigheden is dat ook precies wat je wilt, natuurlijk. Over naar de live uitvoering van ‘Moon over Bourbon Street’ van Sting. Dit is echt genieten. Als je deze track op de Venere’s hoort, dan ben je gegarandeerd verkocht.
Het blijkt dat deze luidsprekers sobere, onopvallende performers zijn. Als de muziek spettert, dan spetteren de Venere’s ook. En als het ingetogen hoort te klinken, dat klinken de Sonus Fabers ingetogen. Hun eigen bijdrage aan het eindresultaat is erg klein. En dat is precies zoals het hoort. Want wat je vooral wilt horen is de muziek, niet de interpretatie ervan door de luidsprekers.
Het hoog van de Italianen heeft een wat zijdeachtig, soft karakter. Sommige zangstemmen kunnen daardoor ietsjes naar de nasale kant klinken. Maar het blijft erg subtiel, allemaal. Het mid gaat gewoon heel erg goed. Kleuring is er hier nagenoeg niet. Het laag is in zijn geheel goed, maar als je ook de allerlaagste tonen voluit wil kunnen horen, dan moet je er eventueel een subwoofer bij betrekken.
,
Slechts één track – Little Arithmetics van dEus – hebben we nodig om te beseffen dat de Venere’s zich geweldig in hun sas voelen in hun nieuwe omgeving. De geluidsbron is dezelfde gebleven – een Sonos Connect streamer, gevoed met Apple Lossless bestanden -, maar de D/A-conversie en de versterking zijn nu respectievelijk in handen van de Meridian 861 IV processor en van twee McIntosh MC501 versterkers. Daarbij komt een Velodyne subwoofer het zaakje tot 60 Hz ondersteunen.
De zangstemmen van dEus – ja, dat zijn er meerdere – klinken in ieder geval excellent. Heel open en heel aanwezig, ook. Eens te meer blijkt dat het mid – het gebied waar de stemmen zich bevinden – het sterkste punt van deze luidsprekers is. En dat is best slim, want het menselijk gehoor is nu eenmaal het gevoeligst voor dat frequentiedomein.
‘The Seldom Seen Kid’ van Elbow, dan. De krachtige dynamieksprong die zo typerend is voor ‘Starlings’, zet de Venere 3.0 één op één neer, zonder een krimp te geven. Niet alleen de stem klinkt top, ook het brede, stabiele en geloofwaardige stereobeeld maakt het luisteren tot een prettige ervaring.
,
De Venere 3.0 valt erg in de smaak. Hij kan vlot overweg met elk muziekgenre, hij kan heel dynamisch uit de hoek komen en hij laat stemmen schitteren als geen ander.
De prijs/kwaliteitverhouding, dan. Als je je ogen gesloten houdt, dan is die plots minder sterk dan wanneer je hem eens goed bekijkt. Om maar te zeggen dat het afwerkingsniveau en de daarbij horende looks van deze luidsprekers nu eenmaal geld kosten. Of om het anders te stellen: als je het uiterlijk van de Venere’s niet als een meerwaarde beschouwt, dan zul je vast wel andere luidsprekers vinden die op klankmatig niveau net iets beter presteren voor hetzelfde geld.
Anderzijds zal het een hele opgave worden om luidsprekers te vinden voor de prijs van een stel Venere 3.0’s die even goed zijn als deze en die er even fraai uitzien.