Geluid

Review: Marantz NA-11S1

Wie zichzelf een beetje (veel) als audiofiel omschrijft, bleef tot voor kort ver weg van streaming. Wellicht had dat ergens te maken met de begindagen van digitale muziek, dat toen vooral bestond uit brakke mp3’s aan belachelijk lage bitrates. Een beetje elitisme zal er ook niet vreemd aan zijn, vermoeden we.

Het tij is inmiddels wel gekeerd. Er is steeds meer aandacht voor lossless muziek, al dan niet in hoge resolutie. En met dank aan de hoofdtelefoonhype zijn heel wat mensen met meer aandacht naar muziek aan het luisteren.

Kortom, zelfs puristen aanvaarden nu dat streaming een valabele muziekbron kan zijn. Als de gebruikte apparatuur en de bronbestanden van een voldoende hoog niveau zijn, uiteraard. En zo komen we bij de NA-11S1, een toch wel heel bijzondere netwerkspeler met straffe credentials.

Bijzonder ook, want deze highend-speler komt niet van een obscuur merkje, maar wel van het heel toegankelijke Marantz. Verrassend? Niet helemaal, want wie Marantz-goeroe Ken Ishiwata ooit aanhoorde, weet dat hij de cd min of meer dood heeft verklaard. 

,

De NA-11S1 is een netwerkspeler en DAC-combinatie. Hij is dus voorbestemd om gecombineerd te worden met minstens een versterker, zoals de Marantz PM-11S3. Gegeven dat je dan spreekt over een catalogusprijs van circa 3.500 – 4.000 euro, weet je waar je aan begint.

Van de top-end van Marantz verwachten we het allerbeste qua bouwkwaliteit. De NA-11S1 stelt niet teleur. Het is een prachtig afgewerkte, extreem solide netwerkspeler met een verkoperde en zwaar chassis. Niet enkel de frontplaat maar werkelijke alle zijden zijn hoogwaardig uitgevoerd. Dat is bij goedkopere toestellen niet het geval.

Zoals bij alle premiummodellen van Marantz straalt er links en rechts blauw licht uit, wat nogal een love it or hate it-gegeven is. Maar je kan het dimmen of uitschakelen.

Het monochrome scherm is understated, maar prima geschikt voor wat het moet doen. En laten we eerlijk zijn: je gaat wellicht op een zekere afstand van de NA-11S zitten om van de muziek te genieten. De Marantz-app (iOS en Android) is dan veel handiger dan van op een meter of twee, drie naar het scherm te turen. 

,

De dubbele rol van de NA-11S1 als netwerkspeler en DAC weerspiegelt zich uiteraard in de aansluitingen. Gebruik je hem als streamer, dan moet je een netwerkkabel bovenhalen. WiFi past immers niet bij dit toestel. Muziek haal je binnen via DLNA – een moment dat je bijna zeker naar de app gaat grijpen en de knoppen op het apparaat of de remote links laat liggen.

Wil je de NA-11S1 (ook) inzetten als DAC, dan kan je audio aanleveren via een optische of coaxiale digitale ingang of een USB klasse B-poort. Via USB stuur je rechtstreeks muziek door vanaf een computer – nog zo iets dat tot voor kort totally not done was onder puristen.

Via deze weg lust de Marantz bestanden tot 192 kHz / 24 bit, maar dat is niet alles. Via DoP stuur je vermomde DSD-bestanden van 2,6 of 5,8 MHz door, mocht je in het bezit zijn van muziek in dat nogal obscure formaat. 

Er is een wat duaal aspect aan de NA-11S1. Terwijl het heel wat functies heeft die highend-liefhebbers doen watertanden, bezit het andere features die meer mikken op Jan met de pet.

Je kan bijvoorbeeld muziek streamen via Airplay, liedjes via de USB-poort vooraan van een iPhone plukken, of de ingebakken Spotify gebruiken. Het is zelfs een optie om via vTuner internetradiostations te beluisteren, al lijkt het wat heiligschennis om een lage bitratestream op zo’n magnifiek ding te beluisteren.

Maar goed, de boog hoeft niet altijd gespannen te staan en ook kritische luisteraars willen soms het nieuws horen of inzetten op wat achtergrondmuziek. 

,

Til de motorkap van de NA-11S1 op en je ontdekt drie onderdelen die Marantz combineerde om een puike klank te verkrijgen: de DSD1792A DAC-chip, een DSP die door Marantz ontwikkelde werd en eigen digitale filteralgoritmes. Muziek stuur je naar een versterker via ongebalanceerde XLR of via analoge cinch.

We testen de NA-11S1 met een oudere PM-15S1 en Teufel Definion 5-speakers. De speler wordt onderworpen aan elke bestandsformaat dat we hebben liggen – en dat zijn er wat – en verslikt zich nooit.

De weergave van lossless FLAC’s en ALAC’s is gewoonweg feilloos, met een perfecte zin voor timing en detail.

Zeker – maar niet enkel – via de puike hoofdtelefoonaansluiting hoor je de wat warmere kleuring die Marantz lief heeft. De filters die Marantz aanbiedt hebben een eerder subtiele impact; wij hebben de neiging om steeds bij de filter 2 te blijven hangen.

,

De NA-11S1 is zeker niet voor iedereen weggelegd. Voor nogal wat mensen zal het apparaat totale overkill zijn, zowel qua features en natuurlijk prijsniveau.

Bovendien, als niet heel de keten op niveau is, ga je de meerwaarde van dit apparaat niet realiseren. Maar voor wie sterk investeert in luisterplezier en bovendien een ruime muziekcollectie in lossloss-formaten heeft, is dit het apparaat om te hebben. 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.