Mobile

Review: B&W voor Maserati Quattroporte

In een auto uit het premiumsegment hoort een premium audioinstallatie. Dat klinkt logisch, maar het is lang niet altijd het geval. Gelukkig zien we het steeds vaker.

Maar waarom gebruikt Maserati een systeem van Bowers & Wilkins, vragen we ons af. Er zijn immers talloze Italiaanse audiofabrikanten en zo op het eerste gezicht zijn er maar weinig overeenkomsten tussen de twee merken. De één is Brits, de ander Italiaans, om maar een inkoppertje te noemen.

Maar wanneer je wat verder kijkt, zijn er best wel overeenkomsten te vinden. Allereerst is Maserati een prestigemerk. Het opereert in de top van de automarkt. Net als Bowers & Wilkins in de top van de audiomarkt opereert.

Daarbij komt dat, grappig genoeg, de Quattroporte toe is aan zijn zesde generatie. Net als de 800-serie van B&W. Tel daar bij op dat Maserati gewoon een prachtig hifisysteem in zijn nieuwe luxesedan wil en er is een prima basis voor een samenwerking.

Toch mogen we een derde partij niet vergeten in dit verhaal. De versterking en DSP’s – digital sound processors – komen van Harman. Een partij die al decennia bezig is met het fabriceren van versterking en processoren voor auto’s. Het QuantumLogic-systeem werkt alleszins uitstekend.

Er zijn talloze methoden om het geluid naar je hand te zetten. Denk aan stereobeeldaanpassingen, equalizerinstellingen en timingcorrecties. Allemaal
technologie die nodig is om goed geluid mogelijk te maken in de auto.

,

Het hart van het audiosysteem van de nieuwe Quattroporte is bijzonder krachtig. Net als de nieuwe turbogeholpen acht- en zescilinders van het Italiaanse merk trouwens. Die leveren respectievelijk 530 en 430 pk. Ruim voldoende om zeer illegale snelheden te halen…

Bowers & Wilkins heeft maar liefst vijftien drivers verwerkt in de sedan. Vooraan in het dashboard zit een centerspeaker met een tweeter verwerkt. In de A-stijl zitten de tweeters voor de passagier en bestuurder, terwijl er in de deuren een middentoner en een woofer schuilgaan.

Voor de passagiers op de achterbank is de indeling iets anders. Er zitten woofers in de deur. In de hoedenplank zit nog een aparte woofer met dubbele voicecoil en aan weerszijden middentoners. De tweeters zitten in de B-stijl verwerkt.

De units zijn speciaal ontwikkeld voor de nieuwe Maserati. Het materiaal is gelijk aan de units van bijvoorbeeld de 800-serie, of de PM1 of CM-serie.
Er wordt gebruik gemaakt van een aluminium dometweeter, kevlar middentoner en een woofer met het ultralichte en stijve Rohacell.

Echter, het afstraalgedrag is anders dan bij een normale luidspreker. “Het moet wat breder dan bij een gewone unit”, horen we bij Bowers &
Wilkins. “Dat is omdat je in een auto veel dichter op de luidsprekers zit dan bij een gewone vloerstaander. Om dan nog een stereobeeld te krijgen, heb je een ander afstraalgedrag nodig.”

Ook zijn de luidsprekerunits minder diep gemaakt, zodat ze in een deur passen. Een gewone unit is al snel 10 centimeter diep. En dat gaat simpelweg niet passen in een autodeur, hoe dik ze ook is. 
 


,

Hoewel er dus 15 luidsprekers in de Quattroporte verwerkt zitten, krijgen we tijdens de prestentatie te horen dat er zestien versterkerkanalen verwerkt zijn in de auto. Waarom zestien als er ‘slechts’ vijftien luidsprekers zijn?

Dat komt door de dubbele voicecoil van de woofer. Door deze dubbel uit te voeren, kan er extra vermogen naar de luidspreker gestuurd worden en is er een winst te boeken van 3 decibel. En die winst is nodig, want als er iets lastig is om goed te krijgen in een auto, is het de laagweergave.

Een bonkend laag is niet moeilijk, maar een strak en diep laag wel. En daarvoor is extra vermogen nodig. Vandaar de bijzondere woorferconstructie.

,

Maserati zou Maserati niet zijn als er geen passie in de auto en het audiosysteem zou zitten. Immers: het is een Italiaans merk en Italianen zijn nu eenmaal van de ‘Passione’! Kijk maar naar een willekeurige reclame van Alfa Romeo of Ferrari. Daar vliegen de passietermen je om de oren.

Hoe zien we deze stijl en passie hier terug? Met name in de kleine details. Zo heeft de nieuwe Quattroporte, net als het vorige model (uit 2003) drie parallellogrammen aan de voorzijde, schuin boven het wiel. Deze vorm zien we ook terug in de grilles van de luidsprekerunits. Erg mooi gedaan.

Verder is het systeem uitermate mooi weggewerkt met prachtige sierlijsten, grilles in de kleur van de auto en mooie emblemen eronder met ‘Bowers & Wilkins’-opschrift. Nu zullen dit standaardzaken zijn in het luxesegment, maar bij Maserati ziet het er toch nét wat strakker uit. Het valt gewoon helemaal in het ontwerp weg. Er zit… jawel, liefde in.
 


,

Om het systeem te bedienen hebben de Italianen een groot centraal display ingezet. Ook die is natuurlijk netjes afgewerkt. Om het centrale scherm zit een mooi sierlijstje. Het scherm laat zich prettig bedienen en het menu is helder van opzet, maar echt speciaal voelt het niet. Het had wat meer flair mogen meekrijgen, gezien de prijsklasse waarover we het hier hebben: de Quattroporte kost – afhankelijk van de motorisatie en wensen van de klant – al snel meer dan 100.000 euro.

Om een idee te geven van het scherm: onderaan het touchscreen staan diverse opties, zoals radio, player (iPod, USB, CD en aux), controls (bediening van diverse zaken in de auto), climate (klimaatcontrole), navigatie, phone (telefoonkoppeling) en settings (instellingen).

Iedereen zal hier wel uit kunnen komen. Net als dat de blauwe kleurstelling van de software is het neutraal en zal het niemand storen. Het voelt alleen niet echt speciaal aan.

Wat Maserati prima heeft gedaan, is het wegwerken van de extra inputs. De USB-, lijningang en iPod-aansluiting (met laadfunctie) zit achter een klepje in de middenconsole. Die kan ook weer mooi dicht, waardoor in principe de iPod gewoon in de auto kan blijven. Wel zo prettig voor wie veel in de auto zit.

De bediening van het audiosysteem werkt prima. Het is allemaal heel helder en je door de lijsten met muziek heen werken gaat ook gemakkelijk. Dat kan zowel op het scherm als met een vaste draaiknop. Wat handiger of prettiger is, is een kwestie van smaak.

We hebben overigens geen echte zoekfunctie (wellicht met spraakherkenning) kunnen vinden. Wie echt 64 GB aan muziek heeft, zal soms dus even aan de slag moeten met het systeem. Dat kan je natuurlijk ook aan de passagier overlaten. Wij hadden alleszins geen moeite met de bediening.

Nu blijft Maserati een Italiaans merk en zijn er wat details die nog wat aandacht vragen. Zo zijn we onder het testrijden regelmatig de weg kwijtgeraakt, omdat het navigatiesysteem niet echt helder en op tijd zijn werk doet.

Ook ga je weg van het grote navigatiescherm als je het entertainmentsysteem wil bedienen. Denk aan het zoeken naar een album op de iPod. Nu is er wel een extra LCD-scherm voor de bestuurder geplaatst (waarom geen head-up display?), maar dat loopt niet altijd synchroon met de navigatie. Kortom: daar mag nog wel aan gewerkt worden.
 


,

Nu we het toch even over het rijden hebben; dat is natuurlijk heerlijk in een auto uit deze klasse. De nieuwe Quattroporte is zonder meer een beest dat zich uitermate goed thuis voelt op snelwegen.

Op bochtige bergwegen is het even wennen, want de Quattroporte is erg groot – 5,2 meter lang en nét geen twee meter breed – en hoewel hij 100 kilogram lichter is dan de vorige, blijft het een wagen van 1.800 kilogram schoon aan de haak. 

Kortom: oppassen met die 530 pk. Zeker op glibberige, bochtige wegen. Dan wil de achterkant, ondanks het brede rubber, nog weleens een stapje opzij zetten. Zeker in ‘manual mode’, waarbij we de achtcilinder lekker kunnen laten schreeuwen. Wat een geluid maakt die motor zeg: heerlijk!

Als we op de snelweg even los mogen gaan, merken we dat de Quattroporte niet alleen heerlijk kan schreeuwen maar ook bijzonder stil zijn werk kan doen. De luxe Maserati heeft een nieuwe automaat met acht versnellingen. Daardoor blijft de achtcilinder ook bij de 240 km/u waarmee we doorzoeven over een recht stuk weg laag in de toeren. En daardoor hebben we helemaal niet het idee dat we ver boven de legale snelheid rijden.

Natuurlijk is het een koud kunstje om zo hard te rijden met deze auto. Er is ruim voldoende vermogen en de wagen blijft bijzonder stabiel zijn werk doen. Bovendien is het – afgezien van wat bandengeluiden – heerlijk stil in de auto, waardoor we gewoon lekker kunnen genieten van Diana Krall’s live-cd. 

,

We besluiten na onze 'stiltetest' weer even af te zakken naar 130 km/u. Dan kunnen we ook wat meer ontspannen luisteren naar de nieuwe creatie van Bowers & Wilkins en Harman.

Opvallend is dat er echt een stereobeeld voor ons staat. Zowel op de bestuurdersstoel als op de passagiersplekken. Dat is toch een knap staaltje
werk van Harman. Want hoewel het soms mogelijk is om op de bestuurdersplek een goed beeld te krijgen, mogen de andere inzittenden dan genieten van een brij van geluid. Niet in de Maserati dus.

Daar is het voor iedereen genieten van een goede beeldvorming. Het échte stereobeeld is het gevolg van timingcorrecties die het QuantumLogic-systeem van Harman uitvoert. Het systeem houdt rekening met de positie waar de vier inzittenden zitten en past de timing van de units aan, waardoor iedereen een gecorrigeerde weergave krijgt.

Ook houdt het systeem rekening met reflecties en absorptie van het interieur. Dat is een bijzonder lastig klusje. Samen met de tijdcorrecties, kost het ongeveer drie dagen om alles door te meten en daarna op gehoor zaken fijn te stellen.

,

We vinden de installatie in neutrale stand wat aan de softe kant. Het is zonder meer een zeer detailrijk systeem waarbij afzonderlijke lijnen erg gemakkelijk te volgen zijn. Dat is al een prestatie op zich in een auto.

Echter, we missen een tikje sprankeling, al horen we soms wel weer wat scherpte. Dat ligt echter meer aan het bronmateriaal en de opname. Radioheads OK Computer is nu eenmaal niet de beste opname. Als we even het systeem induiken en wat met de equalizer rommelen, krijgen we uiteindelijk een prima balans die wij als prettig ervaren.

Dat is natuurlijk erg persoonlijk en we begrijpen de instelling en keuze van B&W wel: bij langere ritten is een softere afstelling wat prettiger. Het voorkomt luistermoeheid. Bovendien is een wat milder systeem minder prominent aanwezig, wat prettig kan zijn als je gesprekken wil voeren in de auto.
 


,

Wat een luxe! De nieuwe Quattroporte is een heerlijke reisauto waarmee je schofterig hard over de Autobahn kan racen. En dat onder het genot van een fantastisch audiosysteem. Een écht hifisysteem. Een systeem dat muziek brengt zoals het hoort. En dat horen we niet vaak in de auto.

Helaas is dit totaalpakket niet weggelegd voor een doorsnee budget. De nieuwe Maserati Quattroporte is immers verkrijgbaar vanaf zo'n 90.500 euro (Quattroporte V6), terwijl de V8-versie je bankrekening minimaal 123.000 euro lichter maakt. En dat is voor je in de optielijst duikt, want ook op dat vlak is het één en ander mogelijk bij Maserati.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.