De 'Show' in de naam Consumer Electronic Show is geheel op zijn plaats: Een kleine week lang zetten audio-, video- en IT-fabrikanten hun beste beentje voor om de pers en industrie te overweldigen met nieuwe producten. En ja, steeds meer bedrijven nemen afstand van deze grote show. Toch blijft het nog altijd een zeer goede graadmeter van wat gaat komen.
De FWD-redactie was er uiteraard ook bij, zoals trouwe lezers van deze site konden merken. Nu CES is afgelopen, is het voor ons het perfecte moment om het kaf van het koren te scheiden en de belangrijkste trends op een rij te zetten. Je zal merken dat dit jaar er vooral veel te doen was rond tv's, en minder rond de andere AV-categorieën.
,
Vergeleken met 2011 was de Consumer Electronic Show dit jaar een zeer interessante. Er werden nieuwe technologieën getoond en ook concrete producten die toch wel verbeterd zijn ten opzichte van vorig jaar. De eindconclusie is toch wel dat 2012 voor home-entertainmentliefhebbers een heet jaar wordt.
,
Een van de echte hoogtepunten waren ongetwijfeld de OLED-televisies die zowel LG als Samsung toonde. OLED is geen nieuwe technologie, het wordt steeds vaker gebruikt bij smartphones. Maar dat het nu volwassen genoeg is om ook in grote schermformaten te worden geproduceerd, is een echte doorbraak. Of dat betaalbaar kan, dat is een heel andere vraag.
Zoals dat bijvoorbeeld bij 3D het geval was, zal OLED peperduur beginnen maar op termijn ook lagere prijspunten bereiken. Maar gezien de vereiste investeringen in OLED-fabricage, dat zal wel enkele jaren duren.
,
Oké, dit is misschien nogal zwart-wit gesteld, maar op termijn zal plasma wellicht bij de meeste fabrikanten verdwijnen. OLED biedt immers veel van de voordelen van plasma (diepe zwartwaarden, snelle verversingssnelheden) maar heeft geen van de nadelen (zoals hoger energieverbruik).
Onder andere bij Samsung hoor je toch dat plasmatelevisies langzaam maar zeker onbelangrijkere delen van het aanbod gaan worden.
,
De gemiddelde televisie die tegenwoordig wordt verkocht is wellicht een 40-incher. Stevig, vergeleken met wat er vroeger in het beeldbuistijdperk werd verkocht, maar in flatscreentermen eigenlijk niet eens zo groot.
De prijzen zijn ook gedaald en fabrikanten zien daarin een opportuniteit om mensen die aanvankelijk een 'klein' formaat kochten te verleiden om toch een grotere tv aan de muur te hangen.
Sommige merken – zoals Sharp – pushen de grote formaten daarom heel hard, beginnende bij 55-inch tv's en eindigend bij een gigantisch 80-inch scherm. Wedden dat op CES 2013 nog grotere formaten worden getoond?
,
Maar grote schermen hebben een nadeel: de Full HD-resolutie oogt er meteen een stuk minder indrukwekkend op. En het valt helemaal tegen als je voor een gigantische tv op een relatief kleine kijkafstand gaat zitten.
Dat we op CES daarom bij vele tv-fabrikanten 4K- en zelfs 8K-televisies zagen, is daarom niet eens zo verrassend. 'Ultra HD' biedt overigens ook voordelen voor meer gedetailleerdere 3D-beelden.
,
De geruchtenmolen claimt al maanden dat Apple een televisie gaat voorstellen die bediend wordt door stemtechnologie op basis van Siri, ook te vinden op de iPhone 4s. Maar sommige tv-fabrikanten hebben in tussentijd een tandje bijgestoken om op CES Apple alvast voor te zijn.
Met name bij LG en Samsung zagen we revolutionaire nieuwe manieren om je tv (en alles wat er aan hangt) te bedienen. En het werkte ook allemaal echt. Min of meer toch.
,
Er zijn veel bedrijven aanwezig op CES, 2.700 om correct te zijn. Maar als je er twee namen moest uitpikken die het meeste in de schijnwerper stonden, dan waren het LG en Samsung wel. De twee Zuid-Koreaanse merken wisten beter dan eender wie een permanente plek in de spotlights op te eisen. Niet meer dan terecht, trouwens.
,
Steeds meer grote tv-jongens gaan Google TV inbouwen op televisietoestellen. Het Google TV-platform is geüpdatet naar versie 2.0, wat het gelikter maakt en waardoor je vlotter Android-apps kan installeren.
Allemaal mooi, maar er zijn twee bedenkingen: om te beginnen zijn de tv-bouwers nog altijd hun eigen slimme platformen aan het uitbouwen, en ondertussen hebben zij heel knappe zaken in de aanbieding. Concurrentie?
,
Opvallend is dat de 'appification'-trend alsmaar sterker wordt. Wat bedoelen we daarmee? Simpel: steeds meer AV-apparatuur laat zich aansturen via de smarphone. Via apps dus, door de fabrikant terzake beschikbaar gesteld.
Het is zeker geen nieuwe trend, maar op CES zagen we wel een steeds bredere ondersteuning voor dergelijke apps. Heel breed zelfs. Zo werkt onder andere LG aan apps om witgoed zoals wasmachines aan te sturen. Langs de andere kant zorgen apps zoals Samsungs AllShare dat video en andere media vlot van een apparaat naar een ander kan worden gestreamd.
,
Vorig jaar stond CES enorm in teken van nieuwe tablets – een reactie op het succes van Apples iPad. In 2012 kwamen tablets nauwelijks aan bod, net zoals smartphones. Er waren wel aankondigingen, maar die waren vooral op de Amerikaanse markt gericht – met name met toestellen die voorzien zijn van LTE. Het echte vuurwerk zal echter voor Mobile World Congres zijn, dat binnenkort in Barcelona plaatsvindt.
Wel waren er opvallend veel foto- en videocamera's die op CES werden gelanceerd. Voornamelijk consumententoestellen, zoals compacts met Wi-Fi bij Samsung tot een enkel topmodel bij Nikon, de professionele D4.