De mogelijkheid tot streamen heeft het complete muzieklandschap veranderd. Streamingdiensten schieten als paddenstoelen uit de grond en steeds meer mensen betalen ervoor om zo muziek te luisteren. Sonos zet wat streaming statistieken op een rij.
Over de hele wereld is 92% van alle muziek die via Sonos beluisterd wordt, gestreamde radio of betaalde on-demand muziek. Volgens Sonos laten hun klanten bestaande muziekcollecties links liggen en maken ze meer gebruik van de mogelijkheden die het streamen van muziek te bieden heeft.
De meest beluisterde muziekbron in de Verenigde Staten is daarbij Pandora; goed voor zo'n 50% van alle beluisterde muziek in Amerika. In Zweden gebruikt meer dan 90% de Sonos-gebruikers een Spotify Premium abonnement op zijn Sonos-systeem. Ook artiesten en labels doen volop mee om persoonlijk contact te krijgen met hun fans.
De recente discussie over het streamen van muziek ging volgens Sonos vooral over toegangskwesties, mobiele betrouwbaarheid en vergoedingen. Dit soort discussies zijn volgens het merk cruciaal nu we op weg naar 1 miljard betalende muziekliefhebbers in 2021. De industrie zou daarom een balans moeten vinden die voor iedereen gunstig uitpakt.
Uit de ontwikkeling van on-demand muziek maakt Sonos op dat de eenvoud van de luisterervaring het belangrijkst is. Vaak staat dit echter lijnrecht tegenover de belangen van de muziekindustrie. Volgens hen is piraterijk een rechtstreeks gevolg van het ontbreken van makkelijke manieren om legaal aan digitale muziek te komen.
Streaming is populair geworden door diensten zoals Spotify, YouTube, Deezer, Pandora en meer recentelijk Tidal en binnenkort Apple. Naast de grote diensten zijn er ook regionale diensten zoals Saavn, specialisten zoals SoundCloud of 22Tracks dat ontoegankelijke content bereikbaar maakt, ervaringsplatforms zoals Pause en nicheaanbieders zoals Mixcloud.
De focus van de muziekindustrie op mobiele apparaten heeft geresulteerd in een reeks akoestische compromisscenario's. Dit staat volgens Sonos in fel contrast met de wensen van de luisteraars. De wetenschappelijke studie "Share of Ear" van Edison, laat zien dat meer dan de helft van de muziek waarnaar in de Verenigde Staten wordt geluisterd, thuis wordt beluisterd (53%), gevolgd door in de auto (30%) en op de werkplek (13%).
Het wereldwijde onderzoek van Sonos bevestigt die cijfers van Edison. Volgens hen zullen alleen muziekdiensten die een echte thuisoplossing bieden op de lange termijn succesvol zijn.