Het gaat zeer goed met Netflix. Wereldwijd zit de streamingdienst alweer aan ruim 57 miljoen abonnees. Nu de Amerikaanse service in steeds meer landen succesvol wordt willen ze dan ook dolgraag internationaal doorgroeien. Het doel is om straks een videodienst te worden met een globale bibliotheek van films en series die overal ter wereld door iedereen ter bekeken kan worden.
Inmiddels is Netflix beschikbaar in 50 landen, waaronder België en Nederland, en men hoopt dat aantal de komende twee jaar uit te breiden naar 200 landen. Het grootste probleem waar ze tegenaan lopen zijn de film- en televisierechten die per land verschillen. Daardoor kan met niet overal dezelfde content aanbieden. Zo verschijnt The Interview, de film die de aanleiding vormde voor de hack bij Sony, komend weekend alleen op de Amerikaanse en Canadese Netflix.
Er werd bij de internationale lancering destijds al veel geklaagd over het feit dat in Amerika de Netflix-catalogus veel uitgebreider is dan in andere landen. Veel consumenten, zelfs mensen uit landen waar Netflix nog niet officieel beschikbaar is, lossen dit op door de regioblokkering te omzeilen door een VPN (Virtual Private Network) in te schakelen. Hoewel VPN volgens de gebruiksvoorwaarden van Netflix verboden is wordt het nog altijd veel gebruikt.
En dat is een probleem: aan de ene kant zijn er de internationale gebruikers die geld betalen en vinden dat ze daarom recht hebben op het complete aanbod en aan de andere kant zijn er de film- en tv-studio's die vinden dat er strenger gecontroleerd moet worden op gebruikers die de regioblokkering omzeilen omdat Netflix zo geld verdient met content op plekken waar ze rechten daarop helemaal niet in bezit hebben.
De oplossing die ze voor ogen hebben zijn wereldwijde deals met alle contentleveranciers. Dat leek ooit een droom die ver weg was, maar Netflix staat door al het internationale succes plots in een veel sterkere positie, waardoor ze verwachten die deals op korte termijn toch te kunnen maken. Door alle wereldwijde inkomsten die er zijn bijgekomen timmert Netflix bovendien ook nog altijd hard aan de weg met eigen content, zoals House of Cards en Marco Polo.