Mobile

Wearables is dé mobiele trend van 2014

Het Mobile World Congress in Barcelona komt goed op stoom en één ding is duidelijk: hoewel er veel nieuwe telefoons en tablets worden gelanceerd, zijn het 'persoonlijke' mobiele toestellen zoals slimme armbanden die veel aandacht wegkapen. 

Hier op de beurs wordt ze 'wearables' genoemd. Dat is een naam dat zich wat minder goed laat vertalen naar het Nederlands, maar het dekt wel de lading. Het gaat immers om apparaten die verschillende vormen aannemen, al zijn de meeste die momenteel voorgesteld worden te omschrijven als armbanden of slimme horloges.

In Barcelona is het vooral Samsung dat uitpakt met een smartwatch, een nieuwe generatie van het Gear-uurwerk dat het Koreaanse merk op de IFA-beurs in september toonde. In dit artikel vertellen we je er meer over.

Wat je op de beursvloer veel meer ziet opduiken, zijn relatief goedkope armbanden die via Bluetooth informatie doorspelen aan je smartphone. Met de data, bijvoorbeeld over je hartslag of afgelegde stappen, kan een app heel wat. Je vertellen hoeveel energie je verbruikt hebt bijvoorbeeld of je gewoonweg inzicht geven in je bewegings- en zelfs slaappatronen.

,

We schreven het al elders en vaker: het Chinese merk Huawei wil de strijd aangaan met grote namen als Samsung en Sony. En waarom niet? Want hoewel ze in de Benelux op z'n best een rijzende ster kunnen genoemd worden, is dit wel een bedrijf dat in China een toppositie inneemt.

Met de Talkband B1 wil Hauwei aantonen dat ze ook bij de nieuwste hypes de richting kunnen aangeven. De B1 is een 26-gram wegende armband dat zowel activiteit als sleeppatronen detecteert.

Wat ongewoner is dat de Talkband een headsetje bevat die je bij een oproep naar je oor kan brengen. Meestal doen slimme armbanden bij een oproep weinig meer dan je inlichten over de identiteit van de beller. Bij de B1 kan je dus telefoongesprekken dus volledig afhandelen zonder naar de smartphone te grijpen.

De Talkband wordt voorgesteld als gezel voor de nieuwe MediaPad X1, maar werkt ook samen met Android-apparaten (vanaf versie 2.3) en iOS-toestellen. De adviesrprijs wordt een zeer acceptabele 99 euro.

,

Op MWC is Sony vooral bezig met het promoten van zijn nieuwe vlaggenschip-telefoon en -tablet. Daarnaast presenteert het ook de SmartWear SWR10, een rubberen armband die in het voorjaar voor 99 euro op de markt komt. Blijkbaar is net geen honderd euro het magische prijspunt voor dergelijke producten.

De SWR10 is echt een accessoire, heel anders dan de Samsung-horloges die relatief autonoom kunnen werken als muziekspeler of remote. In de waterdichte armband zit een kleine capsule, de Core, dat alle elektronica bevat. De bedoeling is ook dat je de armband continu draagt, terwijl de meeste smartwatches elke dag aan de lader moeten hangen. In een workshop toonde Sony ook andere wearable-concepten die dezelfde Core-capsule kunnen gebruiken om informatie te verzamelen.

Sony heeft een duidelijk doel in zicht met de SmartWear. Alle geregistreerde data wordt doorgestuurd naar een app die op je Android-telefoon draait. De iPhone wordt voorlopig niet ondersteund. De bedoeling is dat deze app – zeer toepasselijk Lifelog genaamd – een overzicht geeft van je leven. 

Je kan bijvoorbeeld in een leuk restaurant even op de knop drukken, waarmee je de app een waarschuwing geeft dat deze locatie onthouden moet worden. Achteraf kan je in de app een notitie toevoegen aan de app over het restaurant. Je kan ook foto's toevoegen en zo je levensloop echt in beeld brengen.

,

Op MWC toont LG eigenlijk niets nieuw. Of eerder: de Lifeband Touch en de bijhorende hoofdtelefoon met hartslagsensor (Heart Rate Earphones) werd al gepresenteerd op CES in januari, maar nu is het duidelijk dat beide producten ook naar Europa komen. De Lifeband is wederom een accessoire voor een telefoon, al kan het ook autonoom werken.

De Lifeband Touch is een knappe verschijning, een armband met een ingebouwd, aanraakgevoelig OLED-scherm. Door te vegen over het scherm verander je de functie. Je kan het bijvoorbeeld gebruiken om muziek te bedienen op je telefoon. Mooi is dat werkt met muziekapps zoals die van Spofity, niet enkel de ingebouwde muziekspeler.

Veeg nog eens over het scherm en je krijgt berichten te zien. Wie je aan het bellen is, bijvoorbeeld. Een oproep accepteren vereist dat je grijpt naar de telefoon, maar weigeren kan gewoon door de andere hand over het scherm te leggen.

De kernfunctie van de Lifeband is wat LG noemt "life-changing". Door te meten, mensen aan te moedigen om actiever te worden. Hoewel de armband geen slaappatronen bijhoudt, registreert het wel beweging en kan het samenwerken met hartslagsensors van derden, zoals van Polar. Of met LG's hoofdtelefoon met hartslagsensor vervat in het in-eargedeelte.

De prijs van de LG Lifeband Touch is nog onbekend. De aanwezigheid van het OLED-scherm zal wellicht de prijs wat hoger drijven dan 99 euro, al zal het verschil wellicht niet spectaculair zijn.

,

De plotse explosie aan wearables is er niet zomaar gekomen. Voor een deel heeft het te maken met technologie. Sinds de goedkeuring van de Bluetooth 4.0-standaard en het verschijnen van compatibele chips is het heel wat simpeler geworden om accessoires te maken die weinig stroom verbruiken én toch data kunnen doorsturen naar een telefoon.

Tegelijkertijd is er stevige interesse bij consumenten om meer informatie te krijgen over hun leven en sportprestaties. Zie ook het succes van apps zoals Runkeeper of Endomondo. 

Voor fabrikanten zijn wearables natuurlijk ook interessant omdat ze mooi bestaande mobiele producten aanvullen. Veel mensen hebben al een smartphone, en zijn dan nu te strikken voor een accessoire zoals een slimme horloge of armband. 

Een interessante vraag is of de consument liever opteert voor de nieuwe lichting armbanden die relatief 'dom' zijn en aansluiten bij producten als de Nike Fuel en FitBit, of toch eerder iets 'slim' zoeken, zoals de Galaxy Gear-horloge. 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.