Geluid

Review: JBL Authentic L16

 

 

De L16 is een van de twee telgen in de nieuwe Authentic-familie van JBL, een merk dat we in het nabije verleden associeerden met eerder functionele speakerontwerpen maar dat de laatste tijd hun designers met heel met wat meer schwung de tekenpen laat hanteren. De naam verwijst in de eerste plaats naar de gebruikte materialen en het ontwerp, aspecten die de sfeer van de jaren zestig en zeventig uitademen.

Kijk maar naar de L16: afgewerkt in een mat geverniste walnotenhout, met afgeronde hoeken die tegelijkertijd modern en nostalgisch zijn, en met een grote speakergrille uit een zacht materiaal. De luidsprekerstof is wat dikker en omspant de L16 langs drie kanten. Het beschermt en verbergt de onderliggende drivers.

Als je trouwens bij het zien van de L16 een zeker déja vu-gevoel krijgt, dan is daar een reden voor. Een inspiratiebron voor het ontwerp waren de JBL Century L100-speakers, legendarische jaren 70-luidsprekers die op eBay nog voor aardig wat centen verkocht worden.

,

Nadat ik de L16 uitpakte en opstelde, rees bij mij de vraag: voor wie of wat is deze JBL bedoeld? Hoewel het een alles-in-één-concept is met alle versterking en speakers in één kast, maakt het formaat (29,4 x 81,8 x 36,9 cm, 16 kg) het niet de gelijke van een speakerdock of draadloze speaker die je bijvoorbeeld naast je bed plaatst.

En laten we eerlijk zijn: de prijs van duizend euro ligt ook heel wat hoger dan wat je redelijkerwijs zou betalen voor een audio-oplossing die enkel in de keuken wat achtergrondmuziek produceert. Alleen vanuit het perspectief van de prijs is de L16 bedoeld als ‘echte’ muziekinstallatie.

En daar is het ook op voorzien. Dankzij de forse afmetingen is er voldoende ruimte om grote drivers in te bouwen. JBL heeft er zes voorzien in een driewegs stereo-opstelling: 2 x een 25 mm tweeter, 2 x een 2-inch midrange en 2 x een 5,25 inch speaker voor het laag-mid. Dit alles wordt aangedreven door een 300 watt RMS-versterker en aangevuld met een dubbele bassreflex die naar onder gericht is.

Het is dan ook geen toeval dat de L16 op vier pootjes staat, zodat deze reflexen hun werkt kunnen doen. We geven alvast mee dat door de neerwaartse oriëntatie van de reflexen de ondergrond een wat grotere rol kan spelen op de laagproductie. Om maar iets gek te zeggen: op een dunne houten tafel klinkt de L16 wat anders dan op een tafelkleed.

,

JBL heeft de L16 rijkelijk voorzien van streamingmogelijkheden: Airplay, DLNA en Bluetooth. Gegeven de populariteit van het streamen vanaf mobiele toestellen hadden we niet minder verwacht. Maar daar stopt het niet: er is ook digitale aansluiting voor een optische kabel, een analoge 3,5 mm jack-ingang en een cinch-aansluiting.

Met die laatste is er iets bijzonder aan de hand. De aardingsklem verraadt het al een beetje, evenals de schuifknop om te schakelen tussen MM en MC. Je kan immers een draaitafel aansluiten op de L16, wat toch vrij uniek is voor een product zoals dit. Overigens zijn alle aansluitingen onderaan verborgen, zodat het ontwerp niet ontsierd wordt met kabelgedoe.

We zeiden ‘alle’ aansluitingen, maar eigenlijk klopt dat niet. Als je goed kijkt, zie je op de bovenkant van de JBL-speaker een vrij grote klep. Met een lichte drukbeweging kantelt het deksel open en wordt een ruimte geopenbaard met twee USB-poorten en ruimte voor kabels en eventueel een telefoon.

De USB-poorten dienen langs één kant om muziek door te sturen, maar langs de andere kant ook gewoonweg om apparaten op te laden. Met een fijn oog voor detail heeft JBL een paar kleine gaten voorzien, zodat je de klep dicht kan doen terwijl een telefoon op de speaker ligt en laadt. En dat is typerend voor de L16: het is piekfijn afgewerkt, waardoor je aan deze speaker ook een heuse premiumgevoel overhoudt.

,

Dankzij zaken als DLNA en Airplay kan je de L16 – naargelang de bron – gewoon bedienen vanuit allerlei apps of het OS van je mobiel telefoon. Op je iPhone kies je bijvoorbeeld muziek in de Qobuz-app, en selecteer je de L16 als Airplay-speaker. Met de hardwareknoppen van je telefoon regel je zelfs het volume.

Niettemin heeft JBL een eigen app voorzien, die sober is maar wel leuke features biedt. Zo kan je snel schakelen tussen bronnen en wat knoeien met de treble- en basinstellingen. Desgewenst kan je een spectrumanalyse zien van het afgespeelde audio, maar dat is puur een geinigheid.

Overigens staan er boven op de L16 ook twee grote verzonken knoppen die helemaal passen bij het concept. De oplichtende indicator rond de volumeknop is weeral een mooi detail.

,

We hebben de L16 in een varia van rollen ingezet. Zo haalden we onze Pro-ject-platenspeler boven, streamden vanaf Airplay en DLNA, en koppelden de JBL aan onze tv via de optische kabel. Onze test-televisie hangt immers omhoog, waardoor de L16 nog voor het tv-toestel kon geplaatst worden zonder dat het scherm bedekt werd. Dat zou bij een tv op een voet lastiger worden.

Maar je kan de L16 dus ook als een soort soundbar inzetten. Zonder (virtueel) surround dus, maar alleszins met een veel beter resultaat dan de speakers van de tv zelve. Maar zoals gezegd zullen de forsere afmetingen van de speaker er voor zorgen dat dit niet altijd een aangewezen rol is voor de L16.

Wat bij het beluisteren van muziek opviel, is dat de L16 niet bepaald directioneel is. Ondanks de speakers die naar voren gericht zijn, blijft de klank ook bewaard als je meer aan de zijkant staat. Het is een mooie ruimtevuller, ook grote kamers. Qua pure power heeft de L16 zeker voldoende aan boord. Meer zelfs, in kleine ruimtes zouden we de basinstelling naar smaak wat temperen.

Op een houten tv-meubel toonde de JBL zich een echt basmonster, en dan eentje die in het laag strak genoeg speelt voor up tempo hedendaagse muziekstijlen. Tegelijkertijd is het laag niet losgekoppeld van het mid en het hoog, waarbij je wel een licht verschil merkt qua hoge frequenties met en zonder grille. Zonder is de L16 net iets neutraler, met wat donkerder. Ik vond het telkens een aangename luisterervaring, tracks beluisteren op de L16. 

,

Dat de L16 zijn looks mee heeft, heb je wellicht wel begrepen. Dat aspect van dit apparaat is natuurlijk een geval van smaak, en zoals de Romeinen het goed begrepen hadden: je kan daar moeilijk over discussiëren. Naar mijn gevoel kan – meer zelfs: moet – je de JBL L16 een centrale plek geven in je interieur. Het is een toestel dat verdient op een verhoog te staan.

Nog belangrijker is dat de L16 een zeer aangename en leuke luisterervaring biedt, zeker als je houdt van muziek met een stevig basfundament. Een wijds stereogevoel ontbreekt wat, dat klopt, maar de JBL-speaker kan wel grote ruimtes vullen zonder vervorming. Die veelzijdigheid qua bronnen – en dan in het bijzonder de mogelijkheid om toch nog te werken met een platenspeler – is een enorme troef.

Zoeken we een minpunt? Ja, dan is dat overduidelijk de prijs. Duizend euro is niet weinig geld, zelfs al biedt de L16 veel voor dat bedrag. En toegegeven,design heeft ook een prijs. Voor wie een totaalvervanging zoekt voor een audio-installatie en meteen ook het tv-geluid wil verbeteren, kan de L16 een goede keuze zijn.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.