Deze opvolger van de HW50 ziet er aan de buitenkant zo goed als identiek uit. We kregen de glanzend witte versie over de vloer. Een welkome afwisselingen voor alle matzwarte projectoren, maar mogelijk niet de beste keuze in een donkere thuisbioscoop. Er is ook een zwarte versie beschikbaar. De projector beschikt over twee HDMI-aansluitingen, één maal component video en PC-aansluiting en een RS-232c en IR-in voor automatisatie.
,
Alle aansluitingen staan nog steeds aan de zijkant, een keuze die we controversieel blijven vinden. Het mag duidelijk zijn dat dit bij montage op een boekenplank een enorm voordeel is, de projector heeft immers aanzienlijk minder diepte nodig. Monteer je aan plafond, dan is het helaas wel een pak lastiger om de kabels netjes te verbergen.
De lens beschikt over een degelijke zoom, maar moet in dat opzicht heel wat concurrenten voor laten. Dankzij een ruime hoeveelheid lensshift zal installatie toch vrij eenvoudig blijven.
Met een ding hoef je alvast geen rekening te houden: lawaai. Met de lamp in de ‘low’ stand is de Sony fluisterstil, ja zelfs bijna niet te horen. Maar wat meer is, zelfs met de lamp in de hoogste stand is de ventilator nauwelijks een bron van lawaai.
,
De Sony remote is een bijzonder grote zapper. Omdat hij echter niet dubbelt als remote voor sommige bronapparaten ziet hij er heel wat minder overladen uit dan bijvoorbeeld de Epson remote. Dat komt de layout dan weer ten goede. Heel wat functies zijn met een toets beschikbaar en het geheel is erg overzichtelijk.
In de menu’s staat alles netjes georganiseerd. Sony heeft er bovendien op gelet om iets duidelijkere benamingen te gebruiken in alle instellingen. Zo kan je nu eenvoudig kleurtemperaturen kiezen (D65 bijvoorbeeld). Gammacurves zijn gedeeltelijk benoemd aan de hand van een duidelijke coëfficiënt, zodat je snel 2,2 of 2,4 als gammacurve kan kiezen. Dat maakt het allemaal veel makkelijker om geïnformeerde beslissingen te maken als je aan het beeld zit te tweaken.
SXRD-projectoren zoals deze Sony gebruiken net zoals lcd-projectoren drie panelen. Uiteraard kan je de alignering indien nodig perfect corrigeren.
,
Deze projector levert in een woord uitmuntende beeldverwerking. Dat wil niet zeggen dat er hier en daar geen kleine fout zichtbaar is, maar dat de Sony een aantal unieke features biedt. Deinterlacing is goed, en gaat enkel in sommige zeldzame gevallen in de fout. Gekartelde lijnen, of trapjesvorming zal dus zelden zichtbaar zijn. De ruisonderdrukking werkt zowel willekeurig als compressieruis weg. Vooral dat laatste is al een unieke eigenschap, de meeste projectoren hebben het erg lastig met compressieruis.
Echt onder de indruk zijn van Sony’s Reality Creation. Daarmee haal je extra detail in de beelden naar voor. Sony doet dat op bijzonder knappe wijze want her resultaat staat niet bol van overduidelijk valse contouren. Opgelet, niet te enthousiast met de instelling, bij ‘20’ vonden we het resultaat uitstekend, bij ‘40’ begon het wat te sterk te worden, maar smaken kunnen verschillen. Bedenk ook dat ‘Reality Creation’ de ruisonderdrukking licht tegenwerkt, ondanks het feit dat Reality Creation zijn eigen instelling heeft voor ruisonderdrukking.
Een laatste mooi staaltje van beeldverwerking is de ‘Motion Enhancer’. Die zorgt voor beter detail bij bewegende beelden en maakt in de ‘high’ stand panscenes vloeiend. Daarbij zie je bovendien enkel in de allerlastigste scenes duidelijk beeldartefacten. Zinnen de vloeiende beelden je niet, kies dan toch voor de ‘low’ stand, daarmee behoud je op z’n minst de scherpe randen aan bewegende voorwerpen.
In het ‘MotionFlow’ menu vind je ook een ‘Film Projection’ mode. Die levert beelden die echt op oude filmprojectie lijken, compleet met zeer lichte flikker. Gewoonlijk ogen dit soort instellingen erg artificieel, maar in dit geval is het effect subtiel, maar toch duidelijk zichtbaar. Zelfs dan nog denken we dat je het hoofdzakelijk zal kiezen als je voor een specifieke retro-sfeer wil gaan. Experimenteer er wat mee, het kan de moeite zijn.
,
Met 1.700 lumen is de Sony misschien iets minder sterk uitgerust dan bijvoorbeeld de Epson. Maar dat cijfers op papier niet altijd het hele verhaal vertellen mag ondertussen wel duidelijk zijn. In de ‘Referentie’ beeldmode haalden we nog steeds 1.100 lumen uit de projector en dat met uitmuntende kleuren. Genoeg licht om bij verduistering een 150 inch scherm te vullen. Of als je wil kijken bij wat omgevingslicht kan je zelfs nog tot 105 inch gaan. Dat is een prachtige prestatie.
En Sony bedoelt met ‘Referentie’ duidelijk een echte referentie-mode. In die stand haalde de projector een zeer goede zwartwaarde, zodat je bijna een contrast van 7.500:1 haalt. Prachtig zwartdetail en vooral een perfect kleurbereik zorgen in die mode voor spetterende beelden. De grijsschaal krijgt in de helderste tinten een nauwelijks merkbare lichtblauwe schijn. Een resultaat dat mag tellen.
Wil je nog iets extra dan biedt de projector nog heel wat opties. Met de dynamische iris verbeter je de zwartweergave nog gevoelig. De iris doet haar werk in stilte en zonder storende effecten. Op zoek naar meer punch? Kies dan voor de Cinema modes die een ruimer kleurbereik hanteren. De ‘Bright Cinema’ of ‘Bright TV’ mode zijn dan weer een goede keuze als er behoorlijk wat omgevingslicht is.
,
Sony biedt de projector aan met 3D-brillen die via IR werken. Optioneel zijn er ook 3D-brillen die via RF werken te verkrijgen. Wie de installatie wil vergemakkelijken kan kiezen voor een draadloze HDMI-oplossing. Dat accessoire neem je mee naar huis voor een extra 302,5 euro.
Voor een projector die op papier enkel iets meer lichtopbrengst, contrast en verticale lensshift biedt dan zijn voorganger is de VPL-HW55ES een echte verrassing. Deze projector vinkt bijna alle vakjes aan. Reality Creation levert een echte meerwaarde naast de al uitstekende beeldverwerking. Referentie kleuren, uitmuntend contrast en een flinke lichtopbrengst maken het plaatje compleet.