Beeld

Review: JVC DLA-X55RBE

De DLA-X55R valt absoluut niet in de categorie kleine projectoren. De volumineuze behuizing heeft een bijna industriële look met zijn matzwarte afwerking en strakke lijnen met een minimum aan franjes. Een witte versie is ook beschikbaar.

Alle aansluitingen staan achteraan en zijn ruim voldoende voor elk Home Theater: twee maal HDMI en eenmaal component video. Een d-sub aansluiting voor PC ontbreekt, maar dat vinden we tegenwoordig geen probleem meer. Een rs-232c-aansluiting (handig voor domoticaprojecten) en een netwerkaansluiting bieden allerlei opties voor controle en met de 12v trigger stuur je bijvoorbeeld een geautomatiseerd scherm aan. Het bedieningspaneel dat op de meeste projectoren bovenaan te vinden is zit op de JVC achteraan, naast de aansluitingen. 

,

De lens heeft een vrij typische throw ratio waarmee je een 100 inch beeld bereikt vanaf 3 m afstand. Een ruime 2x zoom lens en een flinke hoeveelheid lensshift zowel horizontaal als verticaal maken dat je voldoende flexibiliteit hebt bij het plaatsen.

Vermijdt wel de laatste vijf procent van de lensshift te gebruiken want die veroorzaakten een lichte vervorming aan een zijde van het beeld. Zowel zoom, focus als lensshift zijn gemotoriseerd; de installatie verloopt daarmee snel en makkelijk.

De projector biedt een lens-memory functie zodat je een combinaties van zoom, focus en shift kan bewaren. Dankzij een zeer preciese ‘pixel adjust’ kan je de convergentie van rood, groen en blauw over het hele scherm, of op bepaalde plaats corrigeren.

In ‘Low’ lamp mode is de projector bijzonder stil, wie de ‘High’ lamp mode activeert moet toch iets meer lawaai accepteren. In dat geval zit je er best niet te dicht naast, al is de JVC zeker niet luider dan heel wat concurrenten.

,

JVC labelt de projector als een 4K-projector, maar dat is eigenlijk niet het geval. Dit is een Full HD-projector, die overigens ook geen 4K-input accepteert. JVC maakt echter gebruik van zijn e-shift2 technologie om de beelden de kwaliteiten van een 4K-beeld te geven.

Dat gebeurt door het beeld eenmaal gewoon te projecteren en eenmaal waarbij de pixels een halve pixel diagonaal zijn opgeschoven. Dankzij de nodige beeldverwerking resulteert dat in een beeld met meer detail, scherpte en contrast.

Bovendien kan je behoorlijk wat tunen aan hoe de algoritmes hun werk doen, in de menu’s vind je alles terug onder ‘MPC’ (Multiple Pixels Control). Een beetje lager in dit artikel gaan we daar verder op in.

,

JVC staat met zijn D-ILA technologie al jaren bekend voor uitmuntende zwartwaardes. Dat mag je ook op dit model verwachten. Wat sterker is: de projector heeft een enorm contrast zonder gebruik van een dynamische iris. Dat is natuurlijk vooral te wijten aan de zeer diepe zwartwaarde. De JVC kan zich niet echt profileren als een lichtkanon. Met de lamp in ‘Low’ maten we ongeveer 450 lumen, net genoeg voor een 110 inch beeld in volledige verduistering. Bij wat omgevingslicht beperk je dat beter tot 100 inch. Met de lamp in de hoogste stand komen we ongeveer op 620 lumen uit, al flink wat beter, maar nog steeds beperkt voor kijken in een meer sociale setting. De projector is daarom beter geschikt voor echte home theaters, met verduistering, dan wel een gewone huiskamer.

Naast een geweldig contrast, dat sowieso al enorme diepte geeft aan de beelden, maten we een zeer goede, neutrale grijsschaal. De JVC biedt behoorlijk wat beeldpresets en instellingen. Bij Film en Cinema staat de kleurtemperatuur standaard op 6000K, die verander je beter naar 6500K. Het kleurbereik kan je nog eens aanpassen binnen de preset onder de instellingen ’color profile’. Tenzij je kiest voor ‘standard’ als profile zal de kleur iets te hevig zijn. Maar ook het ‘standard’ color profile kan beter. Vooral groen is nogal fel, en bijgevolg ook geel. De JVC heeft een uitgebreid kleurbeheersysteem dus kan een kalibratie daar wel komaf mee maken.

Vrij opvallend is dat de gamma-waardes allemaal te hoog liggen. Daardoor zijn de beelden dikwijls te helder en wat aan de vale kant. Bovendien zijn de gamma-instellingen bijzonder complex, en vereisen dus dat je de handleiding best bij de hand neemt.

De beste resultaten heb je met de ‘Normal’ gamma curve, maar wie in de ‘advanced’ instellingen snuffelt, kan daar ook andere waardes selecteren. We namen 2,6 en die bleek ook lichter dan verwacht, maar leverde gemiddeld ongeveer 2,3 wat ideaal is voor een Home Theater-projector in verduistering.

Bij de beeldverwerking scoort de JVC dan weer uitstekend. Hij herkent probleemloos alle video en filmframerates en levert perfecte deinterlacing af, zonder enige trapjesvorming. Het enige minpunt is dat het soms een paar seconden duurt voor hij de juiste kadans oppikt. Ruisonderdrukking is goed, maar zeker niet uitstekend. De projector kan bij HD-beelden bovendien enkel willekeurige ruis bestrijden. Compressieruis tegengaan is enkel mogelijk bij een SD-bron, wat we toch jammer vinden.

Dankzij ‘Clear Motion Drive’ scoort de JVC goed op bewegingsscherpte, maar niet perfect. Wie het beste detail wil moet CMD activeren in ‘low’. De Motion Compensation is minder goed geslaagd. Judder verdwijnt nooit volledig, zelfs met CMD in de hoogste stand. Panbeelden worden daardoor onregelmatig schokkend wat soms erger is dan de originele schokken.

,

‘Multiple Pixel Control’ is de instelling waarmee je de e-shift2 technologie activeert. Je kan kiezen uit verschillende standen (Film, High Resolution, HD, en SD zijn de interessantste) en daarbij ook nog eens scherpte, contrast en smoothing aanpassen. Het doel van MPC is uiteraard een 4K-achtig beeld te creëren. Wat ons onmiddellijk opviel is dat MPC er voor zorgt dat je het pixelrooster absoluut niet meer kan zien.

Een tweede opmerking is dat je bij bronnen met veel ruis erg moet opletten. Kies je dan voor High Resolution of HD dan maak je de zaak alleen erger. Ook wanneer je ‘Clear Motion Drive’ activeert in de hoogste stand zijn die scherpste MPC-instellingen geen goede keuze, ze benadrukken de halo’s die gecreëerd worden door Motion Compensation. De Film-instelling kan het beeld wel wat verzachten, terwijl het er toch in slaagt om wat extra detail te accentueren.

Is je bron van uitstekende HD-kwaliteit (Blu-ray of goede HD-uitzendingen) dan voegt MPC echt detaillering toe aan het beeld. De High Resolution- en HD-stand vonden we persoonlijk erg aggressief, maar de Film- en SD-modi leken ons een uitstekend startpunt om wat mee te experimenteren.

Het blijft uiteindelijk een kwestie van smaak. Sommigen zullen het zijdezacht aspect van ‘Film’ prefereren, andere de scherpe beelden van HD of High Resolution kiezen. De projector biedt in elk geval ruim de mogelijkheid om te experimenteren. 

,

De DLA-X55R is een projector voor de enthousiasteling. Niet alleen omdat hij iets duurder is en vooral geschikt is voor verduisterde ruimtes, maak ook omdat hij een schier eindeloze hoeveelheid instellingen heeft.

Wie de handleiding er bij neemt, en dat is geen overbodige luxe, kan zich een paar dagen zoet houden met het instellen van de projector naar zijn hoogst persoonlijke smaak. Er zijn naast de gewone presets ook vijf user presets die je volledig kan customiseren.

Onze enige klacht is dat geen enkele preset dicht genoeg bij de Rec709 norm zit. De prestaties zijn goed, maar voor deze prijs mag het iets beter. De e-shift2 technologie levert bijna 4K kwaliteit, maar dient met de nodige aandacht gehanteerd te worden.

De JVC DL-X55R won een EISA Award voor zijn prestaties. De motivatie van de jury kan je hier lezen.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.