Geluid

Review: Chord QBD76HD

De twee bolle vensters op het bovenpaneel bieden een vrij zicht op het interieur van de QBD76HD. Naast het grote venster zitten drie knoppen. Met de eerste bepaal je de grootte van de RAM-buffer, de tweede regelt de uitgangsfase en de derde de ingangskeuze.

En dat zijn er wel wat: twee keer USB (een gewone USB en een minder gewone), twee keer coax (op BNC), twee keer optisch, twee keer AES/EBU op XLR en een ingang voor een losse klok. De bijzondere USB-poort waar we het over hadden, laat je toe om een USB HD 192 kHz verbinding te maken met je pc.

Maar dat kan alleen als je speciale, meegeleverde USB-kabel van Chord gebruikt, wat drivers installeert en de nodige instellingen aanpast in de systeemsoftware. Alles wat je daarvoor nodig hebt, wordt netjes meegeleverd op een cd.

We hadden het niet zo direct zien aankomen, maar de Chord blijkt ook visueel sterk uit de hoek te komen. De blauwe verlichting onder de bolle ‘patrijspoorten’ biedt een fascinerende aanblik op de interne elektronica.

,

Het gebruik van dit apparaat is de eenvoud zelve. Je moet er wel rekening mee houden dat je muziek met een fractie vertraging start, als je er voor kiest om met een volle RAM-buffer te draaien. Sowieso is dat aan te bevelen, want dan kan de interne klok haar werk beter doen.

Het schijnt dat dit apparaat ook veel in opnamestudio’s gebruikt wordt. Al na korte tijd luisteren kunnen we vertellen waarom dat zo is. De Chord laat namelijk alles horen, of het nu lekker klinkt of niet. Als je thuis naar goede of gewone, doordeweekse opnames luistert, is dat een meerwaarde.

Maar o wee als de opnametechnici van dienst er een potje van gemaakt hebben. In ‘Mask’ (Nits Live) zijn in de intro heel goed de vingerzettingen te horen op de koper- en de houtblazers. Verderop in de track wordt de galm op de stem duidelijker weergegeven dan we gewend zijn.

Ook het fraai geproduceerde ‘Woman in Chains’ van Tears For Fears is je reinste ear candy met de Chord. Zou ook elektronisch gebliep beter kunnen klinken door een DAC als deze? Toch wel, blijkt als we werk van Orbital draaien. In tracks zoals ‘Undress me Now’ van Morcheeba is te horen dat de Chord muziek lekker breed doet klinken en lostrekt van de luidsprekers.

Hetzelfde verhaal bij ‘Koyaanisqatsi’ van Philip Glass en bij werk van Wim Mertens. Ook lichtelijk fenomenaal en met een zeer helder, open karakter: de stem en de violen in ‘Meeting Laura’, uit de soundtrack van ‘Perfume’. De Chord levert hier een briljant staaltje werk af.

,

Deze Chord is helemaal op de maat van kenners die een top DAC aan hun set-up willen toevoegen, en die in de gaten hebben dat de – weliswaar stevige – vraagprijs van 5.920 euro echt niet overdreven is gezien de kwaliteit die je krijgt.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.