LG gaat 2,8 miljard dollar investeren om de massaproductie van grote schermen op gang te trekken. Die reusachtige investering is nodig voor een fabriek waar LG glazen substraten van generatie 8,5 zal maken. De generatie van de fabriek duidt de grootte van de substraten aan, in dit geval 220 x 250 cm. Grotere substraten zijn nodig om zonder al te veel verlies grotere schermmaten te produceren.
Vooraleer met de massaproductie te starten wil LG in het najaar van 2012 zo’n 30.000 stuks per maand verkopen. Op basis daarvan evalueren ze de verkoopcijfers en kosten en neemt LG een finale beslissing om al dan niet verder te gaan met de investering, zo stelt LG Display President Kwon Young-soo.
LG kondigde vroeger al aan dat het wil focussen op grotere OLED schermmaten. Voor de kleinere schermen zoals in mobiele telefoons en tablets wil het de AH-IPS lcd-panelen gebruiken. Dat Samsung een bijzonder sterke positie heeft in de kleinere OLED-schermmaten zit daar vermoedelijk ook voor iets tussen.
Daarmee geven de twee Koreaanse bedrijven hun Japanse concurrenten het nakijken. Sony introduceerde een 11-inch OLED tv in 2007, maar trok het model terug uit de markt. Voor de professionele markt heeft Sony wel een 25-inch studio-monitor (kostprijs 2,3 miljoen yen of ongeveer 21.000 euro), maar het wil nu een goedkoper model uitbrengen dat ‘slechts’ 600.000 yen (ongeveer 5.500 euro) kost.
Van LG’s 55 inch OLED tv kennen we uiteraard nog geen prijs, maar als de prijzen van het 15-inch model (omstreeks 1.500 euro) een indicatie is, dan denken we dat je best nu al serieus begint te sparen als je hoopt er in 2014 een te kopen. En wie er volgend jaar al een wil, vooropgesteld dat ze beschikbaar zijn in Europa, kan misschien nog snel wat overbodige spullen op eBay gooien. Een auto bijvoorbeeld.