Redactie

Hollywood maakt zich zorgen over 3D

Na het initiële succes van 3D-films in de bioscoop, slaat de hoerastemming in Hollywoord de jongste maanden om in lichte paniek. De hoge verwachtingen worden niet ingelost, zo blijkt uit recente cijfers in de VS. De bioscoopinkomsten kelderen en het publiek mort, meldt De Standaard.


De kip met de gouden eieren. Dat was wat 3D moest worden voor Hollywood, na het succes van Avatar en de titels die daarna meedreven op het succes van James Camerons kaskraker. De eerste cijfers zagen er dan ook bijzonder veelbelovend uit, want de eerste lichting 3D-films die de bioscoopgangers bereikte zorgde voor een miljardenopbrengst.

Maar intussen lijkt het tij gekeerd te zijn: volgens cijfers uit het Amerikaanse tijdschrift Slate zijn 3D-films niet langer de melkkoe waarvoor de filmindustrie ze aanzag. Waar 3D-titels in het Avatar-tijdperk tot dubbel zoveel inkomsten genereerden dan hun 2D-tegenhangers, is de meeropbrengst nu verdwenen. Bij sommige recente films gaan kaartjes voor de 2D-versie zelfs vlotter over de toonbank dan tickets voor de 3D-vertoningen.
 


Ook heel wat beursgenoteerde bedrijven die zwaar hebben ingezet voelen de gevolgen van die neerwaartse trend. Het aandeel van Dreamworks daalde op een jaar tijd met zo'n 40 procent in waarde, terwijl RealD zijn beurskoers zelfs met 45 procent zag zakken. En ook Regal (een van de belangrijkste bioscoopuitbaters in de VS) doet het de laatste tijd dramatisch slecht op de beurs.

,

Meerdere factoren in het spel
Als oorzaak voor die terugval kunnen meerdere factoren met de vinger worden gewezen. In de VS lijkt de doorsnee filmbezoeker bijvoorbeeld niet langer geneigd te zijn om een meerprijs van zo'n 20 procent te betalen voor 3D-vertoningen op het grote scherm. De ticketprijs verlagen zou een uitkomst kunnen bieden.

Daarnaast zijn er nog steeds de verplichte 3D-brilletjes die hoog blijven scoren op de ergernissenlijstjes van bioscoopgangers. Daar lijkt 3D-technologie waarvoor niet langer een bril vereist is verandering in te kunnen brengen, maar die vlieger gaat maar deels op. Zo'n tien procent van alle mensen is anatomisch gezien immers niet in staat om het 3D-effect waar te nemen.

En natuurlijk is ook Hollywoord zelf schuldig. Zo werd het imago van 3D stevig door de modder gehaald met een aantal afschuwelijk slechte films waarbij de 3D-conversie verre van overtuigend was (Clash of the Titans, iemand?). Ook die ervaringen uit het recente verleden maken de consument extra wantrouwig om geld neer te tellen voor 3D-films in de bioscoop.

Over kwaliteit gesproken: uit een Franse rondvraag blijkt dat maar twintig procent van de bioscoopbezoekers tevreden is met de kwaliteit van 3D. Er is dus duidelijk nog werk aan de winkel…

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.