Je kan een ellenlange discussie houden over het potentieel van smartphones en tablets als muziekbron. Of die überhaupt wel voor kwalitatieve muziek kunnen zorgen, is een thema waarover sommigen duidelijk van mening verschillen. Leuk voer voor een gesprek aan de toog, maar ondertussen zijn er wel heel wat personen die effectief vanaf hun iPhone of Android-toestel muziek streamen.
Dat is een rits fabrikanten van het betere audiomateriaal niet ontgaan; meteen ook de reden waarom we de laatste tijd wel vaker premium speakerdocks en AirPlay-speakers de revue zien passeren. Eind vorig jaar was het dan de beurt aan Marantz, dat de langverwachte Consolette voorstelde. Bij de lancering was de Consolette meteen een van de duurdere speakerdocks, met een prijskaartje van 999 euro, maar inmiddels kan je het toestel al voor tweehonderd euro minder in huis halen.
,
We gaan ervan uit dat iemand die zoveel geld uitgeeft aan een speakerdock, het toestel heel frequent gaat gebruiken en het waarschijnlijk zelfs centraal in zijn muziekbeleving zet. Het toestel mag er dus best goed uitzien.
Neem de Consolette uit de doos en alle twijfels daarover zullen meteen verdampen. Marantz heeft hier een prachtig apparaat gebouwd, weliswaar met een design dat sterke emoties oproept. Lees: het oogst zowel heel wat goed- als afkeuring. De vorm is in elk geval heel bijzonder.
Visueel lijkt de Consolette uit twee delen te bestaan: een kleinere behuizing met daarop een groter speakergedeelte dat overtrokken is met witte of zwarte doek. De behuizing oogt echt als een discipel van de kerk van Marantz, inclusief de karakteristieke patrijspoort die we kennen van de betere stereoversterkers en AV-receivers van het merk.
Het is een leuk knipoogje naar de grote broers, al betekent het wel dat bijvoorbeeld informatie over afgespeelde liedjes op een kleine scherm moet voorbij scrollen. De tekst is echter wel van op een meter of twee, drie leesbaar.
Vooraan zijn er nog een aantal knoppen en een groot draaiwiel waarmee je het volume kan regelen, een knipoog naar de originele Consolette – een voorversterker die Marantz voerde in de jaren vijftig van vorige eeuw. Maar wellicht ga je de Consolette eerder bedienen met de meegeleverde (en goed ontworpen) afstandsbediening of gewoon vanaf je smartphone of tablet.
Wat helemaal niet opvalt is dat de voorkant een grote schuif herbergt. Open die en er verschijnt een 30-pins dockconnector voor een iPhone of iPad. Eigenaars van een iPhone 5 of een nieuwe iPad zijn dus op een adapter aangewezen.
Het is eigenlijk ironisch dat de mooiste kant van de Consolette achteraan te vinden is. De achterwand is V-vormig (met de zachte punt naar achter gericht) uitgevoerd in een gelakte walnotenhout. Echte luxe straalt het uit, en het schreeuwt erom gezien te worden. Alleen al daarom zou je de Consolette niet zomaar in een hoekje mogen parkeren.
,
De Consolette is gelukkig niet beperkt tot alleen maar een dockaansluiting. Je kan het toestel ook met een kabel aansluiten op je thuisnetwerk, waarna je via AirPlay of DLNA muziek kan streamen naar de Marantz.
De ondersteuning voor DNLA betekent dat Consolette kan gebruikt worden met toestellen van andere merken, zoals Android-telefoons van Samsung. De netwerkkabel ach- terwege laten en Wi-Fi gebruiken kan ook. De draadloze verbinding configureren is zelfs kinderspel: zet gewoon een iPhone in de dock, druk op een knopje en de netwer- kinstellingen worden automatisch overgenomen.
Het is daarnaast ook mogelijk om externe bronnen aan te sluiten. Dat kan dan een iPod of een USB-stick zijn die je op de USB-poort aansluit of een andere muziekbron via een analoge cinch-kabel. Een optische ingang had het verhaal compleet gemaakt, maar die ontbreekt helaas.
,
De Consolette-app is verwant aan de app voor Marantz- netwerkspelers en AV-receivers. Maar ze heeft toch een eigen styling, met onder andere een virtueel draaiwiel om het volume te regelen. Marantz is duidelijk zijn apps aan het verbeteren, want de Consolette-app is responsief en helderder dan de Marantz-apps uit het verleden.
Alleen is het een beetje spijtig dat er nog geen specifieke versie is voor tablets. Zowel de Android- als iOS-versie ogen het mooist op een kleiner smartphone-scherm.
De app geeft je bovendien snel toegang tot een paar handige opties. Zo kan je snel de sleeptimer instellen of internetradiostations zoeken en ze toewijzen aan de presets.
,
Een typisch probleem bij speakerdocks is dat het geluid vaak uit één punt lijkt te komen. Voor een stereogevoel zorgen is sowieso lastig omdat de speakers daarvoor te dicht bij elkaar staan, maar kamervullend geluid moet wel haalbaar zijn. En al helemaal met de BMR-driver die Marantz hier gebruikt .
De Consolette faalt allesbehalve in die opdracht. We draaien ‘Mon Raymond’ van Carla Bruni, zowat het typevoorbeeld van muziek die prachtig klinkt op de Consolette. De chanteuse lijkt voor ons te staan – wat we niet erg vinden zolang Sarko er niet bij is – terwijl de bas, drum en trompet mooi verspreid zijn in de achtergrond. Liedjes als ‘Jubilee Straat’ met de zalige stem van Nick Cave, ‘Bravery’ van James Blunt: allemaal spek voor de bek van de Marantz.
Voorwaarde is wel dat we het volume wat hoger zetten, anders blijft de basrespons eerder op de vlakte. Met zwaarder werk zoals Wu-Tang Clan krijg je wel een stevig portie laag over je heen.
Het zwaardere gitaarwerk is naar ons gevoel een minder goede match voor de Consolette. Via de Marantz-app kan je de lage tonen trouwens naar eigen smaak opkrikken of afzwakken, maar toch houden we het liever bij de PureDirect-modus.
,
Op audiovlak stelt de Consolette allerminst teleur. Deze dock gedraagt zich als een volwaardige audio-oplossing, met een klank die de warme kant opgaat, met gezapige basklanken en heel wat detail. Kortom, een aangename luisterervaring die beter past bij een lazy sunday dan bij een opgepepte vrijdagavond.
De stevige adviesprijs maakt de Consolette natuurlijk eerder een luxeproduct, iets dat gelukkig weerspiegeld wordt in de excellente materiaalkeuze en de bouwkwali- teit. Het is dan ook een echt pronkstuk.