Redactie

Workshop: Converteer DVD-rips

Wie het eerste deel uit deze workshop heeft gevolgd, heeft zijn dvd's intussen netjes geript naar een harde schijf. Tijd om de conversietools boven te halen. Daarbij houden we één doel voor ogen: we willen een kwalitatief hoogstaand resultaat.

Video converteren is heel wat complexer dan pakweg muziek- of fotobestanden omzetten naar een ander formaat. Helaas is het een  noodzakelijke stap.

De kopie van je dvd op de harde schijf, een folderstructuur met daarin IFO- en VOB-bestanden, is al snel 4 tot 6 gigabyte groot. Bovendien kunnen heel wat mediaspelers slecht om met dit formaat.

Voor muziek kan je steevast terugvallen op mp3, voor foto op jpg. Zo’n quasi-universeel ondersteunde standaard bestaat helaas niet voor videobestanden. Bovendien bevat een typisch videobestand drie onderdelen: de videostroom, de audiostroom en de container. Die laatste is de verpakking waar we alles in stoppen. Voor elk van die onderdelen moet je beslissen welk formaat je zal gebruiken.

De breedst ondersteunde formaten voor video zijn DivX (of XviD) en H.264. Voor audio kies je voor mp3, aac, Dolby Digital (AC3) of DTS. Als container ga je best voor mkv of mp4. Het verouderde avi is ook populair, maar laat je beter achterwege.

KNOPEN DOORHAKKEN
Op wat baseer je die beslissing? In de eerste plaats hou je rekening met het afspeelapparaat. Is de speler een iPhone, een televisie of een mediaspeler zoals de Boxee Box?

In dat geval ga je op zoek naar de beste combinatie voor die specifieke speler. Heb je nog geen speler, dan mik je best op een hoogstaande conversie op basis van breed ondersteunde standaarden.

In deze workshop geven we richtlijnen voor dat laatste scenario. De bestanden die we produceren zijn op heel wat moderne spelers bruikbaar. Een typische dvd reduceren we tot een bestand van ongeveer één gigabyte.

Er bestaan veel conversieprogramma’s, maar voor deze workshop selecteerden we Handbrake omdat er zowel een Mac- als Windows-versie van bestaat. Bovendien is het gratis, erg eenvoudig in gebruik én levert het excellente resultaten.

Wie na deze workshop nog meer info wil, kan overigens terecht op de uitstekende Handbrake-wiki. Windows-gebruikers moeten ook VLC installeren voor de previewfunctie. Wie dat liever niet doet kiest best voor VidCoder, een Windows-specifieke versie van Handbrake.

TIP: TEST JE BESTANDEN!
Voor je een reeks volledige films converteert, ga je best na of het eindresultaat voldoet aan jouw wensen. Werkt het bestand op je speler? Volstaat de kwaliteit? De ideale manier is één hoofdstuk selecteren uit een film en dat converteren.

Dat is gelukkig erg makkelijk. Rechts naast de ‘Titel’-selectie (zie stap 3) vind je de ‘Chapter’-selectie. Kies gewoon een hoofdstuk en test er op los tot je ideale instellingen hebt.

,

Na de installatie van Handbrake hoef je in de opties maar één ding aan te passen. Klik in het menu Tools op Options en selecteer de General-tab. In de sectie Output Files bepaal je dan het pad (‘Default Path’) waar de geconverteerde bestanden terechtkomen.
 


,

Als bronmateriaal gebruiken we onze geripte dvd-bestanden. Klik links bovenaan op Source en selecteer Folder.

Ga op zoek naar de map waarnaar je de dvd geript hebt in de vorige aflevering van deze workshopreeks en duidt de VIDEO_TS-map aan of de map daar net boven (in ons voorbeeld ‘THE_MATRIX’). Het programma leest de dvd-structuur en selecteert de hoofdfilm.

Handbrake leest overigens ook heel wat andere formaten dan dvd-folders. Kies in dat geval Video File als bron.


,

Voor films rip je met DVDFab best enkel de hoofdfilm. Met TV-series ligt dat enigszins anders. Elke episode apart rippen vraagt veel werk, maar gelukkig kan je in de meeste gevallen gewoon de hele schijf rippen. Handbrake zoekt dan zelf de verschillende episodes in de geripte bestanden.

Open de geripte schijf zoals in stap 2, en selecteer de episode in de Titel-box.


,

Encodeer je voor een specifiek Apple-toestel, dan kan je rechts een van de corresponderende ‘presets’ kiezen. Die passen alle nodige instellingen dan aan. Voor andere spelers kies je best voor Normal of High Profile.

Ons doel is een perfecte archiefkopie, dus starten we met High Profile. We kiezen ook de mkv-container.


,

Handbrake detecteert automatisch of de bron anamorf is (meer daarover in het kaderstukje in de laatste stap van deze workshop). De kwalitatief beste oplossing voor een dvd is anamorf encoderen.

Daarvoor kies je ofwel Strict waarbij Handbrake de beeldverhouding perfect respecteert, of Loose waarbij Handbrake zeer kleine afwijkingen toestaat om de compressie te verbeteren.

Kan je speler niet overweg met dergelijke bestanden, kies dan None en vink Keep Aspect Ratio aan.


,

In de tab Video Filters bepaal je hoe Handbrake interlaced bronnen (zoals een dvd) behandelt. De High Profile-preset gebruikt de standaard Detelecine– (om schokkende panbeelden te vermijden) en Decombfilters (om eventuele kameffecten te bekampen).

Ze maken het  encodeerproces iets langer, maar doen hun werk enkel als het nodig is. Je kan ze daarom zonder probleem aan laten staan. Bevat de bron erg veel ruis, schakel dan de Denoise-filter in.


,

In de tab Video bepaal je de kwaliteit van de videoencodering. Constant Quality garandeert het beste resultaat.

De RF (Rate Factor) bepaalt de kwaliteit. Maar opgelet: een lagere RF betekent een hogere kwaliteit. Voor dvd is 19-21 een prima keuze, voor HD-bestanden kan je 21-23 gebruiken.

Wil je het resultaat tot een bepaalde bestandsgrootte beperken, kies dan Target size.


,

In de Audio-tab kies je de geluidssporen. Klik op de Source-knop om het gewenste audiospoor te selecteren. Kies daarna de gewenste Audio codec en klik op Add. Handbrake converteert de soundtrack naar de gekozen codec of – indien je de Passthru-codec kiest – geeft de soundtrack ongewijzigd door.

De High Profile-preset gebruikt standaard een AC3-spoor (Dolby Digital) en een AAC-stereoversie van hetzelfde geluidsspoor voor maximale compatibiliteit. We geven er de voorkeur aan om enkel de originele Dolby Digital (AC3 Passthru) of DTS (DTS Passthru) te behouden.


,

Als je dvd-rip ondertitels bevat kan je ze in de Subtitles-tab selecteren. Handbrake ondersteunt echter geen conversie naar een ander formaat, en het dvd-formaat (VobSub) werkt helaas op weinig spelers (meer daarover in het kaderstukje in de laatste stap).

Ondersteunt je speler helemaal geen ondertitels, dan kan je ze in het videospoor encoderen. Selecteer daarvoor Burned in. De ondertitels worden dan een permanent deel van het beeld.


,

Alles is klaar. Druk op Start om het encoderen te starten. Wil je meerdere films omzetten, klik dan op Add to Queue. De taken worden dan in een wachtrij gezet. Die bekijk je door op Show Queue te drukken. Heb je een lange reeks films klaarstaan, dan kan je het encodeerwerk bijvoorbeeld ’s nachts laten doorlopen.

Als alles klaar is, kan Handbrake de computer eventueel afsluiten. Klik daarvoor op de When Done-dropdownbox.


,

Heb je uiteindelijk de optimale combinatie gevonden voor jouw speler? Bewaar die dan als een eigen preset. Stel alle vorige stappen in zoals je wenst, en klik linksonderaan in de Presets-kolom op Add.

Omdat de crop- en resize-keuzes meestal per film verschillen, laat je Use Picture Size best op None staan. Vink Use Picture Filters aan als je ook je keuze uit stap 6 wil bewaren.


,

CONVERTEREN NAAR DIVX/XVID
We kiezen met Handbrake voor een oplossing die enkel H.264-video ondersteunt. DivX of XviD-bestanden kan je er niet mee maken.

Wie bijvoorbeeld een oude speler heeft en enkel DivX- of XviD-bestanden kan spelen, raden we AutoGK aan. Het programma is erg eenvoudig, maar doet z’n werk goed.

StaxRip en MEGUI zijn ook goed keuzes. Die laatste twee geven je totale controle over het volledige encodeerproces, maar ze hebben wel een vrij steile leercurve. Niet voor de gevoelige zielen dus.

ANAMORF?
Om optimaal gebruik te maken van de beschikbare resolutie op dvd’s worden films anamorf opgeslagen, dat wil zeggen: met niet-vierkante
pixels.

Een dvd-frame bevat 720 bij 576 pixels, een 16:9-filmframe heeft maar 720 bij 405 pixels nodig. Om te vermijden dat de resterende
verticale resolutie verloren gaat door ze te encoderen als zwarte balken, gebruikt men niet-vierkante pixels.

De ‘Pixel Aspect Ratio’ is opgeslagen in de DVD, zodat de speler weet hoe hij het beeld moet oprekken.

WELKE CONTAINER?
Als container geven we duidelijk de voorkeur aan de mkv-container (Matroska). Deze open-source container raakt langzaam maar zeker  ingeburgerd als dé nieuwe standaard.

MP4 (een onderdeel van de mpeg-4-standaarden) is voor Apple-gebruikers misschien een iets betere keuze. Maar opgelet: in een mp4-container kan je geen DTS-soundtracks gebruiken. Die moet je door Handbrake laten omzetten naar Dolby Digital (AC3).

WELK GELUIDSFORMAAT?
De keuze van de soundtrack baseer je hoofdzakelijk op de mogelijkheden van je speler. Afgezien daarvan zijn er enkele bedenkingen.

Voor een optimale kwaliteit blijf je best bij de originele Dolby Digital- of DTS-soundtrack. Omzetten naar mp3 (eventueel met een mixdown naar Dolby Pro Logic II) garandeert een bijna universele compatibiliteit en is veel compacter.

AAC wordt iets minder ruim ondersteund, maar biedt wel een iets betere kwaliteit-opslagruimteverhouding. Bovendien kan je AAC ook gebruiken voor echte zeskanaals surroundtracks zoals bij Dolby Digital of DTS.

WELKE ONDERTITELS?
Ondertitels op een dvd zijn opgeslagen in het VobSub-fomaat, waarin elke ondertitel eigenlijk een klein beeldbestand is. Heel wat spelers
hebben moeite met dit formaat en de ondertitels zien er vaak nogal ‘low-res’ uit.

Een betere keuze voor je ondertitels is het srt-formaat. Daarin is de ondertitel opgeslagen als tekst, en spelers geven die haarscherp weer. Conversie naar een tekstbestand vereist echter OCR-software (Optical Character Recognition). Daar komen we op terug in een volgende workshop.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.