Beeld

Review: JVC DLA-X500RBE

De DLA-X55RBE is verkrijgbaar in matzwart of wit. Hij is behoorlijk groot en zwaar, dus voorzie een stevig plekje. Bij de aansluitingen wacht ons de eerste verrassing. Achteraan vinden we enkel twee HDMI-aansluitingen. Geen component video, PC-ingang, neen, helemaal niets anders. Enkel aan RS-232c, netwerkaansluiting en 12 V-trigger voor besturing. Dat lijkt natuurlijk erg karig, maar laat ons eerlijk zijn: op een projector van dit kaliber wil je echt geen analoge bronnen aansluiten. Digitaal graag! Achteraan vinden we ook de bedieningsknoppen terug, die zal in veel gevallen moeilijk of onmogelijk te bereiken zijn. Verlies de remote dus niet uit het oog.

JVC DLA-X500RBE

,

Zoals het een projector met dit prijskaartje past, is de JVC voorzien van ruime plaatsingsopties. Een 2,0x zoomlens en een royale hoeveelheid lensshift, zowel horizontaal als verticaal. Bovendien zijn focus, zoom en shift gemotoriseerd. Dankzij lens-memory kan je een aantal combinaties van zoom, focus en shift bewaren, ideaal als je een goedkoop alternatief voor een anamorfe lens zoekt. Ook over de convergentie van het rood, groen en blauwe rooster hoef je je geen zorgen te maken. Het scherm kan in 11×11 zones verdeeld worden die je indien nodig apart corrigeert, met een nauwkeurigheid van 1/16 pixel.

Met de lamp in de laagste stand is de projector fluisterstil. In de hoogste stand moet je er wel het gezoem van de ventilator bijnemen. Het is geen echte herrie die stoort, maar als je er vlak bij zit zal je het tijdens de meer ingetogen filmpassages duidelijk horen.

,

Met zijn e-shift technologie zet JVC al een paar jaar in op pseudo-4K. De projector gebruikt immers wel degelijk Full HD panelen, maar produceert daar wel 4K-beelden mee. Dat doet hij door eerst het beeld gewoon te projecteren en vervolgens het beeld diagonaal een halve pixel te verschuiven en opnieuw te projecteren. Door slimme berekeningen resulteert dat in beelden die qua scherpte en detail erg dicht aanleunen bij 4K. In tegenstelling tot zijn voorganger, de X55RBE, accepteert de projector wel 4K-videosignalen via HDMI, zelfs tot 60fps. Dit zijn nochtans geen HDMI 2.0 aansluitingen, maar over toekomstige 4K-content hoef je je dus geen zorgen te maken.

JVC e-shift

Het resultaat van e-shift, ondertussen al aan zijn derde versie, is erg knap. Onmogelijk om nog pixels te onderscheiden, en het beeld wint aan natuurlijkheid, vloeiende lijnen en detail. Door in het MPC (Multiple Pixel Control) menu te selecteren wat de bron-resolutie is, krijg je meer of minder detail. De ‘auto’ stand leverde prima resultaten. In het MPC-menu regel je ook effecten zoals ‘enhance’, ‘smoothing’ en ‘dynamic contrast’. Een erg handige hulp daarbij is de ‘Picture Analyzer’. Die laat je haarfijn zien waar de effecten toegepast worden en levert op die manier beter inzicht in hoe je het beeld aanpast.

,

De JVC herkende zonder al te veel problemen de belangrijkste video- en filmframerates maar we raden toch aan om deinterlacing over te laten aan een goed bronapparaat. Lever dus waar mogelijk 1080p in plaats van 1080i aan. Kan dat niet, dan vangt de e-shift3 technologie een eventuele gekartelde rand wel erg goed op. Door de verhoogde resolutie wordt dat effect namelijk verzacht. Keerzijde van de medaille, in ruisonderdrukking scoort hij maar matig. Ook hier zorgt e-shift3 ervoor dat zware ruis wel wat uitgevlakt wordt, maar wat we ook probeerden, het resultaat werd nooit echt ruisvrij. Zeker compressie-ruis is een zware dobber.

JVC DLA-X500RBE

Ook qua bewegingsscherpte zijn de resultaten gemiddeld tot goed. In de laagste stand levert CMD (Clear Motion Drive) een tikje meer detail en meer vloeiende beelden. In de hoogste stand verdwijnen de schokken uit panbeelden grotendeels, maar in tegenstelling tot bij Panasonic en Sony zie je iets te veel beeldartefacten. Je offert daarom beter wat detail op en blijf bij de aangenamere ‘lage’ instelling.

,

Het valt onmogelijk te ontkennen, de JVC wint op zijn sokken de prijs voor diepste zwartwaarde. In onze Home Theater opstelling waren de zwarte balken boven en onder het 21:9 beeld van een film niet van het schermdoek te onderscheiden. Gecombineerde met een uitstekende lichtopbrengst levert dat een gemeten contrast van bijna 38.000:1, een prestatie om u tegen te zeggen. Op papier levert de JVC ‘maar’ 1.300 lumen, in praktijk maten we nog steeds 885 lumen. Voldoende voor 135 inch scherm. Met de lamp in de laagste stand zak je naar 580 lumen, nog steeds goed voor 110 inch beelddiagonaal. De JVC kan dienst doen bij omgevingslicht, maar dan verlies je het enorme voordeel van zijn diepe zwartwaarde. Deze projector verdient een eigen, verduisterde ruimte. Wil je nog meer contrast? Dankzij een automatische iris, een feature die JVC lang weerde van zijn projectoren. De implementatie is prima, ze doet haar werk geruisloos en zonder storende effecten in het beeld. Ook het zwartdetail is uitstekend en dankzij een aantal handige gamma-presets kan je het beeld bijsturen naar smaak. Wil je helderheid benadrukken, of contrast, of wil je juist zo veel mogelijk gradaties zien. Of je kan natuurlijk opteren voor een normale gammacurve. Zonder kalibratie ligt de gammawaarde steeds wat te laag, zodat de beelden iets helderder zijn dan verwacht.

Het kleurbereik van de projector is in de ‘Cinema’-instelling iets te breed, en neigt naar DCI (Digital Cinema Initiative) kleuren, vooral rood is opvallend sterker. In de ‘Natural’ beeldmode is het kleurbereik meer in overeenstemming met de HDTV-norm. De grijsschaal laat wel wat te wensen over, er zit een lichte gele overtoon op. Kalibratie is natuurlijk perfect mogelijk, maar op een projector uit deze prijsklasse hadden we iets betere prestaties uit de doos verwacht. 

,

De JVC koppelt top-resultaten voor zwartweergave aan een rijk kleurbereik en voldoende lichtopbrengst. Kalibratie uit de doos moet beter in deze prijscategorie. De e-shift3 implementatie tilt al je Full HD beelden naar bijna 4K-niveau. Je betaalt er wel een stevige prijs voor. Tot 4K-projectoren betaalbaar worden is dit een goede tussenstap.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.