Redactie

Alles-in-één-gadgets veroveren de huiskamer

Recessie of niet, consumenten willen gadgets in de huiskamer. Een marktonderzoeker ziet vooral lcd-televisies en randapparatuur in de komende jaren explosief groeien.

“Consumenten willen hun elektronica, of de tijden nu goed zijn of niet”, zegt hoofdanalist Sheri Greenspan van iSuppli. Lcd-televisies zijn volgens deze marktonderzoeker nu al de op een na grootste categorie van de twintig productgroepen die het onderscheidt. Vorig jaar groeiden de verkopen met 2 procent, dit jaar is dat 6,5 procent en die trend zet de komende jaren alleen maar verder door.

De totale markt voor de platte televisies was vorig jaar 61 miljard dollar waard. In 2012 is dat vrijwel verdubbeld naar 110,8 miljard. iSuppli ziet verschillende oorzaken voor de groei naar de top die lcd-televisies momenteel doormaken. Consumenten komen af op de slanke highdefinitionschermen en voortdurend dalende prijzen.

Samensmelting
Randapparatuur voor de lcd-televisies zit flink in de lift. iSuppli ziet veel toekomst voor settopboxen met HD-diensten en video on demand. Volgens Greenspan zal vooral de ingebouwde mogelijkheid om digitale video-opnamen te maken de verkoop omhoog stuwen. Andere stijgers zijn gameconsoles en digitale camera’s.

Greenspan denkt dat de samensmelting van aparte categorieën in de komende jaren een belangrijke trend wordt in elektronicaland. Zij wijst daarbij op mediaspelers en telefoons, Blu-ray-spelers en settopboxen of spelcomputers en HD-schijfspelers.

“Het zal consumenten ook helpen om geld te besparen, omdat het vaak minder geld kost om een apparaat met meerdere functies te kopen in plaats van meerdere apparaten”, zegt de analist.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.