De schijfjesmaker Imation klaagt bij de Europese Commissie over een heffing op blanco cd’s en dvd’s in Nederland. Eenzelfde heffing bestaat er ook in ons land. Imation richt zijn pijlen op Nederland, omdat er in het land zelf al discussie ontstaan is over de heffing.
Imation vindt de thuiskopieregeling (zoals de heffing in Nederland heet) die importeurs en fabrikanten van blanco opnameschijven dwingt om een auteursrechtelijke vergoeding af te dragen, in strijd met Europese verdragen. Zij zit volgens het bedrijf eerlijke handel in de weg. “Consumenten en bedrijven betalen voor beschrijfbare cd’s en dvd’s veel meer dan nodig is, als gevolg van een Nederlandse heffingsregeling die onduidelijk, onrechtvaardig en oncontroleerbaar is”, stelt Imation-onderdirecteur Brian Plummer, verantwoordelijk voor de verkoop in Europa.
In een verklaring zegt de producent dat de heffing, die wordt geïnd door de in Nederland omstreden Stichting de Thuiskopie, niet alleen consumenten en fabrikant op kosten jaagt, maar ook nog eens averechts werkt. “De excessief hoge Nederlandse heffingen op beschrijfbare cd’s en dvd’s hebben een bloeiende zwarte markt doen ontstaan die ernstige schade berokkent aan Nederlandse wederverkopers die eerlijk zaken willen doen”, vindt Plummer. Daarom stapt het bedrijf nu naar de Commissie om Nederland te dwingen zijn stelsel zo aan te passen dat vrije handel in de EU-zone niet wordt belemmerd.
Voorbeeldfunctie
Imation benadrukt dat ook andere lidstaten onduidelijk omspringen met heffingen op auteursrecht, maar heeft Nederland uitgekozen omdat het denkt dat er te praten valt met de regering aldaar. “Imation richt zich in dit geval op Nederland, omdat de Nederlandse regering blijk heeft gegeven open te staan voor herziening van de heffingsregeling en de Commissie daartoe herhaaldelijk om advies heeft gevraagd. Wij zien de klacht dan ook als onderdeel van een proces waarbij Nederland uiteindelijk een voorbeeldfunctie voor de andere Europese lidstaten zal vervullen.”
In ons land wordt een gelijkaardige heffing opgehaald door Auvibel. De organisatie rekent per cd 12 eurocent en per dvd 59 eurocent aan, geld dat wordt doorgestort aan artiesten en producten. Dat moeten niet alleen handelaars doen, maar ook consumenten die schijven