Mobiele operatoren rekenen zich al rijk met het aanbieden van televisie op de mobiele telefoon, maar de Europese consument wil nog niet meewerken. Uit onderzoek van Gartner blijkt dat slechts een kleine minderheid bereid is om extra te betalen voor uitzendingen op klein scherm.
Gartner vroeg een groep Europeanen voor welke diensten zij bereid zijn om extra te betalen in het komende jaar. Slechts vijf procent van de groep antwoordt daarop dat mobiele televisie of videodownloads het waard zijn om iets dieper in de buidel te tasten. Ter vergelijking: twintig procent van de ondervraagde Aziaten is geïnteresseerd.
Carolina Milanesi, analist van Gartner, denkt dat de geringe populariteit te maken heeft met het kijkplezier onderweg. “Ik denk dat de belangrijkste reden het compromis is dat je moet maken als je op een draagbaar toestel televisie wilt kijken. Als je voor kijkplezier kiest, is het toestel te groot en als het te klein is, lever je in op datzelfde kijkplezier.”
De grotere aanvaarding in Azië heeft te maken met de brede steun voor de door Nokia ontwikkelde digital video broadcast handheld-technologie (DVB-H). In verschillende landen, waaronder India en Vietnam, zijn al commerciële uitzendingen gestart, terwijl de concurrenten in Europa nog kissebissen over de te kiezen standaard. In maart waarschuwde de
Op dit moment is draagbare muziek veruit de populairste versterking van de mobiele telefoon. Nokia en Samsung zijn beide druk bezig om webwinkels te openen die aansluiten op hun multimediamodellen. De gehoopte vervanging voor dalende voicecall-inkomsten is volgens dit nieuwe onderzoek voorlopig niet in zicht voor de verwachtingsvolle telecomoperatoren.