Wanneer Steve Jobs tijdens zijn presentatie begint over ringtones, lijkt het grote Apple-evenement af te stevenen op een koude douche. Maar de Apple-topman stelt meteen het publiek gerust: “Vandaag gaan we alle producten in de iPod-familie vervangen of verversen.”
Over de Shuffle kunnen we kort zijn: er zijn nieuwe kleurtjes, incluis een (Product)Red-versie waarvan een deel van de opbrengsten naar liefdadigheid gaat. “En nu iets meer substantieels”, zegt Jobs, waarna hij een nieuwe nano bovenhaalt die verdacht veel lijkt op de ‘dikke’ nano waarvan beelden gelekt waren.
De nieuwe nano is nochtans heel dun. Hij is breed omdat hij beschikt over een 2 inchscherm met een resolutie van 320 x 240. Eye candy wordt geleverd door een nieuwe interface, waarbij de hoezen van albums een centrale plek krijgen. Er komen ook meerdere kleurtjes, althans voor de 8 GB-versie. De 4 GB – even duur als de 2 GB vroeger – is enkel in het zilver verkrijgbaar.
Eergisteren vroegen we ons nog af of Apple echt komaf zou maken met het icoon dat de oorspronkelijke iPod is. Het antwoord is neen. Hij krijgt wel een lichte naamsverandering – de naam is nu ‘iPod Classic’ en een kleine make-over. De nieuwe iPod Classics zijn volledig uit metaal en dunner. Ze hebben ook veel meer opslagruimte: het instapmodel bevat 80 GB en speelt 30 uur audio. Een iets dikker model bevat 160 GB en zou volgens Apple 40 uur muziek spelen zonder te dorsten naar stroom.
En dan de grote aankondiging. “Toen we de iPhone lanceerden, noemden we het de beste iPod ooit”, merkt Jobs op. En dan haalt hij de iPod Touch boven. Jobs zit nooit verlegen om een boute uitspraak, nu ook niet. “We vinden het een van de zeven wereldwonderen”, stelt de Apple-topman.
In essentie is de iPod Touch een iPhone zonder gsm-functie. De gelijkenis is treffend en de nieuwe iPod biedt ook de Coverflow-interface van de iPhone. Er zijn twee modellen, met 8 of 16 GB. Kostprijs is 299 respectievelijk 399 euro.
Zowat elke voorspelling blijkt te kloppen, want de iPod Touch heeft ook WiFi aan boord. “Sommige anderen probeerden dit en faalden”, zegtJobs, daarbij een zijdelingse steek uitdelend aan de Zune van Microsoft. “Wij hebben ernaar gekeken en denken het beter te kunnen.” Jobs heeft het dan over de moeilijkheid om aan te melden op hotspots. Zijn oplossing: de iPod Touch uitrusten met de Safari-browser.
En bij Jobs is er altijd “one more thing”. Vandaag is dat de iTunes WiFi Music Store. Oftewel de mogelijkheid om rechtstreeks via het toestel liedjes te kopen. De muziek wordt bij het synchen van de iPod Touch overgezet op pc. De WiFi-winkel zal ook toegankelijk zijn in het Nederlands.
,Jobs onthult ten slotte een opmerkelijk staaltje cross-selling: wie met z’n iPod Touch of iPhone in de buurt van een Starbucks-koffietent komt, ziet een speciale button verschijnen. Hierop drukken toont de naam van de muziek die op dat moment in de Starbucks speelt. Met daarnaast een knop om de track aan te schaffen, dat spreekt. Het lijkt een rare relatie, maar in de VS zijn de koffiezaken alomtegenwoordig én zijn ze actief in de muziekwereld. Starbucks ontving tot op heden acht Grammy’s.
En dan nog een verrassing: de 4 GB iPhone verdwijnt – want niemand kocht hem – en de 8 GB wordt de enige ster aan het iPhone-firmament. En dat aan 399 dollar, honderd dollar minder dan voorheen. De doelstelling van Jobs is duidelijk: “Tijdens de komende kerstperiode nog veel iPhones onder de kerstboom leggen.”