Virtual Reality staat al een tijdje in het voetlicht. Er worden dit jaar dan ook heel wat VR-headsets verwacht. Bezitters van een Samsung smartphone kunnen er van proeven met de Gear VR.
De Gear VR is een headset die op hetzelfde principe gebaseerd is als Google Cardboard. Een eenvoudige houder voor een smartphone, voorzien van een paar stevige lenzen, transformeert je smartphone in een heuse virtual reality-headset. Maar de Gear VR is wel wat gesofisticeerder. Hij is ontworpen samen met Oculus, het bedrijf dat overgenomen werd door Facebook en voor een ware VR-revival zorgde. Sensoren in de headset volgen nauwkeurig de bewegingen van je hoofd. En aan de zijkant van de bril zit een grote touchpad, een back-toets, en een volumeregelaar. Een microUSB-aansluiting laat je toe om de batterij van de smartphone op te laden tijdens je VR-exploten. De Gear VR is compatibel met Galaxy S6, S6 Edge, S6 Edge+ en Note5. Voor onze test gebruikten we een Galaxy S6.
,
De Gear VR is een stevige bril met een gewicht van 318g. Samen met de smartphone heb je dan toch een totaal van 456g aan je gezicht hangen, maar dat valt eigenlijk best mee. De aansluiting met je gezicht is voorzien van een zachte schuimrubber rand en de elastische hoofdbanden zijn makkelijk en goed te regelen. Zelfs na ruim een uur hadden we geen last van de headset. Voor het beste effect voorzie je ook een hoofdtelefoon die je aansluit op de smartphone.
De smartphone klikt aan een kant in een USB-connector en zodra je hem vastklikt start hij de Oculus app op. Scherp stellen doe je met een regelwiel aan de bovenzijde van de Gear VR. Beeld in focus krijgen is geen probleem, maar de witte tekst had een duidelijk gekleurde rand, mogelijk door chromatische aberratie van de lenzen. Het effect is lastig bij tekst, maar stoort minder bij gewone grafische content.
De Oculus app biedt je een handige grafische omgeving waarin je VR-apps aankoopt, installeert en opstart. Dingen selecteren doe je door er eenvoudig naar te kijken, en de touchpad aan de zijkant van de headset aan te raken. Een handige tip is alvast om je aankopen niet in VR te doen, dat heeft geen enkele meerwaarde. Blader door de app en doe je downloads gewoon met de smartphone in de hand.
,
De S6 heeft een resolutie van 2.560 x 1.440. Dat is behoorlijk veel, maar toch zie je nog steeds individuele pixels op het scherm. Hoe erg je dat ervaart, hangt van twee dingen af. Ten eerste is er het soort content dat je bekijkt. Bij games zoals Cosmos Warfare hadden we geen last van het schermrooster, bij Land’s End dat veel grote vlakken gebruikt iets meer. In de 360°-video van Muse vonden we het schermrooster dan weer storend. Maar belangrijker is hoe goed je in staat bent om je te laten gaan in de VR-omgeving. Zodra je stopt met focussen op de individuele pixels en je laat meeslepen in de ervaring lijkt het beeld al snel een pak scherper en aangenamer. Opgelet, je kan geen bril dragen in de Gear VR.
We waren bijzonder aangenaam verrast door de nauwkeurigheid waarmee de bril de bewegingen van ons hoofd volgde. Dat ging niet alleen nauwkeurig, maar ook erg snel en vloeiend, waardoor de omgeving heel natuurlijk aanvoelt. Aanvankelijk hadden we een beetje last van misselijkheid, maar na een paar pogingen en wat wennen verdween dat.
,
Hoe groot kan de impact zijn van VR? Groot, daar mag je zeker van zijn. VR is veel meer dan een scherm dat dicht bij je neus hangt. De ervaring is fantastisch en meer dan echt genoeg om je allerlei domme dingen te laten doen. Zoals dingen proberen grijpen die er niet zijn. Of ergens naar toe wandelen, terwijl je beter blijft zitten. Of schrikken omdat je plots op de rand van een klif staat. Kortom, de Gear VR levert een erg goede indruk van het potentieel van virtuele realiteit.
We geven je alvast de volgende tips mee:
- Zorg voor een hoofdtelefoon
- Begin je VR-exploten in een stoel. Kies een draaistoel zoals een bureaustoel voor het grootste comfort en plezier. VR gaat over rondkijken.
- Vermijd rechtstaan, dat is gevaarlijk want voor je het weet ga je op stap. Je kan er later eens mee experimenteren, maar best als er iemand op je kan letten.
- Ontspan en laat je gaan. Word je toch misselijk, stop er dan een paar uur mee. Probeer het later opnieuw, met een iets minder intens game bijvoorbeeld.
,
Via de Oculus app heb je ondertussen toegang tot honderden apps. Van film-ervaringen, tot allerlei games. In Oculus Video kan je een selectie 360°-video’s bekijken, of plaats nemen in een virtuele cinema om bijvoorbeeld naar Vimeo te kijken. Banaal denk je, maar het effect als je opzij, en achter je kijkt en merkt dat je werkelijk in een lege cinemazaal zit, is toch indrukwekkend. We bezochten een aantal oude tempels in Egypte, en genoten van het Noorderlicht. Of wat dacht je van een Star Wars – The Force Awakens 360-video (klik hier). Vlieg door een gecrashte Star Destroyer. Die dingen zijn groot!
Tijd voor iets steviger. Muse heeft een 360°-videoclip voor Revolt. (hier). Die bekeken we via de VRSE-app. Knap ja, maar iets te intens naar onze smaak. De clip lijdt onder de zichtbare pixels, wat afdoet aan het realiteitsgevoel. VR zal in de toekomst ook impact hebben op hoe verhalen vertelt worden. Je kan de scene immers vanuit allerlei hoeken bekijken. Een goed voorbeeld daarvan is Rose (klik hier voor de website). Hun VR-film ‘Rosebud' lijkt eerst saai, maar al snel besef je de kracht van een medium waar je zelf de camera bedient, en kan inzoomen waar je wil. Je kijkt als het ware mee over de schouder van de filmpersonages.
Gaming dan. We brachten tijd door in Land’s End, Cerevrum an Cosmos Warfare. Cerevrum (hier) beweert de eerste VR hersentraining te zijn. Het koppelt simpele, kleurrijke graphics aan eenvoudige geheugenspelletjes. Het is een eerder bescheiden vorm van VR. Land’s End en Cosmos Warfare deden het veel beter.
Cosmos Warfare mag dan wel wat cliché zijn als op het VR aankomt, het geeft wel een fantastisch gevoel. Je zit in een ruimteschip en de wapens vuren waar je kijkt. Je kan dus letterlijk vijanden afknallen die onder je door of achter je vliegen. Het werkt perfect en het geeft je een idee hoe een toekomstige flightsimulator eruit zou zien. Wow.
Land’s End (hier) toont dan weer heel mooi de mogelijkheden van VR. Het combineert exploratie en puzzles met alle mogelijkheden van VR. De bediening maakt enkel gebruik van waar je kijkt. Er is iets betoverend aan rondvliegen in een landschap en reusachtige blokken verplaatsen enkel door er naar te kijken.
,
Hoe fantastisch de ervaring ook is op de Gear VR, er zijn nog wel wat problemen. De VR-apps zuipen je batterij leeg. Na ongeveer een uur spelen was de batterij van 80% naar 30% gezakt. Toegegeven, je kan een lader aansluiten, maar dat is weer een draad extra, en het hindert de ervaring. Maar er is mogelijk ook een andere reden om dat niet te doen. De S6 werd bijzonder warm tijdens onze testen. Het lijkt niet ondenkbaar dat hij na een paar uur spelen ook werkelijk te warm wordt. En dat terwijl de graphics in veel gevallen toch vrij eenvoudig leken.
,
De Gear VR is een bijzonder leuke kit om met VR kennis te maken, als je al een bruikbare Samsung smartphone in huis hebt. Hij volgt erg nauwkeurig je hoofd, biedt dankzij de compatible smartphone een degelijke resolutie en is comfortabel genoeg om een uurtje te dragen. De graphics zijn soms bescheiden, maar kunnen toch genoeg indruk maken. Er via de Oculus appstore is er een ruim content-aanbod. Al blijft het uiteraard wachten op een echte ‘killer-app’, toch zijn we van mening dat je voor deze prijs wel eens wil proeven van wat VR in de komende jaren zal betekenen. En ondertussen ga je er heel wat plezier aan beleven.
Goed om weten, wie de pas aangekondigde S7 nu al bestelt, krijgt er een Gear VR bij.