Telenet gaat decoders die werden aangekocht in de voorbije vijf jaar en die niet langer ondersteund worden, vervangen door nieuwe modellen.De kabelaar reageert daarmee op kritiek van mensen die een SD-decoder kochten die niet langer werkt.
Concreet wil dat zeggen dat mensen die na 2 april 2009 een standaard definitie-decoder kochten, een hoge definitie-decoder kostenloos zullen ontvangen van Telenet. Maar de nieuwe decoder wordt geen permanent eigendom van de consument, maar wordt tot vijf jaar na aankoopdatum van het oorspronkelijke toestel gratis beschikbaar gesteld.
Het gaat niet om een eenmalige actie om ontevreden klanten te sussen. Telenet voert een algemeen servicebeleid in om alle gekochte digicorders, digiboxen en CI+-modules vijf jaar te ondersteunen. Wordt er voor het einde van die periode gestopt met de ondersteuning van het aangekochte apparaat, dan wordt er voor de resterende periode een vervanging voorzien.
"Bij de aankondiging van de stopzetting van onze SD decoders begin april, hebben we belangrijke opmerkingen gekregen van onze klanten. Klanten die de voorbije jaren een Digibox of Digicorder hebben aangekocht, hadden het gevoel in de kou te blijven staan en op onbegrip van Telenet te stuiten. Wij hebben naar deze klanten geluisterd. Met ons nieuwe service-engagement willen we een structurele oplossing aanbieden en meer transparantie geven over hoe lang een klant kan genieten van de basisdiensten van digitale tv. Die afspraak maken we nu met onze klanten. Hierbij zou ik zeker ook Test-Aankoop willen bedanken voor hun constructieve houding bij het ontwikkelen van ons nieuwe servicebeleid", zegt Inge Smidts, senior vice-president voo Residential Marketing van Telenet, in een verklaring.