Skyfall kon niet echt op veel Oscars rekenen, maar dat maakt het verre van slecht. Integendeel, wij vinden het een van de beste Bond-films ooit – al is zeker niet iedereen daar mee akkoord. En dat heeft veel te maken met de duistere kantjes van Skyfall en de moeilijkere verhaallijn.
Nu zijn er wel vaker ‘donkere’ Bond-films geweest, zoals 'License to kill' met Timothy Dalton. Maar Skyfall staat toch in een klasse apart, en dat is helemaal schuld van regisseur Sam Mendes. Nou ja, 'schuld': wat had je anders verwacht van de man die verantwoordelijk was voor 'Jarhead' en 'American Beauty' ?
Je geniet het meest van Skyfall als je niet teveel van het verhaal kent, en het is zeker geen conventionele Bond-verhaallijn. We gaan dus niet te veel verklappen, maar we kunnen je wel al vertellen dat Javier Bardem een van de beste Bond-slechterikken ooit neerzet. Bardem ken je misschien als de akelige seriemoordenaar uit de beklijvende 'No Country for Old Men'. In Skyfall is zijn kapsel er niet beter op geworden, dat verklappen we je nu al.
Volgens ons kan Bardem zelfs de concurrentie met Blofeld aan, en dat wil toch iets zeggen. De eerste ontmoeting tussen Bond en Bardem is een scène van een niveau dat zelden door 007 is neergezet.
En Daniël Craig? Met zijn derde vertolking als Bond heeft hij zich nog meer in zijn rol genesteld. Wederom, we verklappen niet te veel, maar Bond doorstaat veel in deze film en Craig weet perfect hoe dat te brengen.
Regisseur Sam Mendes heeft met andere woorden een ongelooflijke prestatie neergezet. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar hij is er geslaagd om een vrij originele film te maken die toch trouw blijft – op zijn manier – aan veel Bond-cliches. Ja, er is een bloedmooie Bond-girl, maar voor haar loopt het verhaal niet goed af.
Misschien wijkt Skyfall voor sommige diehard-fans te veel van de Bond-mythologie af. Voor sommigen lijkt het meer op een psychologisch drama dan een lekker ontspannende actiefilm. Maar geef het een kans.
Sinds deze week is Skyfall op Blu-ray te koop. Vergeet bij het kijken niet de volumeknop een stevige draai naar rechts te geven, kwestie van beter te kunnen genieten van de prachtige openingsgeneriek met muziek van Adele.