Nu het stof is gaan liggen en iedereen terug is gekeerd van CES, is het een goed moment om de echte trends van deze grote beurs op te lijsten. Een ding is zeker: er zit zeker nog leven in de AV-wereld.
En dat zal zeker sommigen verbazen, want heel wat mensen voorspelden voor dit jaar een eerder saaie CES. Toch volgde de ene grote aankondiging na het andere, en wordt het duidelijk dat we op beeldvlak heel wat interessante zaken kunnen verwachten in 2013. Voor veel lezers zal het dit jaar echter bij dromen blijven, want technologieën als 4K Ultra High Definition en OLED dragen nog forse prijskaartjes. Over jaar of twee wordt het allemaal wel wat verteerbaarder.
Tegelijkertijd is CES meer dan die puur tv-gerichte aankondigingen. Ja, de grote tv-fabrikanten – genre Samsung, Sony en LG – gebruiken de beurs in Las Vegas graag om een groot deel van hun nieuwe line-up te tonen. Maar in toenemende mate vinden ook audiomerken die zoeken naar meer mainstream-exposure CES ook interessant. Er is altijd een audioluik geweest – weliswaar op een andere locatie – maar dit jaar vonden daar opvallend veel grotere aankondigingen plaats. Van Cambridge Audio en Bang & Olufsen, bijvoorbeeld.
CES is ten slotte ook meer dan audio en video, véél meer. In-car entertainment, domotica, IT en zelfs e-health kwamen ook uitgebreid aan bod.
,
Vorig jaar was er al veel te doen over OLED, een schermtechnologie die LED LCD kan vervangen. Eigenlijk is OLED niet gloednieuw, want het wordt al vaak gebruikt op smartphones en voor displays van fototoestellen. Maar dat zijn relatief kleine schermpjes. De productie van grote tv-schermen, dat was toch wat moeilijk. Nochtans is het wel zeer interessant, want OLED heeft veel voordelen: de zwartweergave is prachtig, het beeld is zeer vibrant en levendig, en er is geen aparte lichtbron nodig. Een OLED-tv is dus veel lichter en dunner.
Zelfs gekromde schermen zijn mogelijk, zoals LG en Samsung demonstreerden. Dat klinkt misschien nogal nodeloos, maar een scherm met een zachte kromming kan een mooier beeld geven. Je moet natuurlijk er wel recht voor gaan zitten.
Het goede nieuws is dat OLED-televisies eindelijk de winkel gaan bereiken, met LG die de spits afbijt. Het minder positieve nieuws is dat het OLED aanvankelijk duur gaat zijn. Denk aan 9.000-10.000 euro per toestel. Maar het is wel de technologie van de toekomst, en over enkele jaren gaat het heel wat bereikbaarder worden. Wij kunnen niet wachten.
,
4K of Ultra High Definition (UHD) – die laatste is de officiële naam – was eigenlijk de grotere trend in de tv-wereld. De namen maken het meteen duidelijk: UHD toont veel meer beeldpunten of pixels dan de Full HD van huidige tv’s. Om juist te zijn zien er bij een 4K-televisie vier maal zoveel punten als bij een Full HD of 1.080p-toestel. ‘Zien’ is wel relatief, want deze hoge resolutie zorgt er voor dat je op normale kijkafstanden de beeldpunten niet meer gewaar wordt.
Zowel LG, Samsung en Sony zetten sterk in op 4K, met verschillende schermformaten. Het zijn allemaal wel grote formaten, vanaf 55 tot 84 inch. Bij kleine maten zijn de voordelen van 4K minder groot. Helaas, de kostprijs van 4K-televisies is voorlopig astronomisch hoog. Voor de gigantische 84-inch Sony 4K-televisie betaal je wellicht circa 25.000 euro, bijvoorbeeld.
Het is gewoonweg verbluffend hoe scherp films in 4K tonen. Wie het ziet, raakt overtuigd. Alleen: er zijn niet veel 4K-films te verkrijgen. Er is (nog) geen fysieke drager voor 4K-video, al zou de Blu-rayspecificatie wel in theorie geüpdatet kunnen worden om het mogelijk te maken. Qua opslagruimte zijn er versies van Blu-rayschijven die ruim genoeg zijn, in elk geval. Hier en daar zagen we ook 4K-camera's opduiken.
In tussentijd wordt er vooral geschermd met upscaling. Dat levert een beter resultaat op dan je denkt, vooral als het gaat om hoge kwaliteits Full HD-materiaal.
Voor professionele gebruikers zijn die al een tijdje beschikbaar, maar nu zouden er ook consumentencamera's verschijnen. Welk prijskaartjes er aan zo'n camera hangt hebben we niet durven vragen.
,
NFC of Near Field Communication is nog zo’n technologie die even bestaat, maar nu pas echt op punt staat op door te breken.
Eigenlijk is NFC iets heel eenvoudig dat het leven van de consument enorm verbeterd. Het zorgt er immers voor dat twee toestellen door middel van aanraking draadloos met elkaar kunnen ‘praten’, bijvoorbeeld via Bluetooth. Het wordt wel eens omschreven als een 'initiator', een 'initiatiefnemer' die er voor zorgt dat twee toestel aan elkaar worden voorgesteld en die aangeeft met welke technologie (zoals Bluetooth) er data uitgewisseld gaat worden.
Je tikt bijvoorbeeld een telefoon tegen een draadloze hoofdtelefoon, en meteen is er een verbinding en speelt de muziek via Bluetooth af. Nu moet je nog vaak in allerlei instellingen duiken om dat geregeld te krijgen. Op CES zagen we NFC echt overal verschijnen: in smartphones, printers, hoofdtelefoons, draadloze speakers en zelfs televisies. Sony in het bijzonder leek er verzot op.
,
Waar de IFA-beurs in september in teken van Airplay stond, lijkt CES helemaal gewonnen voor Bluetooth-streaming. We zouden je niet exact kunnen vertellen hoeveel draadloze Bluetooth-speakers werden voorgesteld, maar neem maar aan dat het er bijzonder veel waren.
De bijhorende NFC-trend maakt het gebruik nog gemakkelijker en er zijn ook steeds meer merken die intekenen voor apt-X, waardoor het geluid uit zo’n speaker nog beter klinkt. Apt-x zorgt immers dat audio met een betere codec gecodeerd wordt als het over Bluetooth wordt gestuurd. Het kan zelfs lossless.
Apt-x is nog een nicheverschijnsel, maar het zorgt er voor dat de klank die over Bluetooth wordt gestreamd van hogere kwaliteit is. Onkyo, Cambridge Audio, Sennheiser, Samsung en nu ook Sony zitten in het Apt-x-kamp, en in het komende jaar verwachten nog veel meer toepassingen te zien opduiken.
,
WiDi zagen we vorig jaar opduiken bij tv’s van LG en Toshiba. Met deze uitvinding van Intel kan je draadloos het beeld van een notebook spiegelen op een tv-toestel.
Op CES ging de aandacht echter meer naar Miracast, een gelijkaardige technologie die veel meer steun krijgt. Het is positioneert zich als een open versie van Airplay Video van Apple, en werkt ook zeer goed. We zagen bijvoorbeeld tablets die met een druk van de knop hun beeld draadloos doorsturen naar een tv. Leuk voor games!
,
Er wordt gefluisterd dat Apple sleutelt aan een ‘slimme’ horloge, een uurwerk dat meer minicomputer is dan een oubollige manier om de tijd te weten te komen. Natuurlijk, van Apple circuleren er allerlei geruchten, gaande van televisies met het bekende logo tot elektrische wagens waar sommige lichtjes waanzinnige Apple-watchers in geloven.
Op CES waren er in elk geval al een aantal firma’s die Apple voor willen zijn. Het idee is meestal dat een uurwerk een verlengstuk wordt van de smartphone. Het geeft bijvoorbeeld aan dat er nieuwe mails of tweets zijn binnengerold.
Bij Cookoo is dat nog heel eenvoudig, en krijg je een oplichtend icoontje te zien. Maar bij Pebble of I’m Watch is het uurwerk een heuse computer, zelfs op basis van Android. I’m Watch maakt het zelfs mogelijk om aangepaste apps op de horloge te draaien. En helemaal verrassend: de slimme horloges ogen nog mooi ook.
,
Op CES waren er ook talloze bedrijfjes die producten en diensten verkopen om zelf je gezondheid in de gaten te houden. Op zich is dat niet raar, zeker niet in de door gezondheid geobsedeerde Verenigde Staten. Ondanks de vele burgerrestauranten waar broodjes van 2.000 calorieën zo over de toonbank gaan, liggen elektronicazaken al vol met armbanden die gezondheidsparameters in de gaten houden. De Nike Fuel verkoopt in de V.S. bijzonder goed.
Withings is nog een mooi voorbeeld: ze verkopen een intelligente weegschaal, die naast gewicht ook je hartslag kan meten. Je kan dat combineren met een Activity Meter die je heel de dag draagt en het aantal afgelegde stappen telt, je hartritme en zelfs slaapkwaliteit. Al die informatie wordt via een app verzameld en kan je helpen bij het aanhouden van een gezonde levensstijl. Sommige diensten gaan verder en spelen zelfs een adviserende rol.
,
Het is een trend waar we niet naast kunnen kijken (en waarom zouden we dat willen?): hoofdtelefoons.
Er worden steeds meer verkocht en bovendien zijn mensen bereid er steeds meer voor te betalen.
Ook nu op CES werden daarom heel wat nieuwe modellen gelanceerd, gaande van gesofistikeerde in-ears tot sets met actieve onderdrukking van omgevingsgeluid. De nadruk ligt vaak op design en endorsements, heel soms ten nadele van de geluidskwaliteit. De meeste spectaculairste lancering was van de Motorheadphones door Lemmy Kilminster, maar ook Monster met z'n Beats by Dr.Dré was uiteraard zeer prominent aanwezig.