Geluid

Review: Kenwood K-521-B

Kenwoods K-521-B beschikt over een FM-tuner, een cd-speler en een iOS-dock. Dat laatste zit zoals gebruikelijk bovenop het apparaat, verborgen onder een klep. Op diezelfde plaats zit ook nog een USB-aansluiting.

De afwezigheid van een netwerkpoort en Wi-Fi maken duidelijk dat muziek streamen of luisteren naar internetradio niet mogelijk is met deze Kenwood. Daar staat tegenover dat de USB-poort wel zodanig flexibel is dat je er ook een harde schijf op kan aansluiten met mp3-, wma- en aac-bestanden. En dat het prijskaartje wel erg sympathiek is, natuurlijk.

De luidsprekers zijn een eenvoudig ontwerp – geen excentrieke designfratsen hier, maar kastjes met een basic afwerkingsniveau. Dankzij de witte laag-mideenheid ogen ze overigens mooier zonder grille dan met.

De onderkant en de zijkanten van de cd-receiver zijn in metaal uitgevoerd, maar de andere helft is in plastic gehuld. De achterzijde onthult zowaar een optische digitale ingang én een uitgang van hetzelfde type. Beide zijn een absolute zeldzaamheid op compacte setjes. En we noteren nog meer goed nieuws: er zit ook een subwooferuitgang achterop de Kenwood.

,

Een volgende interessante feature van de K-521-B is de ‘CONEQ’-equaliser. Deze heeft drie modi waarmee je het systeem kan afstellen op basis van de akoestiek in de kamer. Er is een modus voor kamers met een groter dan gemiddelde nagalmtijd – denk aan ruimtes met kale wanden, een harde vloer en veel glas – en een modus voor kamers met een korter dan gemiddelde nagalmtijd. Die laatste is bedoeld voor kamers die rijkelijk gestoffeerd zijn – een tapijt op de grond, dikke overgordijnen, veel meubilair, enzovoort. De derde modus is geschikt voor een evenwichtig aangeklede kamer.

Ook de laagweergave kan je beïnvloeden met de ‘D-Bass’- regeling, die in tien stapjes regelbaar is. Het mid en het hoog komen met een soort parametrische EQ-functie, waarbij je een frequentie kan kiezen die je dan naar beneden of boven kan bijstellen. Veel te ingewikkeld voor de doorsnee gebruiker, lijkt ons. Tot slot is er ook nog een speciale ‘Supreme FX’-functie die de geluidskwaliteit van digitale bronnen moet opkrikken.

Na flink wat experimenteerwerk blijkt dat de ‘D-Bass’- functie best op standje drie staat en dat de ‘CONEQ’- regeling optimaal presteert in modus twee. De parametrische EQ blijkt dan weer de beste resultaten te leveren in de neutrale stand, terwijl het verschil tussen een in- en uitgeschakelde ‘Supreme FX’-functie nauwelijks waarneembaar is.

,

Goed om weten dit alles, maar hoe klinkt de Kenwood na al dat regelwerk? Verrassend goed, eigenlijk. Natuurlijk produceert de K-521B bij lange na niet het meest zuivere geluid dat we ooit al gehoord hebben, maar er zit wel een overtuigende coherentie in. Lees: het klinkt als een mooi samenhangend geheel, en wat je hoort is muzikaal. Dat laatste is niet meteen een term die je associeert met een set die 399 euro kost, maar de Kenwood speelt het klaar.

Ook over de bediening kunnen we niets onaangenaams zeggen, want de K-521-B presteert heel aardig op dat vlak. Er zit een fijne remote bij, een degelijke handleiding en met het display is ook niets mis.

Wat de set echter niet doet, is de trackinformatie van je iOS-apparaat op het display weergeven. En veel meer dan een trackje skippen in een album of playlist kan je niet met de afstandsbediening. Maar gezien z’n fijne geluidskwaliteit en z’n prettige prijskaartje vergeven we hem die kleine kritiekpuntjes graag.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.