Wie de stand van LG bezoekt op CES kan niet anders dan overweldigd worden. Het Koreaanse merk haalt alles boven om via een indrukwekkende sterrenhemel gebouwd uit grote OLED-schermen de sterke punten van OLED te demonstreren. De diepe zwarten en levendige kleuren die eigen zijn aan OLED komen hier goed tot hun recht, en je hoort vaak het woord “amazing” vallen van omstaanders. In Las Vegas moet je nu eenmaal uitpakken met een stevige show.
Net zoals bij Samsung valt meteen op dat televisies en witgoed bij LG zeer veel plaats krijgen. Qua audio is het heel wat rustiger. Samsung lanceert op CES weliswaar een Dolby Atmos-soundbar en wat kleur- en materialenopties voor hun 360-speakers, maar dat is het zo. Bij LG zijn de Music Flow-producten er wel, maar er zijn geen aankondigingen. Wel viel ons oog op een paar mooie gelimiteerde edities van LG’s Bluetooth-speakertjes.
In 2015 was de dominante designtendens bij televisies gebogen schermen. Opvallend gegeven bij LG: de meeste nieuwe televisies zijn opnieuw plat. “We zien dat veel mensen toch liever een plat scherm hebben, want dat is onder meer handiger voor muurmontage”, zegt Jeroen Peeters van LG. Op technisch vlak valt bij LG vooral de term 'HDR', net zoals bij de concullega's. Er is veel te doen op CES 2016 rond HDR, met onder meer de presentatie van een echte HDR-standaard door de UHD Alliance.
Er zijn ook weer meer OLED-televisies bij het merk, wat niet verrast. LG is de enige die op dit moment deze beeldtechnologie echt onder de knie heeft. Maar wat wel voor de nodige verrassing zorgt, is de amper 2,57-mm dikte die sommige nieuwe OLED-tv’s van LG hebben. Omdat OLED geen aparte lichtbron nodig heeft, zijn immers onwaarschijnlijk dunne panelen mogelijk.
,
De dunne modellen zijn dankzij LG’s Picture-on-Glass-design echt vrij bijzonder. Het glas dat achter het paneel ligt loopt enkele millimeters over de beeldrand, wat een mooi effect geeft. Er wordt ook aan het geluid gedacht, want het scherm rust in een voet die dubbelt als soundbar. LG is voor de audiotechnologie opnieuw gaan aankloppen bij Harman-Kardon, een samenwerking die overigens ook naar lagere modellen wordt gebracht.
De soundbar bevat zowel drivers die vooruit als naar boven uitstralen, evenals woofers voor het laag. Hoe het presteert is op een drukke CES-beursvloer niet in te schatten, maar we zagen wel een leuk trukje als je de G6 wil ophangen. De soundbar/voet kantelt dan achter het scherm maar blijft nog deels onder de televisie zichtbaar. De bovenliggende drivers veranderen dan hun rol en functioneren als voorspeakers.
Niet alle nieuwe LG’s zijn zo dun als net beschreven, maar wel de nieuwe G6-modellen. Die zijn onderdeel van de Signature-lijn, een nieuw initiatief van LG dat je nog het best kan omschrijven als een label dat kleeft op bijzondere producten. Dus niet enkel televisies, maar ook bijvoorbeeld op een koelkast.
“We merkten dat onze afdelingen naast elkaar bestonden en dat er intern weinig interactie was, wat bijvoorbeeld een minder eenvorming design opleverde. Dus besloten we met Signature premiumproducten te creëren waar teams van verschillende afdelingen aan meewerkte”, zegt Peeters. Aan het resultaat merk je dat ook. Zo is de wasmachine uit de Signature-lijn niet enkel uitgerust met een dubbele trommel, maar verloopt de bediening via een cirkelvormige display. Net zoals de cirkelvormige covers die eigen zijn aan LG-smartphones.
Op mobiel vlak is het relatief rustig bij LG, op de presentatie van een nieuwe K-familie na. Met prijspunten rond 200 euro mikken deze toestellen op prijsbewuste consumenten. Een nieuw vlaggenschip als opvolger van de G4 was er niet. CES is daar niet het juiste moment voor, gegeven dat over een aantal weken in Barcelona het Mobile World Congress doorgaat.