Redactie

De trends van CES, deel 3

In dit laatste deel van onze reeks over de écht belangrijke trends van CES 2016, sluiten we af met een kijk naar de trends die wat meer onder de oppervlakte sluimeren.  Bekijk zeker het eerste en tweede deel van ons overzicht, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

,

Het is een trend dat al langer speelt: merknamen die compleet nieuwe richtingen uitgaan of bij nieuwe partijen terechtkomen. De tv-afdeling van Philips is daar een mooi voorbeeld van: eigenlijk zijn Philips-tv’s afkomstig van TP Vision, een Chinese onderneming. Maar wel met de kennis en personeel van de voormalige Philips-afdeling.

Net na CES werd wel bekengemaakt dat TP Vision een andere koers zal varen. Het lijkt alsof er einde komt aan die high-end Philips-televisies met Ambilight langs alle zijden en dat de Nederlandse merknaam vooral zal prijken op middenklassers en budget-tv’s. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.

Over Philips gesproken, hun voormalige audio-afdeling heeft een succesvolle transitie gemaakt naar de groep van Gibson (zij van de gitaren) en heet nu achter de schermen Gibson Innovations. Op CES kon je in een reusachtige tent ontdekken hoe immens groot de Gibson-holding wel is, met tientallen grote en kleine, oude en gloednieuwe merken in de portfolio.

De naam ‘Philips’ blijft bestaan in de audiowereld, want zeer succesvol in bepaalde productcategorieën, zoals hoofdtelefoons. Gibson Innovations zet dit jaar ook heel sterk in op de naam ‘Onkyo’. Niet de AV-receivers of hifi-spullen, wel nieuwe lijnen hoofdtelefoons en Bluetooth-speakers.

Gegeven dat bijvoorbeeld die hoofdtelefoons mee ontworpen worden door de ingenieurs van Gibson Innovations in Leuven die ook verantwoordelijk zijn voor verschillende uitstekende Fidelio-koptelefoons, zijn we zeer benieuwd naar die Onkyo’s. Oh ja, van die mythische high-end Gibson-hoofdtelefoon was er dit jaar in Vegas wederom geen spoor te bespeuren.

De Harman-groep is een echte zwaargewicht in de audio-industrie. Toch had het op CES geen stand, wel een eigen exporuimte in een hotel weg van de beurs. Je kon daar nieuwe producten van Harman-Kardon, JBL en AKG bewonderen. En toch kwam je de naam van Harman echt overal tegen.

Bij LG bijvoorbeeld, op hun nieuwe lijn televisies. Idem bij TCL, op hun nieuwe QUHD-toestellen. Bij Huawei, die Harman-technologie verwerkt in een nieuwe tablet. Op dezelfde manier zie je de Harman-Kardon-kennis bij verschillende automerken opduiken. Duidelijk is dat de Harman-groep een heel aparte koers wil varen.

,

“Een tv is maar een tv”, hoorde je hier en daar op CES vallen. Feit is dat verschillende fabrikanten bezig zijn met andere manier om video te bekijken. Er is vernieuwde interesse in projectie bijvoorbeeld, omdat nu eindelijk werk wordt gemaakt van betaalbare projectors op basis van lasers. Het is al jaren een veelbelovende technologie, interessant omdat het onder meer zonder een (dure en warme) lamp werkt.

Vorig jaar stormde de Epson LS-10000 het podium op, om prompt een EISA-award in ontvangst te nemen. De voorbije maanden zijn er nog wat laseraankondigingen geweest.

Op CES ontdekten we laserprojectie onder meer bij Sony, dat naast zeer indrukwekkende short-throw 4K-projector die het al eerder demonstreerde uitpakte met een supercompacte short-throw laserprojector die op batterijen werkt en eigen speakers bezit. Ideaal voor wie in zijn bed op het plafond nog even een filmpje wil bekijken, lijkt het ons.

Bij LG zagen we de Ultra Short Throw LED Home Theater Projector. Ook dit is een heel compacte projector, maar niet met laser, wél met ingebouwde smart tv-functies, zoals een Netflix-app. Dat kom je niet gauw tegen… Dat kan je ook zeggen van het oprolbare scherm dat LG op zijn stand als prototype toonde.

,

Dus je hebt de neiging om logo’s op dozen van elektronische apparatuur te negeren? Misschien toch even opletten, want er zijn weer nieuwe logo’s uitgekomen die wel relevant zijn als je een toestel wil kopen die toekomstgericht is.

De belangrijkste logo-aankondiging is ongetwijfeld die van de UHD Alliance. Hun Ultra HD Premium-logo wordt ondersteund door de filmindustrie, tv-fabrikanten en distributeurs. Koop je een tv met dit logo, dan zou het overweg kunnen met HDR, meer kleuren en Ultra HD.

Ook op CES werd het nieuwe Hi-Res Music-logo onthuld door CTA, de organisators van de beurs. Dit logo is te onderscheiden van het Hi-Res Audio-logo, dat vooral op compatibele audiotoestellen kleeft en uitgedeeld wordt door de Japan Audio Society. Hi-Res Music is een logo voor muziekuitgevers en –producenten, en is bedoeld als een keurmerk die garandeert dat je muziek in hoge resolutie koopt recht van de bron. Niet cd-kwaliteit dat door een upsampler is gejaagd.

,

Na het uitproberen van de nieuwste Vive van HTC kunnen we getuigen dat Virtual Reality heel dichtbij is – en verdomd veel indruk maakt. Het is nog wat koffiedik kijken of VR-brillen buiten gaming een toepassing krijgen, maar de technologie is in elk geval ronduit verbluffend.

Oh ja, op CES was er al tenminste één andere type VR-toepassing die op veel aandacht kon rekenen: virtuele porno. Neen, we hebben het niet uitgeprobeerd, maar afgaande op reacties van collega’s zijn zelfs deze vroege adult VR-omgevingen zeer… afleidend.

Alle gekheid op een stokje, virtual reality heeft het potentieel om de wereld van entertainment (en meer) volledig op zijn kop te zetten. De technologie bij HTC, Oculus Rift, Sony en anderen staat zo goed als op punt en veel partijen zijn bezig met het creëren van VR-content.

Het is ook geen toeval dat er op deze CES zoveel nieuwe 360-gradencamera’s gelanceerd werden. Maar wie wil VR echt, vraag je je misschien af? Veel mensen, afgaande op de lange wachtrijen op CES om een Galaxy Gear van Samsung uit te proberen.

,

Ook IoT is klaar om de wereld te veroveren, min of meer toch. Het Internet der dingen blijft nog altijd een collectie van allerlei losse slimme toepassingen voor thuis en onderweg, gaande van slimme lichten die zichzelf aanschakelen als je door de voordeur wandelt tot wasmachines die communiceren met webwinkels als de waspoeder dreigt op te raken.

De ideeën zijn er duidelijk, ook heel wat toestellen en toepassingen, maar het universele kader om alles samen te binden ontbreekt nog. Maar hoelang nog?

Heel veel merken zijn met IoT bezig, waaronder uiteraard ook LG en Samsung. Omdat die bedrijven net zijn breed in de markt staan – en in Zuid-Korea nog breder dan bij ons – is het tweetal heel goed geplaatst om IoT aan te zwengelen. Samsung toont al de weg door hun toekomstige televisies uit te rusten met een ingebouwde IoT-hub, waardoor ze diverse slimme toepassingen kunnen aansturen.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.