De vorig jaar onder veel media-aandacht gelanceerde Twitter #Music-dienst sluit zijn deuren. Bijna tegelijkertijd duiken er geruchten op over een Spotify-kloon van Apple.
#Music werd in april 2013 geboren, maar zal nooit meer bereiken dan zijn zijn eerste verjaardag. De dienst heeft als doel artiesten en albums die een hype zijn op Twitter onder de aandacht te brengen en Twitteraars naar muziek te leiden. #Music tradt op als aggregator; Twitter bood zelf geen muziek aan, maar bracht mensen bij diensten als iRadio en Spotify
Het motief om #Music stop te zetten moet je niet ver zoeken. Ondanks veel hype rond de dienst, was er nauwelijks interesse van het grote publiek. Iets dat Twitter klaarblijkelijk doorhad, want het deed zelfs geen moeite om ooit een Android-versie van de #Music-app uit te brengen.
#Music stopt op 18 april. Of Twitter zich volledig afkeert van streaming muziek, moet nog blijken. Een tweet – hoe kan het ook anders? – van Twitter Music belooft verdere "experimenten" op het gebied van muziek.
,
Twitter stopt dan (voorlopig) met streaming muziek, een andere grote speler wil het net omhelzen. In een artikel in het muziekblad Billboard valt te lezen dat Apple plannen heeft om een volwaardige Spotify-kloon uit te brengen. Daarover zouden gesprekken met platenlabels aan de gang zijn, weet Billboard.
Apple is met de iTunes Store de kampioen van de digitale downloadverkoop qua muziek én lanceerde vorig jaar gepersonaliseerde radiostations via iRadio, maar wil toch een alles-wat-je-kan-beluisteren-abonnement aanbieden. Dat heeft alles te maken met het succes van diensten als Spotify en de verkoop van digitale muziek.
Voor het eerst in tien jaar is er geen stijging genoteerd qua digitale muziekverkoop, en wellicht ziet Apple de bui hangen. Steeds meer mensen verkiezen 'toegang' tot een gigantische muziekbibliotheek boven het 'bezitten' van muziekbestanden.
Tegelijkertijd wil Apple zijn sterke positie als de grootste digitale muziekverkoper niet kwijt. Daarom zou het overwegen om de iTunes Store via een app beschikbaar te maken op Android-toestellen, zegt Billboard.
Zo'n zet zou enkele jaren geleden ondenkbaar zijn geweest. Apple zag de iTunes Store immers als een manier om nieuwe klanten te winnen voor Apple-hardware en bestaande klanten te binden. Als iTunes naar Android komt, zou dat betekenen dat Apple nu overtuigd is dat de iTunes Store een eigen bestaansreden mag hebben.