Samsung gaat in de komende maanden zestig eigen winkels openen in heel Europa. Naast Nederland, staat een retailoperatie in landen als Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje op stapel. België staat vooralsnog niet op het menu.
De winkels komen er al tegen april. Samsung kan zo snel handelen omdat het bedrijf niet van nul start, maar een meerderheidsaandeel neemt in de Europese keten Carphone Warehouse. Het zijn hun panden die helemaal worden omgetoverd tot wit-blauwe verkoopsparadijzen waar een heel uitgebreid aanbod van Samsung-producten zal geëtaleerd worden. De nadruk zal liggen op mobiele producten, zoals tablets en laptops, en schijnbaar niet op pakweg beeld of witgoed.
Door het openen van eigen winkels die volledig in teken staan van eigen producten en accessoires, bewandelt Samsung hetzelfde pad als Apple. Op korte tijd heeft die wereldwijd meer dan 420 winkels geopend, een strategie die de grote rivaal van Samsung geen windeieren heeft gelegd. Apple rapporteerde nog recent over de kerstperiode meer dan zeven miljard dollar via de Apple Stores te hebben opgehaald.
Helemaal verrassend is de zet niet, want in de Verenigde Staten heeft Samsung al sinds 2012 eigen winkels, vaak niet zo ver ingeplant van een Apple Store. Een omgeving waar het steeds drukker wordt, want die andere grote rivaal – Microsoft – bouwt nu ook aan zijn eigen Amerikaanse keten, liefst ook met locaties in de buurt van Apple.