Kennelijk zijn wij niet de enigen die denken dat Virtual Reality aan de rand van een grote doorbraak staat. Oculus VR is met zijn VR-bril grote golven aan het maken. Dat er nieuwe investeerders gingen opdagen leek een quasi zekerheid. Maar een volledige overname door Facebook, neen, dat hadden we echt niet gedacht.
Instagram, Whatsapp, daar zien we nog de verbinding met Facebook, maar Oculus VR? Wat moet Facebook met de makers van Oculus Rift? Zitten we te wachten op Candy Crush, Farmville of Facebook-updates in VR?
Het officiele antwoord vinden we in de persreleases van Oculus VR en Facebook.
Voor Oculus VR is het duidelijk dat ze de financiële slagkracht van Facebook goed kunnen gebruiken. Palmer Lucky, CEO van Oculus VR: "Dit partnerschap is een van de belangrijkste momenten voor virtuele realiteit: het geeft ons de beste kansen om echt de wereld te veranderen. Het opent deuren naar nieuwe opportuniteiten en partnerships, het vermindert het risico dat verbonden is aan fabricage en werkkapitaal, het laat ons toe om meer 'gemaakt-voor-VR' content te publiceren en tot slot kunnen we nu volop focussen op waar we best in zijn: de lastigste engineering-uitdagingen aanpakken en de toekomst van VR waar maken."
Facebook ziet VR dan weer als het sociale platform van de toekomst. Mark Zuckerberg, CEO van Facebook: "Vandaag is mobiel het platform bij uitstek, maar we maken ons ook klaar voor het platform van de toekomst. Oculus VR heeft een kans om het meest sociale platform ooit te maken, en de manier waarop we werken, spelen en communiceren te veranderen."
Aan de deal hangt een prijs van 2 miljard dollar, je leest dat goed. 400 miljoen daarvan wordt in cash betaald, de rest in Facebook aandelen. Als Oculus VR bepaalde objectieven haalt krijgen ze nog eens 300 miljoen extra in cash en aandelen.
Lees de volledige persrelease van Oculus VR hier.
Lees de volledige persrelease van Facebook hier.
Hoe dan ook, mochten Sony en Valve nog twijfels gehad hebben over de slagkracht van Oculus VR, dan zijn die bij deze vermoedelijk van de tafel geveegd. Wat tot nu toe een goede concurrent was, is in één klap uitgegroeid tot een geducht tegenstander. Maar goed, de toekomst van Virtuele Realiteit is weer een stap dichterbij. Rest ons enkel nog de vraag hoe die toekomst er uit zal zien. Wij staan alvast niet te trappelen voor Facebook-ads tijdens onze VR-belevenissen.