Philips verkoopt zijn afdelingen voor audio, video en accessoires aan het Japanse Funai. De verkoop volgt op het overdragen van de tv-afdeling aan de Chinese TP Vision vorig jaar.
Door die eerdere verkoop aan TP Vision komt het afstoten van nog een groot deel van Philips niet helemaal als een verrassing. Tegelijkertijd was Philips wel sterk bezig met het uitbouwen van het submerk Fidelio, bestaande uit een grote line-up audioproducten. Verschillende daarvan, zoals de L1 en X1-hoofdtelefoons en de draadloze A9-speakers, konden rekenen op goede reviews en awards.
Nu gaat het om de Lifestyle Entertainment Business van Philips. Die omhelst audioproducten, maar videoproducten zoals de HMP-7001-mediaspeler, en accessoires zoals iPod-docks. Funai – bij ons minder bekend maar wel te beschouwen als een groot Japanse elektronicabedrijf – zal nog in de eerste helft van dit jaar de overname vervolledigen.
Het enige wat schijnbaar overblijft als onderdeel van de 'originele' Philips is de healthcare-afdelingen (die serieus in de lift zit) en alles wat met verlichting te maken heeft.