Gamereview: Far Cry 3

Het begon als een tropische vakantie voor Jason, zijn twee broers en twee vriendinnetjes. Lekker luieren, afgewisseld met een beetje sporten en vooral veel feesten. De droom spat al snel uiteen in een nachtmerrie. Deze kleine groep eilandjes mag er dan op het eerste gezicht paradijselijk uitzien, ze worden al jarenlang verscheurd door een aanslepend gewelddadig conflict. Aan de ene kant staat een bende psychopathische huurlingen, aan de andere kant een groep burgers die zich zo goed en zo kwaad mogelijk tracht te verzetten tegen deze killers.

Zonovergoten thriller
Je kijkt deze levensgevaarlijke spelwereld in door de ogen van Jason Brody. Far Cry 3 is er niet de game naar om je emoties te sparen. Het duurt geen kwartier of je bent doordrongen van de rauwe terreur die je dit avontuur te wachten staat. De game schrikt er niet voor terug om vermeende hoofdrolspelers te laten omkomen en de beleving met ijzingwekkend spannende thrillermomenten even in een hele andere richting te duwen. Meer dan tien uur diep in de game zal je nog altijd versteld staan van de bloedmooie omgevingen, met azuurblauwe baaien en weelderige, ongerepte jungle. Maar je hebt maar een fractie van die tijd nodig om te beseffen dat dit weinig meer is dan erg overtuigende schone schijn.

Far Cry 3 dropt je in een uitgestrekte open spelwereld die duizenden vierkante meters heel gevarieerd terrein omvat. Je zal door een jungle ploeteren, langs steile kliffen navigeren, in de branding duiken op zoek naar de onderwateringang van een grot, zendmasten beklimmen, in dorpjes buit ruilen voor wapens en andere items, en nog veel meer. Dat doe je te voet, maar voor langere afstanden vind je altijd wel ergens een terreinwagen, quad, buggy, jetski, motorboot, deltavlieger of een van de andere voer-, vaar- en vliegtuigen. Far Cry ziet er mooi uit op de consoles, maar de hoogvlieger is zonder twijfel de PC-versie. Heb je een straffe game PC thuis staan? Dan zal Far Cry 3 die serieus laten zweten. Zelfs mijn machine met twee GeForce GTX 480 in SLI en een sixcore Intel Extreme processor moet op het allerhoogste detail de duimen leggen. Mijn god, wat ziet dit spel er bloedmooi uit.

,

Het roofdier in kou
Zo’n vrij te verkennen open spelwereld nodigt uit tot afdwalen van de centrale verhaallijn. Dat doe je zoals zoveel dingen in Far Cry 3 niet zonder risico, maar je verdubbelt er de lengte van je singleplayerbeleving mee en het geeft deze tropische eilandengroep nog meer textuur. Het is altijd duidelijk wat je te doen staat om de plot voort te stuwen, maar tijdens het eerste anderhalf uur word je in vermakelijk en intens vermomde praktijklessen alle opties en gameplaymechanismen aangeleerd. Daarna word je meestal helemaal vrijgelaten in de keuze van je volgende objectief en hoe je dat wenst aan te pakken.

Als Jason sta je er meestal alleen voor. De vijand is niet alleen numeriek sterker, hij beschikt vaak ook over heel wat vuurkracht. Dat wil niet zeggen dat een brutale, frontale aanval op een goed ingegraven groep tegenstanders noodzakelijkerwijs op een zelfmoordmissie uitdraait, maar de slimme speler zal al snel een tactiek kiezen die het beste op de situatie en tegelijk ook op zijn persoonlijke speelstijl aansluit. Bijvoorbeeld door eerst een paar wachtposten ongezien te besluipen en geruisloos uit te schakelen. Of door de vijand vooraf van op relatief veilige afstand met een scherpschuttersgeweer uit te dunnen. Afleidingsmanoeuvres, dodelijk verrassende flankaanvallen en andere guerrillatactieken worden al snel een tweede natuur.

Jagen op groot wild
Ondanks die open spelwereld en de grote vrijheid in wat je doet of juist niet doet, geeft Far Cry 3 een heel samenhangende indruk. Dat heeft één en ander te maken met de overtuigingskracht van de game en de manier waarop die uitgestrekte, levensgevaarlijke speeltuin steeds meer van zijn geheimen prijsgeeft. De tussenfilmpjes slagen erin om heel wat hoofdrolspelers een diepgang te geven die zeldzaam is voor videogamepersonages. Al betreft het in sommige van de minder prettige, gestoorde gevallen dat je ze heel wat beter leert kennen dan je zelf had gewild. Tenslotte kan ik je hier ook al vertellen dat je personage zowel fysiek als mentaal door een hel gaat, vol dramatische ontwikkelingen die duidelijk hun sporen nalaten op zijn karakter.

Je kan je ook – al dan niet recreatief – bezighouden met de jacht op middelgroot tot groot wild. Huiden van niet altijd ongevaarlijke dieren leveren behalve een mooi bedrag ook mogelijkheden op om je uitrusting op te waarderen. Voel je je meer op je gemak met een granaat meer op zak? Vil een paar wilde varkens voor de gepaste draagtas. Geef je liever geen geld uit aan gezondheidsdrankjes? Pluk dan zelf de juiste kruiden. Over geld gesproken, je spekt je portefeuille sneller wanneer je – vaak, maar niet altijd linke – karweitjes voor eilandbewoners opknapt en het kan zeker geen kwaad om gesneuvelde tegenstanders van hun cash te ontdoen.

,

Samen in de tropen
Naast het lijvige singleplayeravontuur en intense competitieve multiplayermodi telt Far Cry 3 ook nog een coöperatieve campagne. Daarin kun je met twee tot vier spelers samen door een speciaal voor dit luik uitgewerkt verhaal ploegen. Dit avontuur speelt zich een half jaar voor de gebeurtenissen van de singleplayercampgane af en draait rond vier personages die wraak willen nemen op de man die hun geld stal. Op zich is de opzet leuk, maar het concept mist de krachtige verhaallijn van de singleplayer. Daarnaast is er ook nog een competitieve online multiplayer, maar die valt in het niets vergeleken met de singleplayer. Er zijn zelfs geen voertuigen aanwezig. Aanzie daarom Far Cry 3 als een game die je best alleen speelt.

Tropisch buffet
Far Cry 3 is meer dan een shooter, het is een beklijvend avontuur dat je zelf voor een groot stuk invult. Bovendien kun je zelf tropische arena’s bouwen om er met vriend en vijand in te keer te gaan. Voor de allermooiste ervaring speel je deze game best op pc, maar ook de PS3- en X360-versies zien er bijzonder mooi uit. Hoe je Far Cry 3 ook speelt, na afloop associeer je palmbomen niet langer met hangmatten, tropische cocktails en paradijselijk witte stranden. Far Cry 3 is een hel, en wat voor één!