Dankzij de mix van overdadige actie en verbale humor was Red een onverwacht succes. In Red 2 draait het opnieuw rond een groep overjaarse maar toch verrassende kwieke geheimagenten, aangevoerd door Frank (Bruce Willis). Net zoals voorheen wordt hij 'geholpen' door zijn paranoïde sidekick Marvin (John Malkovich) en vamp-MILF-scherpschutter Victoria (Helen Mirren).
De eerste Red-film gaan we wellicht nooit vergeten, zelfs als we even oud zijn als Willis en co. Dat is allemaal de fout van audiofabrikanten, die om hun laatste surroundapparatuur te demonstreren aan journalisten maar al te graag grijpen naar een filmfragment van de eerste minuten van Red. Het is dan ook een zeer explosief begin: een groep commando's denkt de gesettelde Frank 's avonds in zijn woning te overvallen maar waren vergeten dat Willes het soort persoon is met een wapenkelder. Het vuurgevecht dat volgt is prachtig gemixet voor surround, wat meteen de verklaring is van waarom die audiomerken altijd naar hetzelfde Red-fragment grijpen.
,
Red kon je nauwelijks een serieuze film noemen. De film zit propvol droge, soms wrange humor, vooral bij de vele verwijzingen naar de hoge leeftijd van de personages en acteurs. In die zin kan je het een beetje vergelijken met de Expendables-films, waar Willis trouwens ook in figureert. Net als pakweg de Ocean's Eleven-films, neemt Red zich gewoon niet echt serieus en dat maakt de film zeer vermakelijk.
Bij de tweede Red-film blijft humor een belangrijk element. Meer zelfs, het wrange is wat verlaten ten voordele van slapstick en – hoe is het mogelijk – nog meer overacting. Het maakt Red 2 veel meer een comedie dan een actiefilm, hoewel er nog altijd duchtig wat wordt afgeschoten, opgeblazen en in de prak gereden. Zelfs de slechterik van dienst (Anthony Hopkins) is eerder dement dan echt kwaadaardig te noemen.
Red 2 komt wellicht daarom trager op gang. Eerst krijgen we een inkijk in het leven van Frank, die krampachtig probeert een normale partner te zijn voor Sarah (Mary-Louise Parker). Alleen heeft zij bitter weinig zin in een normaal gezinsleven; als ex-ambtenaar ziet ze wel iets in een tweede carrière als spion, of zoiets. Een aantal stappen later komen we in een klassiek achtervolgingsscenario terecht, waarbij Frank en co proberen een verloren kernbom terug te vinden – en en passent hun huid te redden. Er is een twist in het verhaal, maar die verklappen we niet.
Overigens, als er voor overacting ooit Oscars werden uitgereikt, dan ging die heel waarschijnlijk wel naar Catherine Zeta-Jones' poging om een Russische femme fatale te spelen. Met een cowboyhoed, typisch voor Moskou. Maar het stoort niet, het past gewoon bij de film.
Maar wees gerust, Red 2 zit bol van actiescenes die even over the top zijn als altijd. Let bijvoorbeeld op de onwaarschijnlijke manier hoe Willis achter het stuur kruipt van een zeer snel bewegende Porsche of het handgemeen met de Koreaanse Byung-hun Lee in de straten van Parijs. Misschien is het een tikkeltje minder spannend, wegens al eens gezien, maar toch genietbaar. Net vanwege die mix van humor en gestileerd geweld is dit misschien wel de actiefilm om met het lief te bekijken, in plaats van de zoveelste RomCom. En hey: er is een happy end.