Redactie

Sleepy Hollow

Tegen het einde van Sleepy Hollow heb je wel een paar afgehakte hoofden teveel gezien, maar Tim Burtons adaptatie van Washington Irvings ‘The Legend of Sleepy Hollow’ staat dertien jaar na zijn cinemarelease nog steeds als een huis.

Dat hebben we natuurlijk ten eerste te danken aan de onverwoestbare regisseurs-acteurstandem Tim Burton/Johnny Depp (yep, zij weer), maar het is vooral de manier waarop het Amerikaanse sprookje uit 1813 werd geactualiseerd die er een joekel van een klassieker van maakt.

Net als in het originele werk moet detective Ichabod Crane (Depp) een aantal gruwelijke moorden in het dorpje uit de titel zien op te lossen, die volgens de legende werden gepleegd door een ruiter zonder hoofd. Burton en scenarist Andrew Kevin Walker (Se7en) lieten zichzelf heel wat vrijheden toe ten opzichte van het origineel, maar bleven in de vroege negentiende eeuw, en actualiseerden de boel vooral door de opkomst van forensisch onderzoek mee te nemen in het verhaal.

Zo wordt Sleepy Hollow, naar het einde toe, ook een mooie clash tussen de werelden der magie en wetenschap. En maar goed ook, want bijna was de film een poepgewone slasherprent geworden. Tot filmstudio Paramount Burton aan boord haalde, en – in nog steeds een van de schrijnendste verhalen over de meedogenloosheid van Hollywood – de originele regisseur Kevin Yagher demoveerde tot make-up-artiest.

Zaterdag 16 juni op VT4 om 23u00

 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.