Optoma zat vrij snel op de 3D-kar met zijn projectoren. Met de 3D-XL leverde het eerst een oplossing om 3D-content af te spelen op bestaande DLP-link 3D-projectoren. Die projectoren, dikwijls meer op de datamarkt gericht, waren wel 3D-compatibel maar accepteerden geen 3D-content via HDMI.
Daarna kwam er een reeks projectoren waarop je wél rechtstreeks via HDMI 3D-content kon aanleveren, zoals de HD33 – de 3D-instapversie die in FWD Magazine 39 aan bod kwam.
Met deze HD83 presenteert Optoma nu ook een volwaardige ‘Home Theater’-projector.
,
Het chassis van de HD83 ziet er alvast netjes uit en is afgewerkt in een matzwarte tint. De projector is wel vrij diep en de aansluitingen staan achteraan, maar zitten gedeeltelijk onder het chassis weggewerkt. Daardoor steken de kabels niet al te ver uit aan de achterzijde. Bovendien is het op deze manier makkelijker om kabels uit het zicht weg te werken, wat sowieso mooier oogt – zeker wanneer je de projector in in een woonkamer wil opstellen.
Je hebt nog steeds een beperkte vrijheid bij de plaatsing, maar toch al beduidend meer dan bij de eerder vernoemde HD33. De projector heeft een gemiddeld zoombereik en een beperkte hoeveelheid lensshift. Het valt ons daarbij op dat de bediening van de zoomlens en lensshift op de voorzijde onderaan de projector te vinden is. Dat is niet erg handig, ongeacht of je de projector ophangt of ergens op een schap plaatst. Hangt de projector aan het plafond en wil je wat bijregelen, dan is het zelfs ronduit lastig. Bedieningstoetsen aan de zijkant of bovenzijde waren een betere keuze geweest.
In de standaard lampmodus (‘Laag’) is de Optoma redelijk stil en sluit de geluidsproductie aan bij concurrerende niet-DLP projectoren, al zijn die meestal nog een tikje stiller. Met de lamp in de hoogste stand moet je al heel wat meer ventilatorlawaai slikken, maar voor een DLP-projector vinden we dit nog steeds zeer acceptabel. De Optoma nestelt zich op dit vlak bij de betere toestellen.
Het bedieningsgemak is een gemengd verhaal. We zijn niet erg tevreden over de afstandsbediening omdat die te veel erg kleine toetsen gebruikt. Anderzijds biedt de remote wel toegang tot heel wat functies zonder dat je in de menu’s moet gaan snuisteren. In de menu’s zelf vinden we een heleboel nuttige functies om de projector zo goed mogelijk af te stellen. Zo beschik je over een zeer uitgebreid en duidelijk ‘Kleur’-menu waarin je alle mogelijke standaarden kan selecteren. Kalibreren lijkt ons dan ook perfect mogelijk.
Een interessante optie om je scherm optimaal te benutten is de ‘SuperWide’-mode. Films in het 21:9-beeldformaat zie je op een 16:9-beeldscherm normaal gezien met zwarte balken boven en onder het eigenlijke beeld. Met SuperWide zoomt de projector dan licht in tot een 2:1-beeldverhouding. Je verliest links en rechts dan wel een klein beetje beeld, maar de zwarte balken boven- en onderaan worden ook veel kleiner. Niet ideaal, maar een mooie tussenoplossing.
,
Bij de beeldverwerking zijn de resultaten eerder gemengd. De ruisonderdrukking doet zijn werk prima, maar de de-interlacing is vrij matig. Dat hoeft geen probleem te zijn voor Blu-ray of DVD aangezien je de Blu-ray-speler daar het lastige werk kan laten doen door hem in 1.080p-modus te zetten. Maar voor digitale televisie die bijvoorbeeld in 1.080i aangeleverd wordt kan het lastiger zijn. Daarbij is het mogelijk dat bijna horizontale lijnen een gekartelde rand tonen.
De bewegingsscherpte is matig, al kan je met PureMotion wel schokken uit panbeelden wegwerken. Op dat laatste vlak doet deze projector het zelfs vrij goed, maar het laatste beetje detail uit een bewegend beeld opvissen lukt minder goed. Er blijft bij snelle bewegingen altijd een lichte dubbele of wazige contour zichtbaar. Bij eerder rustige content laat de Optoma wel heel wat scherpte zien. Met PureDetail in de laagste stand vinden we de beelden overigens net wat fijner gedetailleerd zonder overmatige scherpte.
De kleuren ogen zeer goed, vooral met de ‘Reference’-instelling. Groen is licht te donker, maar het effect daarvan is nauwelijks zichtbaar op echt filmmateriaal. De grijsschaal is voorbeeldig en ook de helderheidscurve verloopt quasi perfect. De beelden stralen een rustige kleur uit, maar lijken tegelijk ook levensecht. Wie voor iets meer punch wil gaan, kiest beter voor de 'Cinema'-instelling. De kleuren zijn dan intenser en het contrast in het beeld wordt dan ook sterker benadrukt.
De beste zwartwaardes zal je niet vinden bij deze projector. Het resultaat is in dat opzicht eerder gemiddeld, en ten opzichte van heel wat projectors uit hetzelfde segment zelfs vrij matig. De Optoma beschikt over een dynamische iris, maar kan ook de lamp dimmen op basis van de beeldinhoud. Helaas vonden we geen van beide methodes echt optimaal. Lampdimming raden we echt af: het effect is te zichtbaar, je ziet het beeld plots helderder of donkerder worden. De iris levert iets beter werk, maar ook hier zijn de veranderingen dikwijls merkbaar. Concurrenten zoals Sony leveren in dat opzicht veel betere resultaten. Geef de iris dus een kans: ze verbetert de zwartwaarde behoorlijk, en in het ergste geval kan je ze altijd terug afzetten.
We zijn ook licht teleurgesteld over de lichtopbrengst, die zelfs in de helderste beeldmode niet echt de fabrieksspecificatie weet te benaderen. De 'Cinema'-instelling levert wel voldoende helderheid, maar de ‘Bright’-mode voegt daar helaas maar weinig aan toe.
Net zoals de HD33 kan je de HD83 gebruiken met een bril die wordt gesynchroniseerd op basis van RF-signalen. Die zijn betrouwbaarder dan IR, dat je makkelijk kan onderbreken door even weg te kijken. De bril en emitter zijn helaas optioneel, maar ze zijn wel heel schappelijk geprijsd – vooral omdat de emitter geen meerprijs draagt. Een nog goedkopere oplossing is de aanschaf van een IR-bril, waarna je de ingebouwde IR-emitter kan gebruiken.
De 3D-beelden zijn volledig vrij van crosstalk, en de kleuren zien er ook hier goed uit. Maar omdat de lamp iets minder sterk is dan bij de HD33, zit er toch duidelijk minder leven in de beelden.
,
Ten opzichte van de HD33 krijg je bij de HD83 meer flexibiliteit bij de plaatsing en vooral iets betere zwartwaarden. Helaas levert de HD83 daarbij wel wat aan lichtopbrengst in.
Deze Optoma HD83 profileert zich daarom iets meer als een degelijke 'Home Theater'-projector voor 2D dan de goedkopere HD33. Die laatste lijkt ons voor 3D echter wel de betere keuze.
,
Garantie (projector / lamp) | 3 jaar / 2000 uur of 1 jaar |
Technologie | DLP |
Resolutie (pixels HxV) / beeldformaat | 1920×1080 / 16:9 |
Afmetingen (mm – bxhxd) | 372x194x490 |
Gewicht (kg) | 8,4 |
Geluidsniveau (standaard / eco) (dB) | nb / 22 |
Energieverbruik (standaard / eco / standby) (Watt) | 375 / nb / 1 |
Lichtintensiteit (ANSI Lumen) | 1600 |
Contrastratio (statisch / dynamisch) | nb / 50000:1 |
Levensduur lamp (standaard / eco) (uur) | nb / 4000 |
Zoom (grootte) / Focus | manueel (1,5x) / manueel |
Lensshift (V / H) | manueel (V +13/-12% ;H +/-15%) |
Lensoffset | 117% |
Horizontale keystone-correctie (graden) | neen |
Verticale keystone-correctie (graden) | ja, +/- 15 graden |
Projectieafstand (min – max in m) | 1,5 – 10,0 |
Schermgrootte (diagonaal min – max in m) | 0,76 – 7,62 |
Lens Throw Ratio (verhouding afstand/beeldbreedte) | 1,45 – 2,28 |
100-inch beeld (min – max afstand in m) | 3,21 – 5,04 |
Metingen | |
Gebruikte instelling | Reference |
Lichtopbrengst (lumen) | 484 |
Zwartwaarde (lumen) | 0,329 |
Contrast | 1469 |
Responsscore voor bewegende beelden (op 5) | 2 |
Aansluitingen – In | |
HDMI | 2 |
Component | 1 |
Composiet/S-video | 1 / – |
Pc/Mac | 1 |
Andere | 2x 12V trigger, RS-232C |
Andere uitrusting | |
3D | actief |
Aantal 3D-brillen? (stukprijs) | optioneel (RF: 99 € IR:69 €) |
3D Emitter extern | optioneel (99 €, incl 1 bril) |