Luidsprekerfabrikant KEF viert zijn vijftigste verjaardag, en dat zullen we geweten hebben. Na de introductie van de prachtig vormgegeven Blade (een high-end speaker die zo’n 24.000 euro per paar moet opleveren) kwam KEF enkele maanden geleden alweer met een nieuwe luidspreker op de proppen. Of beter: een hele lijn nieuwe luidsprekers, de R-serie.
KEF claimt dat de nieuwe lijn de prestaties van de duurdere Reference-serie aardig benadert, maar dan voor tarieven die binnen de mogelijkheden van een aanzienlijk grotere groep muziekliefhebbers vallen. Voor de instapper uit de reeks, de R100 boekenplankluidsprekers, betaal je amper 850 euro per paar. Aan de andere kant van het spectrum zit de R900, een statige vloerstaander die 3.750 euro moet kosten.
Het aanbod blijft overigens niet beperkt tot stereo, maar omvat ook twee centerluidsprekers, een subwoofer en zelfs dipoolluidsprekers. Zo hebben de eigenaars van ‘de betere thuisbioscoop’ ook weer wat om naar uit te kijken.
,
Bij de voorstelling van de R-serie verwijst KEF opvallend veel naar de nieuwe technologieën die het aanwendde, waarvan een aantal geïnspireerd zijn op de illustere Blade. Geen verkeerde referentie als binnenkomer.
Alle vernieuwingen in detail overlopen zou ons te ver leiden, maar om de nieuwe Uni-Q-driver kunnen we natuurlijk niet heen. Het is een concentrisch opgestelde luidsprekerunit, die de tweeter en mideenheid met elkaar verenigt. De tweeter zit bij zo’n opstelling als het ware in het centrum van de middentoner, waardoor ook het middelpunt van beide drivers op precies dezelfde lijn zit.
Dat geeft de Uni-Q-driver de karakteristiek van een puntbron, waarbij onderlinge tijdsverschillen tussen beide drivers worden weggewerkt met het oog op een meer coherente weergave.
Bij de nieuwe versie maakt KEF gebruik van een legering van aluminium en magnesium voor de 125 millimeter grote middentoner, die eveneens zijn voordeel moet doen met de verbeterde ophanging van de unit. De geventileerde, 25 millimeter grote tweeter kopieert volgens KEF het ontwerp van de tweeter die in de Blade de show steelt, en krijgt een ‘tangerine waveguide’ uit het eigen huis mee. Of in gewoon Nederlands: een geleider die voor een betere spreiding van de hoge tonen moet zorgen.
Het geheel ziet er alleszins buitengewoon fraai uit, en hetzelfde mag gezegd worden van de nieuwe aluminium woofers.
,
De luidsprekers uit de R-serie zijn klassiek gestyled en vallen in eerste instantie op door hun piekfijne afwerking. Dat geldt ook voor de R700 die we op bezoek hebben: de diepzwarte pianoglanslak van deze vloerstaander mag beslist gezien worden, en ook de verdere afwerking getuigt van oog voor detail.
Zo worden de speakergrills door onzichtbare magneetjes op hun plaats gehouden en zit achterop een dubbel paar luidsprekerterminals, degelijke exemplaren die geen probleem maken van wat dikkere kabels. Aangezien het om inschroefbare exemplaren gaat, kan er zonder onnodig gedoe geëxperimenteerd worden met bi-amping en bi-wiring.
In een tijd waarin kleine luidsprekers eerder regel dan uitzondering zijn, gaat van de grote R700 een uitgesproken ‘présence’ uit. De cijfers liegen er dan ook niet om: gemonteerd op de meegeleverde plint en spikes torent de KEF goed 112 centimeter boven de grond uit.
Deze R700 is dan ook de op één na grootste vloerstaander uit de R-serie, één trapje onder de R900. Ook het gewicht van ruim 25 kilogram dwingt meteen respect af – nodig alvast een kameraad uit voor je een setje R700’s begint op te stellen in de woonkamer.
Met uitzondering van de kleinste boekenplankluidspreker uit de reeks – de R100 – zijn alle hifispeakers uit de nieuwe R-serie drieweg basreflexontwerpen. In het geval van de R700 wordt de nieuwe Uni-Q-driver gecombineerd met twee laageenheden, elk 165 millimeter groot en voorzien van een eigen basreflexopening aan de achterzijde van de luidsprekerkast.
Volgens KEF zorgt dat voor een frequentiebereik van 42 Hz tot 28 kHz. De gevoeligheid van de R700 bedraagt 89 dB, niet uitgesproken hoog maar ook niet tenenkrommend laag. De Yamaha A-S2000 versterker die beide KEF’s voor de gelegenheid mag aansturen zou daar alvast geen problemen mee mogen hebben.
,
Onze luistertest beginnen we met de soundtrack van I’m Your Man, een film van Lian Lunson over het werk en leven van Leonard Cohen. Een intrigerend schijfje; niet alleen dankzij de gevarieerde line-up artiesten die hulde komt brengen aan de Canadese meesterbard, ook de verzorgde productie van de live-uitvoeringen mag er zijn.
Bronmateriaal van dat kaliber laat de KEF niet onbenut: de R700 grijpt meteen onze aandacht en laat die niet meer los tot onze cd-speler aangeeft dat de 16 tracks er écht opzitten. Tussendoor mogen we zelfs een aantal onvervalste ‘kippenvelmomenten’ noteren, meer bepaald bij Beth Ortons versie van ‘Sisters of Mercy’ en Rufus Wainwrights geniale vertolking van ‘Everybody Knows’.
Wat daarbij de diepste indruk nalaat is moeilijk aan te geven: is het de haast holografische 3D-afbeelding van het podium die de KEF neerzet, de manier waarop de speakers lijken te verdwijnen in de ruimte, de precieze situering van stemmen en instrumenten of de opvallend goede detailweergave? Wat er ook van zij, het totaalplaatje klinkt immens indrukwekkend.
Je krijgt het gevoel dat je op het beste zitje van de concertzaal bent terechtgekomen, en gewoon naar muziek zit te luisteren in plaats van een stel speakers. Het directe, heldere karakter van de grote R’s is daar natuurlijk niet vreemd aan: de KEF’s dienen tracks quasi onverbloemd op, met zowel de mooie als minder mooie kantjes die erbij horen. Wie een luidspreker zoekt die opnames romantiseert, in een warm kleedje hult of mindere trekjes van randapparatuur camoufleert, is hier duidelijk aan het verkeerde adres.
Wanneer we met elektronische muziek aan de slag gaan, krijgen we een droge, snelle bas te horen die heel wat punch in de schaal gooit. Ons doen vergeten dat we met een 2.0-opstelling spelen lukt echter niet. Niet dat een subwoofer onmisbaar is bij de R700’s, maar KEF lijkt bij de afstelling van de speakers eerder voor controle en snelheid te hebben gekozen dan voor een maximale laagextensie.
Dat mist z’n uitwerking niet: zelfs de dolgedraaide drumcomputers in DJ Shadows ‘Stem Long Stem’ slagen er niet in om de R700’s uit hun lood te slaan. Bij dit soort werk merken we overigens dat we vaak in de verleiding komen om de volumeknop een slag naar rechts te geven, zodat de bassen ook echt voelbaar worden in de kamer.
In combinatie met de uitgesproken directe, ruimtelijke en gedetailleerde weergave worden je zintuigen dan langs alle kanten gebombardeerd met prikkels, een intense ervaring. De prijs die je voor dat opwindende karakter betaalt, is dat het na een tijdje vermoeiend kan worden.
,
Als we op onze ervaringen met de R700 mogen voortgaan, heeft KEF met de nieuwe R-serie een indrukwekkende reeks luidsprekers aan zijn aanbod toegevoegd.
Het zijn echter geen allemansvrienden: niet iedereen zal het heldere, directe karakter meteen in z’n hart sluiten. Anderzijds hebben we nog maar weinig andere speakers gehoord uit dit prijssegment die een dergelijke geloofwaardige soundstage weten neer te zetten.
maar de grootste prestatie van de R700’s is misschien nog dat ze muziek in alle omstandigheden laten voorgaan op de apparatuur, en dat is minder evident dan het klinkt. Alleen al daarom bevelen we aan om deze KEF’s beslist een keer te gaan beluisteren bij je dealer.
,
De technische specificaties van de R700 kan je terugvinden op de productpagina van KEF.