Mobile

Review: JBL ProCoustics MS-2

De JBL MS-2 is het kleine, draagbare broertje van de MS-8. Die laatste is een combinatie van een geavanceerde audioprocessor en een meerkanaalsversterker, die onder meer een uitgebreide equalisersectie omvat en een brok surroundprocessing om ‘u’ tegen te zeggen.

Een ronduit indrukwekkend stukje technologie, maar niet meteen een toestel dat binnen ieders bereik ligt. De MS-8 moet bijvoorbeeld vast geïnstalleerd worden in de koffer van de wagen, en met een prijskaartje van 799 euro is het ook niet meteen iets dat je als impulsaankoop in huis zal halen.

Net daar komt de MS-2 op de proppen. Het is de bedoeling dat je op dit compacte apparaatje een geluidsbron aansluit – een mp3-speler of smartphone, bijvoorbeeld – waarna je het geluid met een kabeltje doorsluist naar de aux-ingang van het voorgeïnstalleerde systeem. Versterkermodules heeft de MS-2 niet en ook de surroundprocessing raak je kwijt, maar de krachtige equaliserfuncie en de DSP-tijdscorrectie zijn wel behouden. 

,

Voor een apparaatje dat zoveel technologie bevat, zit de MS-2 er bedriegelijk eenvoudig uit. Op de bovenkant zitten enkele indicatielampjes die aangeven of het toestel stroom ontvangt en of het actief is, en op de voorzijde staan zes druktoetsen: een grote defeat-toets waarmee je het systeem activeert en uitschakelt, een toets voor de set-up procedure en vier toetsen waarmee je de equaliser manueel kan beïnvloeden.

Op de onderkant zitten drie aansluitingen, twee in minijackformaat en één voor de voeding. Alle benodigde kabeltjes zitten gewoon mee in de verpakking, zodat je het toestel meteen kan aansluiten.

Het aansluiten van de MS-2 heeft weinig om het lijf. Je plugt de meegeleverde stroomadapter in op de 12V-voeding in je wagen en sluit de twee minijackkabels aan op de MS-2. Een van die kabels sluit je vervolgens aan op de lijningang van je autoradio, de andere gaat naar de hoofdtelefoonuitgang van je draagbare muziekspeler. Daarna gaan er enkele indicatielampjes branden op de MS-2 en ben je klaar voor de automatische set-up.


,

Die set-up deelt heel wat gelijkenissen met de RoomEQ-systemen die je bij moderne AV-receivers aantreft: via de ingebouwde microfoon en enkele testtonen brengt de MS-2 in kaart hoe ver je van de luidsprekers vandaan zit en in welke mate de luidsprekers alle frequenties correct kunnen weergeven, waarna het toestelletje de onvolkomenheden in de weergave zo goed mogelijk probeert weg te werken.

De JBL MS-2 richt zich dus op twee specifieke gebieden: een lineaire frequentierespons creëren en faseverschillen wegwerken. Die laatste ingreep is er op gericht om alle geluidssignalen precies op het goede moment bij je oren te brengen, wat de samenhang en ruimtelijkheid van het geluid ten goede moet komen. De eerste ingreep moet beperkingen van de luidsprekers in de auto compenseren. Er gebeurt dus behoorlijk wat in het kleine kastje.

Gelukkig merk je daar weinig van bij de set-up: start een track op je muziekspeler zodat je er muziek door de luidsprekers van je wagen weerklinkt, zet de autoradio op een neutrale geluidsinstelling en hou de MS-2 zo’n vijtien centimeter voor je hoofd. Een druk op de set-up toets start daarna de meetprocedure, waarbij enkele testtonen door de autoluidsprekers worden weergegeven. Enkele tellen later geeft de JBL aan of de meting geslaagd is en kiest hij automatisch de gepaste instellingen. Een kind kan de was doen.

,

Voor het grootste deel van deze test beluisteren we de MS-2 in een Opel Astra Sport Tourer die voorzien is van de optionele 'DVD 800 Navi' fabrieksinstallatie – een systeem dat an sich eigenlijk niet onaardig klinkt, maar ook niet echt gevorderde hifi-ambities koestert. Als bron zetten we een Samsung Galaxy S2 smartphone in met de Poweramp-app voor Android als muziekspeler. De geluidsinstellingen van de autoradio en muziekspeler stellen we daarbij eerst in op neutraal.
 


Na de set-up een aantal keer doorlopen te hebben, merken we dat de resultaten van de metingen vrij rechtlijnig zijn. Het komt er gewoon op aan om de MS-2 vooral niet te ver voor je uit te houden en het toestelletje niet te bewegen tot de volledige meting is afgerond – iets wat overigens duidelijk in de handleiding wordt uitgelegd. 

Wanneer we daarna enkele tracks door de lijningang van de radio jagen, merken we al snel dat er een wereld van verschil zit tussen de weergave mét en zonder de JBL MS-2. Het meest opvallend is de aanzienlijk betere stereoweergave, die heel wat evenwichter is dankzij de processing van de MS-2. Onze testtracks klinken ook een stukje ruimtelijker – alsof er een half metertje meer ruimte tussen frontspeakers zit.

De tijdscorrectie op de MS-2 is dus duidelijk een meerwaarde tegenover dezelfde lijningang zonder processing.

,

Ook de equalising die de MS-2 toepast laat zich meteen horen, al gaat hij hier minder subtiel te werk. Tussen de verschillende standen voor de hoogweergave, de laagweergave en de impact gaapt immers telkens een kloof van 3 decibel. Dat lijkt op zich niet zoveel, maar in de praktijk is dat best een hoorbaar verschil.

Je merkt echter ook de beperkingen van het concept: vooral de spektakelgehalte van de weergave en de impact van muziek gaat er op vooruit wanneer de JBL actief is, maar wie uit is op meer verfijning ‘in’ de muziek heeft niet genoeg aan de MS-2. Daarvoor zal je toch echt eerst in betere luidsprekers moeten investeren, eventueel aangevuld met een mooie hoofdunit, een degelijke subwoofer en betere versterking.

We moeten de MS-2 wel nageven dat hij in z’n totaliteit een aanzienlijk beter resultaat neerzet tegenover de weergave zonder processing, terwijl ook voor de equalising automatisch de meest passende instellingen worden gekozen. We hadden alleszins niet het gevoel dat we een beter eindresultaat uit de MS-2 konden halen door met de manuele regelingen aan de slag te gaan.

Wie toch voor manuele aanpassingen kiest, hoeft overigens niet te vrezen dat hij de speakers in zijn wagen zal beschadigen bij normaal gebruik: JBL voorzag immers een aantal beveiligingen op de MS-2 die kleine speakers moeten behoeden voor al te veel enthousiasme van de gebruiker.

,

Met de MS-2 zet JBL een innovatief product in de markt dat doet wat het belooft: het geluid van je autoradio en -speakers aanzienlijk verbeteren. Dat het systeem daarbij erg gebruiksvriendelijk uit de hoek komt en makkelijk van de ene wagen naar de andere verplaatst kan worden, vinden we daarbij een duidelijke troef.

Wat we spijtig vinden is de beperkte inzetbaarheid van de MS-2, aangezien het toestel alleen geschikt is voor gebruik met een lijningang en -uitgang. Die levert sowieso niet de beste klank – de USB-aansluiting in onze Opel Astra zorgt bijvoorbeeld al voor een aanzienlijk betere geluidskwaliteit dan de lijningang – en het sluit uit dat ook radio-uitzendingen of cd’tjes mee kunnen profiteren van de processing van de JBL.

Toegegeven, ook daar heeft JBL een oplossing voor – de eerder vermelde ProCoustics MS-8, een aanzienlijk geavanceerdere sound processor – maar die kost dan ook een stuk meer en moet vast ingebouwd worden in de wagen. Leren leven met die beperking of verder sparen tot je 799 euro kan neertellen voor zijn grote broer is dan ook de boodschap.
 


Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.