De rol van een av-receiver is al lang niet meer beperkt tot die van doorgeefluik voor beeld en geluid. In een markt die bulkt van de concurrentie verwacht de consument steeds meer. Multiroomvoorzieningen bijvoorbeeld, een geavanceerde automatische set-up of digitale iPod-verbinding.
Maar een van de belangrijkste extra’s speelt in op een trend die zich in het hele huis doorzet: een toegenomen aandacht voor de multimediamogelijkheden van het thuisnetwerk en het internet.
,
Helaas was het netwerkluik nooit de sterkste kant bij Harman Kardons AV-receivers die we recent op bezoek hadden.
Zelfs bij een duurder model zoals de AVR460 ( getest in FWD Magazine 36) ontbraken streamingmogelijkheden, en was de USB-aansluiting alleen bruikbaar voor updates van de firmware. Harman stelde daar weliswaar enkele andere troeven tegenover, maar op papier was het contrast met sommige concurrerende av-receivers groot.
Harman Kardon bleef gelukkig niet bij de pakken zitten, want met de nieuwe AVR265 kan je wel degelijk muziek streamen over je thuisnetwerk. En aangezien hij UPnP/DLNA-compatibel is, blijkt dat zelfs zonder slag of stoot te gaan: plug de AVR265 in op het netwerk en hij spoort alle DLNA-compatibele bronnen automatisch op. Mooi zo, maar perfect is het nog niet.
De bestandsondersteuning is immers beperkt tot mp3- en wma-tracks. Lossless muziek streamen zit er dus niet in, en ook toegang tot online muziekdiensten is niet voorzien. Daar zet de Harman gelukkig wel een uitgebreid aanbod internetradiostations tegenover. Wie in de lange lijst niet meteen z’n gading vindt, kan zelf nog streams toevoegen via het menu – je hebt er alleen een URL voor nodig.
Op het gebruiksgemak van het netwerkluik valt weinig negatiefs aan te merken, maar de browse-ervaring is niet zo gepolijst als bij de losse streamingoplossingen van specialisten zoals Sonos en Logitech. Een één-op-één vervanger voor een losse audiostreamer is het dus niet.
Een app zou de bediening een stuk makkelijker kunnen maken, maar helaas biedt Harman Kardon geen merkeigen toepassing aan. Gelukkig kan je daar wel een mouw aan passen met een universele app voor iOS of Android, zoals Twonky Mobile en aanverwanten.
Waar Harman geen verandering in bracht bij deze AVR265, is het beperkte nut van de USB-aansluiting op de voorzijde. Ze is alleen bestemd voor firmware-upgrades, en niet voor het afspelen van muziek of het aansluiten van een iPod.
Aangezien ook AirPlay-technologie ontbreekt, zijn bezitters van een iOS-toestel dus aangewezen op Harmans optionele iPod-dock (The Bridge IIIP). Voorlopig toch, want de kans bestaat dat Harman in de toekomst alsnog een optionele AirPlay-module uitbrengt.
,
De AVR265 is geen kleine machine, en net als andere av-receivers vraagt hij wat ademruimte om zich heen voor een efficiënte, koele werking. Met een plaats in een klein hoekje van de kast doe je hem dus geen plezier. En daar is eigenlijk ook helemaal geen aanleiding toe, want Harman Kardon heeft de AVR265 in een opvallend smaakvol maatpak gestopt.
Deze machine ziet er echt mooi uit, en dat is een prestatie van jewelste in een segment waar heel wat toestellen al blij mogen zijn als je ze simpelweg ‘niet heel lelijk’ noemt. Het minimalistische zilverzwarte frontpaneel dat gespaard blijft van klepjes of dekseltjes is daar natuurlijk niet vreemd aan.
Alleen de USB-aansluiting in de linkerbenedenhoek en de hoofdtelefoon- annex microfoonaansluiting doorbreken de uniforme lijn een beetje, maar beter dan dit wordt het echt niet bij een AV-receiver.
Tenzij je absoluut ingangen wil op de voorzijde van zo’n toestel, natuurlijk. Het display is goed afleesbaar van op een afstand en biedt genoeg informatie, terwijl de verlichte rand van de volumeknop erg fraai oogt. Het enige minpuntje is dat de toetsen op het front minder vlot te vinden zijn in een donkere woonkamer of thuisbioscoop.
Op het vlak van aansluitingen ontbreekt het de Harman aan weinig. De vijf HDMI-ingangen en enkele HDMI-uitgang zullen door het gros van de gebruikers het vaakst aangesproken worden, en de cinch-uitgang voor een niet-versterkte tweede zone is eveneens een leuke toevoeging.
Wie de AVR265 inzet in een gewone 5.1-configuratie, kan de twee resterende versterkerkanalen ook gebruiken om luidsprekers in een tweede zone van versterking te voorzien. In die extra zone zijn overigens alleen analoge bronnen beschikbaar.
In een 7.1-opstelling kan de AVR265 back-surround- of front-height luidsprekers aansturen. Deze AV-receiver heeft immers ook Dolby Pro Logic IIz-technologie aan boord heeft. En voor de omzetting van stereo naar surround beschikt deze Harman niet alleen over de bekende Dolby- en DTS-decoders, maar ook over Logic 7.
,
De set-up verloopt opvallend vlot dankzij de gedetailleerde handleiding en de duidelijke menustructuur. Die menu’s zien er trouwens prima uit: ze zien er fris uit, zijn goed leesbaar en bieden toegang tot heel wat instellingen. Daar zitten overigens ook behoorlijk wat geavanceerde opties bij, zoals lip-sync en dergelijke meer.
Nog een leuk detail: wanneer een videobron speelt, worden de menu’s transparant over het beeld gelegd. Daal je een stuk dieper in de menu’s af, dan wordt de achtergrond echter zwart – een kleine inconsequentie die een beetje vreemd overkomt, maar verder niet echt stoort.
Ook de meegeleverde remote scoort goed. Ze is net wat te groot om een perfecte ergonomie te garanderen, maar de toetsen zijn wel duidelijk gelabeld en zijn groot genoeg.
Voor het instellen van de speakers is er Harmans eigen EzSet/EQ-systeem. Dat doet z’n werk aan de hand van een meegeleverde meetmicrofoon die op de hoofdtelefoonaansluiting wordt ingeplugd.
De resultaten van die automatische set-up zijn niet slecht, maar helemaal accuraat zijn ze ook niet. Zo denkt de AVR265 dat een van de surroundspeakers anderhalve meter verder af staat dan eigenlijk het geval is. Je doet er dus goed aan om de resultaten toch nog even na te kijken in het menu en waar nodig manueel bij te sturen.
,
Na wat experimenteerwerk met de instellingen, besluiten we de AVR265 z’n ding te laten doen zonder elektronische ‘geluidsverbeteraars’. Daarbij blijkt meteen dat hij behoorlijk wat kracht in huis heeft, alleszins meer dan de fabrieksopgave (95 watt per kanaal) doet vermoeden.
Dat zorgt voor een veilige reserve bij actiefilms: wanneer we V for Vendetta er nog een keer integraal doorjagen met de volumeknop een aardig eind naar rechts, geeft de AVR265 geen krimp. Maar ook wanneer het er lichtvoetiger aan toe gaat heeft de Harman voldoende fijnzinnigheid in huis om te overtuigen.
In stereo is de AVR265 iets minder begeesterend. Hij zet onze tracks vrij breed en autoritair neer, maar mist de schwung die je bij een gelijkaardig geprijsde stereoversterker wel voorgeschoteld krijgt. Het klinkt zeker niet verkeerd, maar we blijven gewoon een beetje op onze honger zitten.
De Harman Kardon AVR265 blijft in de eerste plaats dus een machine op maat van de veeleisende surroundliefhebber, die de inborst van de versterker belangrijker vindt dan een zo indrukwekkend mogelijke featurelijst. En daar is eigenlijk niets verkeerd mee.