Geluid

Review: Canton Sub 800 R

Niet minder dan negen subwoofers heeft Canton in het gamma. Met de ASF 75 SC zit er zelfs een extreem plat exemplaar bij dat onder een zetel geplaatst kan worden – hij is amper 15,5 centimeter hoog. Dat geeft de WAF (Wife Acceptance Factor) meteen een boost van jewelste.

Het onderwerp van deze test is echter de SUB 800 R, die een frequentiecurve heeft die doorloopt tot een indrukwekkende 25 Hz. Een dB-afwijking wordt helaas niet meegedeeld in de specificaties.

En er is nog meer goed nieuws. Zo is de sub in een heleboel kleuren verkrijgbaar en krijg je er een RF-afstandsbediening bij. Geen kwaad idee, want ook bij een sub komt een remote vaak goed van pas. Temeer omdat het geluid in je luisterzetel drastisch verschilt van wat je hoort als je bij de subwoofer aan de knoppen zit te draaien tijdens de installatie.

Met de afstandsbediening kan je het volume bijregelen, evenals de fase en afsnijfrequentie van het laagfilter. Verder kan je ook kiezen uit vier room compensation– instellingen. Naargelang de plaatsing van de subwoofer in de ruimte – dichter bij of verder weg van muren, dat soort werk – zal de sub luider of juist zachter spelen.

Dit natuurlijke verschijnsel kan je enigszins neutraliseren met de room compensation-instellingen. De SUB 800 R gebruikt trouwens een combinatie van frontfiring (voor de actieve driver) en downfiring (voor de passieve radiator) technieken. Dat is eerder apart.

,

De Canton heeft inputs op speakerniveau en op lijnniveau, wat de flexibiliteit ten goede komt. Los daarvan is het achterpaneel beangstigend leeg. Het is duidelijk de bedoeling dat je alles met de remote instelt, maar daar hebben we geen probleem mee.

,

De gebruiksinterface van de afstandsbediening is behoorlijk eigenzinnig. Het zit allemaal goed in elkaar, maar het kost even tijd om de instellingen te interpreteren. Die worden namelijk weergegeven door LED’jes die in verschillende kleuren langs meerdere schalen tegelijk flitsen. Klinkt ingewikkeld? Dat is dus precies wat we bedoelen…

De Canton is niet de meest onopvallende subwoofer. Op één of andere manier trekt hij telkens weer de aandacht, ook wanneer dat eigenlijk niet echt nodig is. Niet dat de Canton alleen maar power kan produceren zonder enige finesse, maar in vergelijking met de subs van Focal en Dynaudio die we tegelijkertijd testen is hij opvallender in het geluidsbeeld aanwezig.

Bij de ‘fuiftest’ – met tracks van The Editors en New Order – springt de Canton dan weer minder in het gehoor. Terwijl het dan net eens mag! De ‘thumb’ in Titanic klinkt uitstekend, maar ‘Karmacoma’ komt er dan weer wat minder uit.

Dat laatste heeft vooral te maken met de akoestische eigenschappen van onze testkamer, dus dat rekenen we de Canton even niet aan. ‘A Dark Knight’ van het duo Hans Zimmer en James Newton Howard is omwille van de rijkelijke hoeveelheid sublaag een excellente testtrack voor subwoofers. De Canton komt hier tamelijk goed mee weg, maar we worden niet echt uit onze sokken geblazen.

Filmsoundtracks zijn op zowat alle vlakken een stuk vergevingsgezinder dan muziek, allicht omdat onze hersenen er dan ook beeldinformatie bovenop krijgen. Uiteraard profiteert ook de Canton van dat verschijnsel, maar qua pure impact en ‘slam’ missen we nog wel wat. Iets wat we eigenlijk ook verwachten in deze prijsklasse.

,

De Canton is zeker geen verkeerde sub, maar hij heeft de pech dat hij in directe concurrentie ondervindt van de goedkopere Dynaudio Sub 250 Compact en de Focal Chorus SW 800 V. En die twee vinden we beter presteren…

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.