Beeld

Review: Avielo Optix Superwide 235

Avielo is een naam die wellicht niet direct een belletje doet rinkelen. De naam van moederbedrijf Projection Design klinkt misschien al iets bekender in de oren. Dit Noorse bedrijf bouwt high-end projectors voor zakelijk gebruik en heeft onder de naam Avielo een submerk gelanceerd dat zich richt op de consument.

Op de vermogende consument, want Avielo maakt high-end apparaten met een bijpassend prijskaartje. De Optix SuperWide 235 is daarop zeker geen uitzondering, met zijn adviesprijs van 32.000 euro. Exclusief lens.

,

Avielo is niet het eerste merk dat een extrabreedbeeldapparaat op de markt brengt. Het bekendste andere voorbeeld zijn de Cinema 21:9-televisies van Philips,
die net als de Avielo een scherm met 2.35:1-beeldverhouding hebben. Van de Philips-tv’s weten we dat ze niet bepaald de winkel uitvliegen.

Want hoewel films in het Cinemascope-formaat er erg indrukwekkend uitzien op een 2.35:1-scherm, is het schermformaat minder geschikt voor tv-programma’s en films met een alledaagse 16:9 of 4:3-verhouding.

Bekijk je dergelijke programma’s toch op een 2.35:1-scherm, dan zit je aan de linker- en rechterkant van het beeld immers opgescheept met zwarte balken. Je kan het beeld dan wel laten oprekken door de tv, maar dat zorgt dan weer voor een storende vervorming.

Een projector gaat op een andere manier om met diverse beeldformaten. Het feitelijke verschil tussen een normale 16:9-projector en een 2.35:1-apparaat zoals de Optix SuperWide is dat je met een 16:9-model met een vaste breedte projecteert en de hoogte van het beeld verandert wanneer je van 16:9 overschakelt naar een 2.35:1-film, terwijl bij een 2.35:1-projector de hoogte van het beeld altijd gelijk blijft en de breedte mee verandert met de content.

Een 2.35:1-projector voert dus hetzelfde kunstje op als in de bioscoop, want ook daar schuiven de randen van het projectiescherm opzij op het moment dat de reclames voorbij zijn en de Cinemascope-film begint. De Avielo kan een resolutie op het scherm toveren van 2.560 bij 1.080 pixels.

Dat klinkt indrukwekkend en dat is het ook, maar verlies daarbij niet uit het oog dat een film op Blu-ray doorgaans gewoon 1.920 bij 1.080 pixels bevat. De 2.35:1-projector moet deze beeldpunten dus oprekken naar 2.560 bij 1.080 pixels.

En hoewel dit in het geval van de Optix SuperWide 235 érg netjes wordt gedaan, kan de projector er uiteraard geen beelddetails bij verzinnen die niet in het bronmateriaal aanwezig zijn. De feitelijke grootte van het beeld wordt vooral beperkt door de grootte van je muur. Met de zoomlens bepaal je de beeldgrootte immers zelf.

,

De Avielo SuperWide 2.35:1 kan geleverd worden met een aantal verschillende lenzen, afhankelijk van de plaat- singswensen van de klant. De projector zelf kost zoals gezegd 32.000 euro, prijzen voor de lenzen variëren van 5.000 tot 10.000 euro.

Dat maakt de SuperWide 2.35:1 tot een erg prijzige oplossing voor de thuisbioscoop. Daar stelt de projector gelukkig wel wat tegenover. De dertien kilo wegende mastodont is bijzonder solide gebouwd en beschikt over twee ingebouwde lampen.

Desgewenst zijn ze tegelijk in te schakelen, om zo een helderheid tot 3.000 Lumen op het scherm te toveren. Voor een HT-projector is dat heel wat, wat meteen aangeeft dat deze Avielo bedoeld is voor grotere thuisbioscopen. Een scherm van vijf meter breed vullen is geen enkele uitdaging voor de SuperWide 235.

,

Het hart van het systeem is een Single-DLP-chip met een resolutie van 2.560 bij 1.080 pixels. De projector maakt gebruik van een RGBCY-kleurenwiel dat op dubbele snelheid draait en zo een refresh-rate tot 120 Hz genereert.

Het apparaat wordt overigens gekalibreerd geleverd, en dat werpt duidelijk zijn vruchten af. Wanneer wij de grijsweergave en het kleurbereik nameten, blijken de resultaten de perfectie te benaderen. De kleurweergave van de SuperWide 235 is echt verbluffend goed.

Ook de beeldscherpte is uitstekend; van hoek tot hoek is het beeld haarscherp met vrijwel geen chromatische aberratie in de hoeken.

De projector herkent ook zelf of een (Blu-ray) signaal zwarte balken bevat en zoomt vervolgens automatisch in om bij Cinemascope-films het volledige DLP-paneel te gebruiken.

Zwakke punten kent deze projector echter ook. Het contrast is redelijk, maar wanneer beide lampen tegelijk worden gebruikt, is de helderheid zo hoog dat het zwartniveau eronder leidt. Zelfs bij gebruik van één lamp in ecomodus is zwart nog altijd donkergrijs, en minder goed dan we bij veel goedkopere LCOS- projectoren hebben gezien.

Een ander nadeel heeft te maken met de gekozen single-DLP-oplossing met kleurenwiel. Anders dan bij een 3-DLP-oplossing worden de rode, groene en blauwe elementen waaruit het beeld wordt opgebouwd niet gelijktijdig geprojecteerd, maar razendsnel achter elkaar.

Onze hersenen mengen dit beeld vervolgens. Maar wanneer je de ogen snel over het beeld beweegt, gaat dit niet altijd goed waardoor het beeld opbreekt en de losse kleurelementen zichtbaar kunnen zijn. Dit noemen we het ‘regenboogeffect’. Niet iedereen is hier gevoelig voor, maar wij zagen het helaas meteen bij de Optix SuperWide 235.

Een laatste aandachtspunt is het geluidsniveau van de projector. De twee ingebouwde lampen hebben heel wat koeling nodig en Avielo heeft niet bezuinigd op ventilatoren. Gevolg is dat de projector ofwel afgeschermd moet worden met een geluidswerende ‘hushbox’ ofwel in een aparte projectieruimte achter de thuisbioscoop geplaatst moet worden. Anders is de geluidsproductie van de ventilatoren veel te storend.

,

De Avielo SuperWide 235 is een fraaie projector die bedoeld is voor vermogende consumenten met een (zeer) grote thuisbioscoop. Alleen op grote schermen komt de hoge lichtopbrengst echt tot zijn recht.

Het extra brede beeld van het 2.560 bij 1.080 pixels tellende DLP-paneel is bovendien ideaal voor Cinemascope- films, bedoeld voor de echte bioscoopervaring.

Toch zijn we niet onverdeeld enthousiast. Het (voor sommige mensen) zichtbare regenboogeffect en het middelmatige zwartniveau zijn pijnpunten om rekening mee te houden, zeker gezien de exorbitante prijs.

Daar staat tegenover dat de kleurweergave subliem is, de projector alle beeldformaten automatisch herkent en ook messcherp weergeeft. Bovendien is de Avielo SuperWide 235 dé oplossing is als je wil projecteren met een constante beeldhoogte.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.