Wie in de buurt van het MAS rondloopt in Antwerpen kan niet naast het pand met de opvallende Nautilus-speaker kijken. Welkom in de ID Lounge, een nieuwe ‘winkel’ van Bowers & Wilkins en een unicum voor de Benelux. Aanhalingstekens zijn hier trouwens op hun plaats, want de consument kan er niet zomaar binnenstappen. Het is de bedoeling dat potentiële klanten hier worden binnengeloodst door partners.
In de ID Lounge zijn nagenoeg alle B&W-producten aanwezig, maar dan in een weinig typische winkelomgeving. Het valt meteen op dat het pand meer wegheeft van een luxeloft dan een echte handelspand. En dat is niet toevallig, zegt marketingmanager Bas van Oosten: “We werken hier met verschillende partners om een totaalconcept te presenteren, en zo kunnen ook zij hun producten etaleren aan een bepaald publiek. We werken bijvoorbeeld samen met meubelmaker Quinze & Milan.”
De ruimte werd akoestisch uitgemeten en aangepast door de Nederlandse studiobouwer Mutrox. “Er was hier bijvoorbeeld een enorm probleem met de 200 Hz-frequentie en met resonanties, en dat hebben we aangepakt. Onder andere door in een meubel dempende materialen te verwerken. We hebben hier ook drie akoestische mobiele panelen voorzien die verplaatst kunnen worden als we een geluidssysteem willen demonstreren”, klinkt het.
,
Een van de pronkstukken van de ID Lounge is een gigantisch home entertainment-meubel van de hand van ontwerper Eric Kant en waarin speakers van B&W verwerkt zijn, samen met audio-apparatuur van Marantz en Rotel en een 70-inch televisie van Sharp. Bijna alles is uit het zicht, zelfs – indien gewenst – het tv-scherm. Een ingenieus liftsysteem zorgt er voor dat de Sharp-televisie uit het zicht verdwijnt.
In totaal zijn een twintigtal partnerbedrijven betrokken bij de ID Lounge, waaronder de Belgische architecten Bart Hoes en Eric Kant en BTicino (schakelapparatuur), Home Cinema Modules (home cinemastoelen), Control4 (integratiesystemen), Sharp (televisies), Delta Light (verlichting) en Roelfien Vos (interieur en decoratie).